Belényes

A törö­kök több­ször is fel­dúl­ták és ala­po­san meg­szen­ved­te a máso­dik világ­há­bo­rú súlyos har­ca­it és a román csa­pa­tok atro­ci­tá­sa­it is Belé­nyes. A meg­fo­gyat­ko­zott magyar­ság lel­ki táma­sza a 18. szá­za­di refor­má­tus temp­lom. Nyu­gat­ról a Bihar-hegy­ség, kelet­ről a Béli-hegy­ség és dél­ről a Király­er­dő nyúl­vá­nyai hatá­rol­ják.

 

Magyarremete

A Körö­si völgy­fü­zér első gyöngy­sze­me, a Bihar-hegy­ség lábá­nál, a Mezi­á­di patak men­tén meg­bú­jó Magyar­re­me­te.

A kis­köz­ség büsz­ke­sé­ge a 13. szá­za­di román stí­lu­sú, refor­má­tus­sá lett temp­lom. Egye­dül­ál­ló a Kár­pát-meden­cé­ben, hogy fal­fres­kó­in együtt lát­hat­juk Árpád-házi szent kirá­lya­in­kat: Ist­vánt, Imrét és Lász­lót. A falu szór­vány­te­rü­le­ten helyez­ke­dik el, 1944-ben ember­te­len tra­gé­dia érte, ami­kor román hor­dák gye­re­ke­ket és idő­se­ket nem kímél­ve 43 ártat­lan magyart mészá­rol­tak le.

Városszalónak

A 13. szá­za­di ere­de­tű várat kez­det­ben a Német­új­vá­ri gró­fok majd a Tom­pek csa­lád bir­to­kol­ták. 1450 körül a Baum­kirch­ne­rek erő­sí­tet­ték meg, később a Bat­thyá­ny csa­lád lak­ta. Műkö­dött itt pálos kolos­tor is, 1956-ban pedig falai az emig­ráns magya­rok­nak nyúj­tot­tak átme­ne­ti mene­dé­ket.

Kót

1945. már­ci­us 19-én Pali­na plé­bá­no­sa, Halász Dáni­el holt­tes­tét talál­ták meg Kóton a folyó­ban. Isten szol­gá­ját a par­ti­zá­nok lőt­ték agyon. Pali­na közös­sé­ge pász­tor nél­kül maradt. Ennek emlé­két őrzi Kóton a kereszt.

Battyánfalva

Mura­szom­bat szom­széd­sá­gá­ban, a Lend­va folyó men­tén még nehe­zebb sors jutott Battyán­fal­va 16. szá­za­di nagy­sza­bá­sú kas­té­lyá­nak. Ere­de­ti­leg a raki­csá­nyi kas­tély is a Széchyek bir­to­ka volt, tőlük került kalan­dos úton a Bat­thyá­ny csa­lád­hoz. A barokk ura­da­lom bel­ső udva­rá­nak egy részét fel­újí­tot­ták, de kül­ső hom­lok­za­ta lehan­go­ló lát­ványt nyújt.

Mártonhely

XIV. szá­za­di egy­ha­jós góti­kus temp­lo­ma kül­ső falán ott invi­tál a temp­lom meg­lá­to­ga­tá­sá­ra az uta­zók védő­szent­je, Szent Kris­tóf hatal­mas fres­kó­ja. Híres fres­kó­fes­tőnk, Aqui­la János a magyar ere­det-mítosz nyo­mán kele­ti arc­vo­ná­sú, nomád vise­le­tű Kris­tó­fot örö­kí­tett ránk, aki mint­egy ősapa őrzi a vidé­ket, s fel­ügye­li az átjá­rást úgy a föl­di, mint az égi hatá­rok között.

Felsőlendva

Fel­ső­lend­ván áll a Mura­vi­dék leg­na­gyobb vára. A romos álla­po­tú kas­tély előd­jét még a keresz­tes hábo­rúk ide­jén épí­tet­ték a temp­lo­mo­sok. Később lak­ták a Fel­ső­lend­va­i­ak ősei, az Ama­dék, majd a Szécsyek, a Nádasdyak, a Bat­thyá­nyi­ak, a Sza­páryak, végül Tri­a­no­nig a Szé­che­nyi­ek bir­to­kol­ták. A II. világ­há­bo­rú­ban a har­cok és a fosz­to­ga­tók mar­ta­lé­ka lett, majd szov­jet csa­pa­to­kat szál­lá­sol­tak el ben­ne, ami egyet jelen­tett a pusz­tu­lás­sal. De ahogy hosszú tör­té­ne­te során vala­hogy min­den rom­bo­lás után újjá­épült, talán a mos­ta­ni fel­újí­tá­si mun­ká­la­tok­nak is a végé­re érnek egy­szer.

Kapornak

A szé­pen rend­be hozott Sker­lák ház ad helyet a kör­nyék leg­gaz­da­gabb nép­raj­zi gyűj­te­mé­nyé­nek, az Őrsé­gi Nép­raj­zi Kiál­lí­tás­nak. A taka­ros ház és mel­lék­épü­le­tei egy­kor jól műkö­dő, virág­zó gaz­da­ság­ról tanús­kod­nak, arról a mun­kás és a ter­mé­szet­tel har­mo­ni­kus letűnt élet­for­má­ról, ami a határt őrző, s köz­ben gaz­dál­ko­dó, keres­ke­dő őrsé­gi embe­re­ket jel­le­mez­te. A gaz­da­ság­ban lát­ha­tó­an nem­csak föld­mű­ve­lés­sel fog­la­la­tos­kod­tak, de a jöve­de­lem kiegé­szí­té­sé­re az épü­let­ben pálin­ka­fő­ző is műkö­dött.

Domonkosfa

A Szom­bat­hely­től Tours-ig veze­tő Szent Már­ton zarán­dok­út egyik állo­má­sa a Kis-Ker­ka patak völ­gyé­ben fek­vő Domon­kos­fa. A falu fölöt­ti dom­bon a köz­ség régi teme­tő­jé­ben áll  a 13. szá­za­di Szent Már­ton temp­lom. A déli kapu fölött a román­ko­ri épí­té­szet külön­le­ges­sé­gét talál­juk, Krisz­tus kereszt­jét ugyan­is a meg­szo­kott Isten bárá­nya helyett itt egy pár­duc tart­ja.