Kórógy, Szentlászló és Kórógyvár

Az ősi nyelv­já­rást és nép­szo­kást híven őrző Kórógy lakó­it derült égből vil­lám­csa­pás­ként érte a ’91-es szerb agresszió, hisz a had­se­reg mel­lett azok támad­tak rájuk a szom­szé­dos szerb fal­vak­ból, akik­kel évti­ze­dek óta béké­ben éltek egy­más mel­lett. Egy ide­ig pró­bál­ták fegy­ver­rel is meg­vé­de­ni ott­ho­nu­kat, de az egyen­lőt­len erő­vi­szo­nyok végül az anya­or­szág­ba mene­kü­lés­re kény­sze­rí­tet­ték őket. A lerom­bolt és tel­je­sen kifosz­tott háza­ik­ba csak 1998-ban tér­het­tek haza. A meg­úju­lás egyik erős bás­tyá­ja lehet a magyar álla­mi segít­ség­gel újjá­épí­tett refor­má­tus temp­lom.

Nem szán­ták vérü­ket onta­ni a hazá­ért a szom­széd falu haza­fi­ai sem. Ha a hor­vá­tok­nak a hősök váro­sa Vuko­vár, akkor a Szla­vó­ni­ai magya­rok­nak a hősök falu­ja Szent­lász­ló. A szerb betö­rés­sel szem­ben ez a magyar falu tanú­sí­tot­ta a leg­na­gyobb ellen­ál­lást a kör­nyé­ken. A helyi­ek mel­lett a hősi­es véde­lem­ből kivet­te a részét a magyar­or­szá­gi és kül­föl­di önkén­te­sek­ből ver­bu­vált nem­zet­kö­zi egy­ség is. A kitar­tás és a 152 napig tar­tó, komoly vér­ál­do­za­tok­kal járó bátor ellen­ál­lás után végül Szent­lász­ló elesett. A szerb bevo­nu­lás nyo­mán, kő kövön nem maradt itt. A hősök emlék­mű­ve őrzi azok nevét, akik éle­tü­ket adták a falu­ért. A föl­dig rom­bolt Szent­lász­ló­ba is csak 1998-ban kez­dő­dött meg a haza­té­rés és az újjá­épí­tés. Lerom­bolt 13. szá­za­di ere­de­tű temp­lo­ma ma már újra régi fényé­ben ragyog, és a fel­tá­ma­dást hir­de­ti Szent Lász­ló szob­ra is.

Kórógy­vár helyén egy­kor római őrto­rony állt. Kővá­ra a tatár­já­rás után épült, első emlí­té­se 1290-re tehe­tő. A köt ala­kú várat a Kórógy csa­lád épí­tet­te, majd a 16. szá­zad ele­jén az alsó­lend­vai Bán­ffyak bir­to­kol­ták. A törö­kök 1529-ben tör­tek Szla­vó­ni­á­ra, a mocsár védel­mé­ben álló vár több kisebb ost­ro­mot is kiállt, majd a törö­kök 1536-ban fog­lal­ták el. Azóta üre­sen áll.

Almás, Dályhegy és Erdőd

Az Erdő­di-háton fek­szik Almás, Dály­hegy és Erdőd.

A lösz­hát első tele­pü­lé­se, Almás régi búcsú­já­ró­hely. Kál­vá­ri­á­ja kilá­tó­pont­ként is szol­gál a Drá­va-Duna tor­ko­la­tá­ra, Szla­vó­nia, Bács­ka és Bara­nya határ­vi­dé­ké­re. Az 1715-ben Szűz Mária tisz­te­le­té­re fel­szen­telt temp­lo­ma az eszé­ki­ek fő zarán­dok­he­lye volt, míg 1991-ben a betö­rő szer­bek el nem űzték hor­vát és magyar lakó­it és le nem rom­bol­ták temp­lo­mát. Ám nincs olyan fizi­kai erő, ami Mária szel­le­mét elűz­het­né Almás­ról, s a temp­lom ma már meg­újul­va vár­ja a hűsé­ges zarán­do­ko­kat.

Dály­he­gyen a vissza­tért magya­rok újra­éle­dő közös­sé­gé­vel talál­koz­ha­tunk. A 19. szá­zad­ban a gaz­dag árté­ri erdők, lege­lők, szán­tó­föl­dek és sző­lő­he­gyek von­zot­ták a magya­ro­kat „Túl­adu­ná­ra”. Ma a Pető­fi Sán­dor Kul­túr­egye­sü­let ková­csol­ja össze a magyar közös­sé­get, mely­nek cél­ja a magyar hagyo­má­nyok és anya­nyelv ápo­lá­sa.

Dály­hegy­től kelet­re, az Erdő­di-hát pere­mén fek­szik Erdőd, amely 18. szá­za­di kas­té­lyá­ról híres. Erdőd Duna fölé maga­so­dó 15. szá­za­di tég­la­vá­ra mesés kilá­tást nyújt a Dunán túli Dél-Bács­ka sík­já­ra. A Bán­ffy csa­lád ősi bir­to­kát sem kerül­te el a 150 éves török hódolt­ság. Később külön­bö­ző magyar főúri csa­lá­dok bir­to­kol­ták, egé­szen a máso­dik világ­há­bo­rút köve­tő álla­mo­sí­tá­sig. Erdőd ősi falai közé a szla­vó­ni­ai hábo­rú ide­jén a hír­hedt cset­nik mar­ta­lóc vezér, Arkan fész­kel­te be magát, s itt képez­te ki az ártat­lan civi­lek mészár­lá­sá­ban élen járó önkén­te­se­it.

Valpó

A Drá­va men­tén fek­szik Szla­vó­nia kele­ti részé­nek apró mező­vá­ro­sa, Val­pó. A sár­ká­nyos ren­di Maró­ti lova­gok 14. szá­zad vára és Szent Lász­ló tisz­te­le­té­re szen­telt kápol­ná­ja vár­ja az erre­já­rót. Volt imád­koz­ni­va­ló 1543-ban is, ami­kor a török nem keve­sebb, mint 3173 ágyú­go­lyót lőtt a vár­ra. 150 évet vár­tak a falak, hogy vissza­tér­je­nek Magyar­or­szág­hoz. Aztán a béké­sebb idők­ben kas­téllyá ala­kí­tot­ták, hogy végül a világ­há­bo­rúk ide­jén bar­bár hor­dák áldo­za­ta­ként végez­ze.

Szaplonca

Szap­lon­ca nem­csak Euró­pa leg­ma­ga­sabb, 78 méte­res fatemp­lo­má­ról híres, hanem vidám teme­tő­jé­ről is. A nyolc­száz­nál is több szí­nes fes­tett fej­fát 1935-től 1977-es halá­lá­ig egy bizo­nyos Stan Ioan Păt­ra fafa­ra­gó, majd tanít­vá­nyai készí­tet­ték. A teme­tő külön­le­ges­sé­ge, hogy a tölgy­fá­ból fara­gott keresz­tek fest­mé­nyei az elhunyt fog­lal­ko­zá­sát vagy halá­lá­nak körül­mé­nye­it ábrá­zol­ják. A tré­fás sír­fel­ira­tok pedig mind­egy­re ugyan­azt a román nép­lel­ket tük­rö­ző tanul­sá­gos üze­ne­tet hor­doz­zák: bár­mit is cse­le­ked­tünk itt, a föl­di világ­ban, tes­tünk úgy­is ott vég­zi, a föld alatt, csu­pán idő kér­dé­se az egész.

Hosszúmező

Régi koro­na­vá­ros. A 15. szá­zad­tól Hosszú­me­zőn rak­ták tuta­jok­ra a mára­ma­ro­si sóbá­nyák­ban kiter­melt sót. A tele­pü­lés refor­má­tus és kato­li­kus temp­lom­mal is büsz­kél­ked­het. A kato­li­kus temp­lom előtt áll a hosszú­me­zői szü­le­té­sű Bog­dány Mózes és Man­dics Pál negy­ven­nyol­cas hős hon­vé­dek emlék­mű­ve. De pár lépés­sel odébb van itt egy másik emlék­osz­lop is, ami­ről már keve­seb­ben tud­nak. A faosz­lo­pot az öt koro­na­vá­ros címe­re éke­sí­ti. Tövé­ben három kop­ja­fa tra­gi­kus ese­mény­re emlé­kez­tet. 1940-ben, a máso­dik bécsi dön­tést meg­elő­ző hetek­ben három hosszú­me­zei magyar úgy dön­tött, hogy sza­bad­sá­guk lejár­ta után nem tér­nek vissza a román had­se­reg köte­lé­ke­i­be. Az éj lep­le alatt sze­ret­tek vol­na átúsz­ni a Tisza túl­part­já­ra, Kár­pát­al­já­ra, amely 1939-től ismét a Magyar Király­ság részét képez­te. Ter­vü­ket elko­tyog­ták a kocs­má­ban, így a folyó part­ján már ott vár­ták őket a román határ­őrök. Meg­cson­kí­tott holt­tes­tü­ket több nap után fog­ták ki vala­hol lej­jebb a Tiszán. Rájuk emlé­kez­tet a kopott fa emlék­mű Hosszú­me­zőn, a poros ország­út szé­lén.

Aknasugatag

A Gutin és a Kőhát-hegy­ség között fek­szik Akna­su­ha­tag, egy­ko­ri sóbá­nyá­sza­ti köz­pont, ami nem vélet­len, hiszen a Mára és a Kaszó folyá­sa közöt­ti meden­cé­ben egy hatal­mas, 10 négy­zet­ki­lo­mé­te­res, több mint 150 méter vas­tag sótöm­zset rejt a föld. Az ásvány­kin­cset hét­száz éve kezd­ték kiak­náz­ni, főként kül­szí­ni fej­tés­sel. A 18. szá­zad­ban Akna­su­ga­tag már a leg­fon­to­sabb mára­ma­ro­si sóbá­nyász tele­pü­lés volt, sőt a 19. szá­zad végé­re az évi 22 ton­na kiter­melt sót már kes­keny nyom­tá­vú vas­úton jut­tat­ták el Mára­ma­ros­szi­get­re. Suga­tag 20. szá­za­di sor­sa a szo­ká­sos for­ga­tó­könyv sze­rint ala­kult. A romá­ni­á­hoz került bányát 1950-ben bezár­ták, s ma már a sós­vi­zű akna­ta­vak emlé­kez­tet­nek a gaz­dag bánya­múlt­ra. Így a só helyett Erdély leg­na­gyobb akna­ta­va, a Gábor-tó révén a gyógy­tu­riz­mus, az állat­te­nyész­tés és a föld­mű­ve­lés jelen­ti a meg­él­he­tést azok­nak, akik még itt marad­tak.

Desze

A Mára folyó part­ján fek­szik az apró Desze. A falu 18. szá­za­di görög kato­li­kus­nak épült Szent Piros­ka fatemp­lo­má­ról híres.

Dióshalom

A mára­ma­ro­si fatemp­lo­mok vilá­gá­ban Diós­hal­mon talál­juk az egyik leg­szeb­bi­két annak a nyolc egy­kor görög kato­li­kus fatemp­lom­nak, ame­lyek közö­sen kerül­tek a Világ­örök­ség lis­tá­já­ra. Nem­csak szép, de 54 méte­res tor­nyá­val az elmúlt évti­ze­dig Euró­pa leg­ma­ga­sabb­ja is volt a Szent Mihály és Gáb­ri­el ark­an­gya­lok­nak szen­telt 18. szá­za­di temp­lom.

Koltó

Kol­tó szín­ma­gyar tele­pü­lés. A híres som­fa, ami alatt Pető­fi köl­te­mé­nye­i­nek zöme író­dott, már elpusz­tult ugyan, de mag­já­ból új haj­tás sar­jadt, üzen­ve, hogy míg magyar él, a köl­tő vissza­tér. Az 1819-ben köz­ada­ko­zás­ból épült refor­má­tus temp­lom töb­bek között arról is híres, hogy Pető­fi és fele­sé­ge itt tar­tott a kereszt­víz alá egy kol­tói kis­lányt.  A temp­lom­mal szem­ben talál­ha­tó a Tele­ki kas­tély. A falu­ban műkö­dik a Som­fa nép­tánc­cso­port, mely­nek fia­tal tag­jai viszik tovább a hagyo­mányt.