Kisszeben

Kisszeben

Árpád-kori tele­pü­lés Kis­sze­ben. A közép­ko­ri Fel­ső-Magyar­or­szág egyik leg­je­len­tő­sebb váro­sa 1406-ban Zsig­mond­tól kapott sza­bad kirá­lyi váro­si jogot. A kivált­ság­hoz mél­tó plé­bá­nia­temp­lom is illett, amit aztán egy­re csak bőví­tet­tek, díszí­tet­tek. Ám a fény­re árnyék vetült. Előbb a refor­má­ció hozott val­lá­si vil­lon­gá­so­kat, majd a kuruc-labanc ellen­tét rom­bol­ta a várost, amit a pes­tis­jár­vány teté­zett be.

A pia­ris­ták 1740-ben vetet­ték meg a lábu­kat Sze­ben­ben, isko­lá­juk gene­rá­ci­ók kivá­ló­sá­ga­it nevel­te, míg­nem 1919-ben a cseh­szlo­vák meg­szál­lók elül­döz­ték őket. Köz­ben azért volt egy 1848–49-es sza­bad­ság­harc is, amely­ben olyan vité­zül helyt áll­tak a hely­bé­li­ek, hogy Kos­suth mél­tán nevez­het­te a várost „hű Sze­ben­nek”.

Bátorkeszi

Bátorkeszi

A Bátho­ryak bir­to­ka a 17. szá­zad­ban lett a Pál­ffy csa­lá­dé, akik meg­ha­tá­roz­ták a tele­pü­lés újko­ri tör­té­ne­tét. A Sar­lós Bol­dog­asszony-temp­lo­mot Pál­ffy Mik­lós ura­ság épí­tet­te 1728-ban. Érde­kes­ség, hogy a Keszi nevű fal­vak lakói a Keszi-törzs leszár­ma­zot­ta­i­nak tart­ják magu­kat.

Dunamocs

Dunamocs

A Duna-völgy egyik leg­ré­gibb tele­pü­lé­se, Duna­mocs. Ezer­egy­száz éve fenn­áll a hazá­val együtt. A Duna két part­já­nak tele­pü­lé­sei azóta szét­vá­laszt­ha­tat­la­nok. Ezt az össze­tar­to­zást hiva­tott jel­ké­pez­ni a köz­pont­ban az emlék­ka­pu is.

A 14. szá­zad­tól Duna­mocs az esz­ter­go­mi érsek­ség bir­to­ka volt, a falu népe a 16. szá­zad­ban még­is pro­tes­táns hit­re tért. Ezt hir­de­ti a mére­tes refor­má­tus temp­lom is. Mocsot is sok csa­pás érte a török idők­ben, majd kuruc har­cok során. A máso­dik világ­há­bo­rú­ban is több­ször legya­lul­ta a front, majd a kény­szer­mun­ká­ra depor­tá­lá­sok és kite­le­pí­té­sek ide­jén magya­rok töme­ge­i­nek kel­lett elhagy­nia szü­lő­föld­jét. A bajo­kat bete­tőz­te az 1965-ös dunai árvíz, amely­ben 100 ház pusz­tult el. De Duna­mocs népe min­dig képes volt talp­ra áll­ni.

Az elmúlt évszá­za­dok min­den árját túl­élő tár­gyi és szel­le­mi emlé­ke­it hiva­tott meg­őriz­ni és tovább adni a falu­mú­ze­um. A hely­tör­té­ne­ti gyűj­te­mény gaz­dag nép­raj­zi anyag­gal ren­del­ke­zik. Szo­mo­rú, hogy már a magyar okta­tás­ra is csak az isko­la­mú­ze­um emlé­kez­tet, 1945-ben ugyan­is a mocsi magyar isko­lát meg­szün­tet­ték.

Ezek a kemény idők jutot­tak a falu nagy szü­löt­té­nek, Nehéz Ferenc író, újság­író­nak is, aki­nek a kom­mu­niz­mus ide­jén min­dent hát­ra­hagy­va mene­kül­nie kel­lett, egé­szen a messzi Ame­ri­ká­ig. Az írás lett Nehéz Ferenc viga­sza. Hon­vá­gyát, bána­tát papír­ra vet­ve vará­zsol­ta az olva­só elé a Duna­men­te sors­tra­gé­di­á­ját. Így lett a távol­ból is az egy­más­tól elsza­kí­tott par­to­kat össze­kö­tő révész, de éle­té­ben már nem lát­hat­ta viszont, csak halá­lá­ban tér­he­tett haza sze­re­tett szü­lő­fa­lu­já­ba.

A magyar élet egyik köz­pont­ja a mocsi csár­da.

Izsa

Izsa

Pan­nó­nia Duna-men­ti határ­vé­del­mi rend­sze­ré­nek volt az egyik fon­tos pont­ja – a hatal­mas Brigé­ci­ó­val szem­ben – a mai Izsa hatá­rá­ban fel­épí­tett Kele­man­cia erő­dí­tett kato­nai tábo­ra, amely az észak­ról táma­dó ger­má­nok ellen nyúj­tott védel­met. A hagyo­mány sze­rint e vár­ban őriz­te ked­ve­se­it Valen­tin római kato­na, ezért is neve­zik a helyet Leány­vár­nak.

Az izsa­i­ak ma is őrzik a róma­i­ak emlé­két, erről tanús­kod­nak a Kele­man­cia Légió hagyo­mány­őr­ző cso­port­já­nak fia­tal­jai is.

 

Izsá­nak nem­csak gaz­dag múlt­ja, de virág­zó jele­ne és ebből faka­dó­an remény­te­li jövő­je is van. A falu egye­di, igen tet­sze­tős nép­vi­se­let­tel ren­del­ke­zik.

Süttő

Süttő

Süt­tő kis közép­ko­ri tele­pü­lés a Gere­cse-hegy­ség lábá­nál. Több mint 500 évig, 1945-ig az esz­ter­go­mi érsek bir­to­ka volt. Köz­pont­já­ban ott van a lényeg, ami a szel­lem­nek és a lélek­nek kell: a temp­lom, az isko­la, és ott őrkö­dik az elmúlt évez­red felett Szent Ist­ván kirá­lyunk is.

Az itt élők anya­gi meg­él­he­té­sét a Duna és a Gere­cse ter­mé­sze­ti kin­csei biz­to­sí­tot­ták. A hegy­ség kivá­ló minő­sé­gű mész­kö­vét már a róma­i­ak is ismer­ték. A híres „süt­tői és tar­do­si fehér- és vörös­már­vány­nak” is becé­zett kemény mész­kő évszá­za­dok óta köz­ked­velt épí­tő és dísz­kö­ve hazánk kiemel­ke­dő épí­té­sze­ti alko­tá­sa­i­nak. Ezek a kövek éke­sí­tik töb­bek között az Ország­há­zat, a budai Kirá­lyi várat, a Halász­bás­tyát és a Mil­len­ni­u­mi emlék­mű­vet is.

De a szel­le­mi és az anya­gi érté­kek mel­lett ne feled­kez­zünk el az élet esszen­ci­á­ját nyúj­tó nedű­ről sem. A süt­tői domb­ol­da­lak sző­lő­i­nek köszön­het­jük a kör­nyék minő­sé­gi bora­it. Az ősi sző­lő­mű­ve­lő kul­tú­ra újra­élesz­té­sé­vel fia­ta­lok is fog­lal­koz­nak, s a borá­szat egy­ben össze­kö­tő kap­csot is jelent a túl­par­ti fel­vi­dé­ki fal­vak­kal.

Barcaföldvári vár

Barcaföldvári vár

Bar­ca­föld­vá­ron állt egy­kor a Német Lovag­rend fő vára, a Mari­en­burg. A ’70-es évek­ben a vár nagy része egy föld­ren­gés áldo­za­ta lett. Nem­rég újí­tot­ták fel, de a vár már csak nyo­mok­ban hason­lít egy­ko­ri önma­gá­ra.

Ha II. And­rás nem hajít­ja ki a nagy­ra­vá­gyó lova­go­kat, Föld­vár az önál­ló pápai teu­ton állam fővá­ro­sa lett vol­na. A tatár­dú­lás után IV. Béla épí­tet­te újjá, majd Zsig­mond király tar­tott ország­gyű­lést falai között. A sok ost­ro­mot meg­élt Föld­vár­nak a leg­újabb kor átko­zott sze­re­pet szánt, hiszen itt talál­ha­tó a II. világ­há­bo­rú egyik leg­ke­gyet­le­nebb halál­tá­bo­ra, ahol ren­ge­teg magyar és német kato­na halt meg.

Madéfalva

Sok víz lefolyt már az Olton, és az élet — úgy ahogy — a régi kerék­vá­gás­ba került, de Madé­fal­va népe soha nem felej­ti és jel­ké­pe­i­ben is ele­ve­nen élte­ti az 1764-es esz­ten­dő tragé­di­á­ját. Min­den év janu­ár 7‑én össze­gyűl­nek az 1914-ben épült Jézus Szí­ve temp­lom­ban, hogy együtt emlé­kez­ze­nek a madé­fal­vi vesze­de­lem vér­ta­nú­i­ra. Arra a mint­egy 200 fegy­ver­te­len szé­kely­re, aki­ket pél­dát­lan kegyet­len­ség­gel mészá­rolt le az oszt­rák kato­na­ság. Bűnük az volt, hogy til­ta­koz­tak a Mária Teré­zia által szer­ve­zett csá­szá­ri határ­őr­ség­be való erő­sza­kos beso­ro­zás ellen. De az oszt­rák bosszú elér­te a falu népét is… a zsol­do­sok válo­ga­tás nél­kül mészá­rol­ták a véd­te­len embe­re­ket, sokan elme­ne­kül­tek, és mint oldott kéve szét­hullt nem­ze­tünk darab­ja­i­ból jutott Mold­vá­ba és Buko­vi­ná­ba is. Az évfor­du­lón rend­re vissza­tér­nek az utó­dok és együtt vonul­nak végig a falu népé­vel a temp­lom­tól az emlék­mű­ig.

A vesze­de­lem emlé­ké­re 1899-ben turul­ma­da­ras kőosz­lo­pot állí­tot­tak. Alap­já­ban egy sokat mon­dó szó: SICVLICIDIVM. Egy újabb misz­té­ri­um. A szó, mely­nek római szám­ér­té­kei épp 1764-et adnak ki. A szó, ami örök­re bevé­ső­dött a csí­ki nép­lé­lek­be.

Kerek-hegy

Bereg­szász felett maga­so­dik a tör­té­nel­mi jelen­tő­sé­gű Kerek-hegy. Az Árpád-kor­ban a bere­gi kirá­lyi erdő ura­da­lom volt erre­fe­lé. 1233-ban II. And­rás itt erő­sí­tet­te meg a király és az Egy­ház viszo­nyát ren­de­ző híres bere­gi egyez­ményt. És per­sze a bere­gi erdő­ben buj­kál­tak a kuruc fel­ke­lők is.

Javorina — katonasírok

A Vepor-hegy­ség egy eldu­gott szeg­le­té­ben, Javor­ina szór­vány­te­le­pü­lés apró teme­tő­jé­nek sar­ká­ban magyar hősök nyug­sza­nak. 12 csé­pá­nyi hon­véd, aki­ket a helyi emlé­ke­zet sze­rint 1944-ben egy Sza­gyi­len­ko nevű orosz parancs­nok uká­zá­ra par­ti­zá­nok lőt­tek agyon.