XIV. századi egyhajós gótikus temploma külső falán ott invitál a templom meglátogatására az utazók védőszentje, Szent Kristóf hatalmas freskója. Híres freskófestőnk, Aquila János a magyar eredet-mítosz nyomán keleti arcvonású, nomád viseletű Kristófot örökített ránk, aki mintegy ősapa őrzi a vidéket, s felügyeli az átjárást úgy a földi, mint az égi határok között.
Archives
Felsőlendva
Felsőlendván áll a Muravidék legnagyobb vára. A romos állapotú kastély elődjét még a keresztes háborúk idején építették a templomosok. Később lakták a Felsőlendvaiak ősei, az Amadék, majd a Szécsyek, a Nádasdyak, a Batthyányiak, a Szapáryak, végül Trianonig a Széchenyiek birtokolták. A II. világháborúban a harcok és a fosztogatók martaléka lett, majd szovjet csapatokat szállásoltak el benne, ami egyet jelentett a pusztulással. De ahogy hosszú története során valahogy minden rombolás után újjáépült, talán a mostani felújítási munkálatoknak is a végére érnek egyszer.
Kapornak
A szépen rendbe hozott Skerlák ház ad helyet a környék leggazdagabb néprajzi gyűjteményének, az Őrségi Néprajzi Kiállításnak. A takaros ház és melléképületei egykor jól működő, virágzó gazdaságról tanúskodnak, arról a munkás és a természettel harmonikus letűnt életformáról, ami a határt őrző, s közben gazdálkodó, kereskedő őrségi embereket jellemezte. A gazdaságban láthatóan nemcsak földműveléssel foglalatoskodtak, de a jövedelem kiegészítésére az épületben pálinkafőző is működött.
Domonkosfa
A Szombathelytől Tours-ig vezető Szent Márton zarándokút egyik állomása a Kis-Kerka patak völgyében fekvő Domonkosfa. A falu fölötti dombon a község régi temetőjében áll a 13. századi Szent Márton templom. A déli kapu fölött a románkori építészet különlegességét találjuk, Krisztus keresztjét ugyanis a megszokott Isten báránya helyett itt egy párduc tartja.
Kercaszomor
S hogy itt, a Kerca patak völgyében hosszan elnyúló Kercaszomorra még nem kell határon átkelnünk, azt azoknak a bátor hazafiaknak köszönhetjük, akik 1919-ben ugyanazt tették, ami ezer éven át e föld lakóinak kötelessége volt: fegyverrel szálltak szembe a délszláv betolakodókkal. E bátor tettre emlékezve a falu 2008-ban megkapta a „Commutas Fortissima”, vagyis a Legbátrabb falu elnevezést.
Nagysink, Kissink és Alsószombatfalva
A fogarasföldi Nagysink 13. századi eredetű szász erődtemplomáról híres. No és Kissink Árpád-kori erődtemploma, ami lassan-lassan újjáépül, a turisták mellett várva a fehér hollót, s meghagyva egy csepp reményt az utókornak.
Szinte hihetetlen, de száz esztendeje még 800 ezer német élt Erdélyben. A többnyire evangélikus szászok ősei 800 éve települtek ide, a Magyar Királyság délkeleti határának védelmére, valamint a kultúra, az ipar és a kereskedelem fellendítésére. A II. világháború után az itt maradtakat a kommunisták deportálták, vagy elűzték. Akik kitartottak, azokat Ceausescu adta el Németországnak, a fáma szerint fejenként 8000 márkáért. Mára alig 20 ezren maradtak egész Szászföldön.
Alsószombatfa híres középkori vásárhely, a 18. században az erdélyi görög katolikus püspökség székhelye volt. A volt erdélyi kormányzó, Bruckenthal Sámuel báró kastélya parkjában 1875-ben hozták létre Kisbér, Mezőhegyes és Bábolna után hazánk negyedik ménesuradalmát. A mezőhegyesről származó világhírű lipicai tenyészlovakból álló ménes célja a hegyvidéki lótenyésztés fejlesztése és az erdélyi lóállomány lipicai vérrel való nemesítése volt. A fogarasi ménest végül 1914-ben oszlatták fel, az állomány végül Bábolnára került.
Gyergyóalfalu
Az 5000 székely lelket számláló Gyergyóalfalu arról is híres, hogy a Kárpát-medence egyik leghidegebb pontja. És melegséggel tölt el az Alfalu hűségről szóló története is, melynek egyik főhőse, István pap volt, aki 1567 — ben Csík és Gyergyó népének élére állva a Tolvajos-tetőn állította meg János Zsigmond seregét. így tartva meg katolikus hitében Csík és Gyergyó vidékét. Innen ered a pünkösdi csíksomlyói búcsú kultusza, ahová menet azóta is rendre az alfalvi keresztalja halad az élen.
A falu büszkesége a 800 éves templom, melynek kertjében István pap szobra fogadja a vándort.
Torontálvásárhely
Torontálvásárhely tanulságos helyi legendával büszkélkedhet. Történt ugyanis, hogy amikor 1849-ben a szerbek betörtek a helységbe, a falut felgyújtották, a templomot kifosztották, még a harangokat is elvitték. Ám a szerb községben, ahova a harangok kerültek járványos betegségek kezdtek pusztítani. Végül maguk a község lakói kérték, hogy vigyék vissza a harangot.
A faluba 1794-ben települtek be magyarok, majd miután a falu az 1848–49-es harcokban teljesen elpusztult, szorgalmas lakói újból felvirágoztatták. Ma már csak a lakosság fele magyar.
Hertelendyfalva
Pancsova közelében a bukovinai székelyek települései hordozzák a magyarságot. A madéfalvi veszedelem elől Moldvába, majd Bukovinába menekült székelyek 1883-ban végül idelent a déli végeken találták meg végleges otthonukat. Hertelendyfalva nevét Torontál vármegye akkori főispánjáról Hertelendy Józsefről kapta. Református temploma 1902-ben épült, ami a Kárpát-medence legdélebbi kálvinista istenháza.
Az új hazába települt székelyeknek, akár csak ősi földjükön, itt is keményen meg kellett küzdeni a fennmaradásért. Hitüket megtartva sikerült megőrizniük identitásukat is. Hogy mennyire ragaszkodnak gyökereikhez, erre utal a hertelendyfalvi közösségi ház előtt álló székelykapu is.