Valami sejtelmes békesség lakozik idefent, Turóc megyében. Talán erre az időtlen szépségre leltek azok a német bevándorlók is, akik jó nyolcszáz esztendeje megjelentek a Turóc folyó déli forrásvidékén. Turócnémeti alapítóját név szerint is ismerjük: Glaser Péter körmöci polgár volt az, aki a 14. században megvetette a lábát a településen. A falu legszebb pontjára a derék németek templomot is építettek. De a huszadik század mindent felülírt. 1910-ben még 5 lélek híján mindenki német volt, 100 esztendő múlva már 10 németet sem találunk itt. Hogy miért? Hát először is azért, mert a második világháború idején, 1944. szeptember 21-én csehszlovák partizánok a falu 187 német lakóját lemészárolták. Aztán a maradék németeket erőszakkal kitelepítették. A népirtásról persze a kommunista évtizedekben nem lehetett beszélni. Ma már egy szerény emlékmű áll a tetthelyen. A jelvényszerző mozgalom igazolópontja ez az emlékmű.
Archives
Álmosd
Még javában dúlt a tizenöt éves háború a sas és a félhold között, amikor idelent az érmelléki síkon, az Álmos hercegről elnevezett település határában, 1604. október 15-én Bocskai István hajdúi összeütköztek a császári seregekkel. Ez volt a meggyötört Erdély sorsáért aggódó, a törökök és a Habsburgok között egyensúlyozó Bocskai István felkelésének első győztes csatája. A szabadságharcban, mely után Erdély megtarthatta részleges függetlenségét, nagy szerepük volt „Bocskai angyalainak,” a hajdúknak, akik mindvégig kitartottak a fejedelem mellett.
A csata helyszínén ma emlékmű áll; ez Álmosd központjától 3,4 kilométerre van délkeletre a trianoni gúnyhatár felé, a puszta közepén; autóval pár perces út. A településen az Arany János utca sarkán egy hajdúszobor áll, a névtelen hajdú szobra. Kölcsey Ferenc Emlékháza a Kölcsey Ferenc utca 11. szám alatt van. A költő születése után egy ideig, majd tanulmányait befejezve 1812–1815 között Álmosdon élt és dolgozott. A településen lévő családi birtokon később is gyakran megjelent. Az emlékház szerdától vasárnapig van nyitva 9:00 és 16:00 óra között.
A jelvényszerző mozgalom igazolópontja az álmosdi csata emlékműve. A környéken érdemes a szomszédos Bagamért is meglátogatni: no nem feltétlen a fagyi miatt, hanem a Bagamértől északra lévő geodéziai torony kedvéért, amely kilátóként szolgál, és ahonnan szép kilátás nyílik az Érmellékre.
„Ez okáirt az mi hit levelünket attuk az nagyságos Vitézlő Bocskai Istvánnak, ez köszöntinsignek, az mi Országunknak s ides Hazánknak leghfőképpen az egy Igaz Hitnek megholtalmazására kötöttünk hitvel erre magunkat, s hogy edgüt ilnink s halnánk az egy Igaz Hit mellett meg.” (Részlet Bocskai István hajdúkapitányainak hitleveléből)
1604. október 15-én hajnalban verték szét Bocskai István hajdúi Johannes Pezzen császári ezredes hadtestét az Álmosd és Diószeg között vívott ütközetben, aminek eredményeként a bihari nemes úr vezetésével hamarosan országos felkelés bontakozott ki a Habsburg uralom ellen.
Jóllehet, Bocskai István neve napjainkra elválaszthatatlanul összeforrt az általa vezetett szabadságharccal és a Habsburgoktól független Erdély ideájával, a nemes úr pályafutása jelentős részében a császári dinasztiával rokonszenvező párt vezéralakjaként tevékenykedett. Az ifjú Bocskai apródként, majd az udvari testőrség tagjaként több esztendőt töltött I. Miksa (ur. 1564-1576) szolgálatában, hazatérése után pedig – a Báthoryakkal fennálló rokonságának és kiterjedt birtokainak köszönhetően – az erdélyi belpolitika egyik „erős embere” lett. A későbbi uralkodó karrierje unokaöccse, Báthory Zsigmond nagykorúvá nyilvánításával vett újabb lendületet, miután könnyűszerrel befolyása alá vonta a fiatal és ingatag jellemű fejedelmet. Bocskai politikai nézetei döntő szerepet játszottak abban, hogy Erdély az 1590-es évek elején szövetséget kötött a Habsburgokkal – ezt az egyezséget Báthory és Mária Krisztierna osztrák főhercegnő házassága pecsételte meg –, és abban is, hogy a Porta vazallusa később keresztény oldalon lépett be a tizenötéves háborúba.
E konfliktus idején Bocskai István igyekezett minden eszközt megragadni annak érdekében, hogy a fejedelemség ne térjen vissza a „törökös” útra: az ő nevéhez fűződött például a gyurgyevói diadal, majd az 1596. évi székely felkelés – az ún. „székely farsang” – vérbe fojtása, de többen Báthory Zsigmond visszatéréseiben is az ő kezét vélik felfedezni. Bocskai tehát sokáig hűséges maradt a Habsburgokkal kötött szövetséghez, az 1600-as évek elejére állandósuló zűrzavar és a felperzselt, nyomorgó Erdély látványa azonban megingatta hitét. Nem sokkal azután, hogy sérelmezte Basta kegyetlenkedéseit, a császári hatóságok Prágába internálták őt, ahonnan csak két év után, 1604-ben térhetett haza. Bocskai ezután visszavonult a politikától és bihari birtokain telepedett le.
A Bocskai István elleni eljárás, és ezáltal az álmosdi győzelemmel kirobbanó szabadságharc kiindulópontja meglehetősen bizonytalan. A „hivatalos” álláspont szerint Giacomo Barbiano di Belgiojoso felső-magyarországi főkapitány azért rendelte el Bocskai őrizetbe vételét és birtokai lefoglalását, mert egy kisebb összecsapás után egy menekülő erdélyi deáknál – egyesek szerint magánál Bethlen Gábornál – megtalálták a főúr és a Porta levelezését. Tekintve, hogy bizonyíték nem maradt fenn, és későbbi jelentésében Belgiojoso sem hivatkozott az állítólagos levelekre, az eljárás jogalapja igencsak vitatható, és szorosan illeszkedik azon koncepciós perek sorába, melyeket I. Rudolf (ur. 1576-1608) – az elhúzódó háború költségeinek fedezésére – a protestáns arisztokraták ellen indított. Tény, hogy Bocskai – Habsburg-pártisága ellenére is – komoly népszerűséggel bírt Erdélyben, és lehetséges fejedelemként neve a Portán is felmerült, ám vélhetően azután sodródott csak a szervezkedés élére, hogy vizsgálat indult ellene.
Bocskai – érthető okokból – nem bízott a korrekt eljárásban, ezért ahelyett, hogy Belgiojoso hívására Rakamazra utazott volna, némi puhatolózás után bihari birtokaira vonult, és hajdúkapitányaival felkészült a várható támadásra. Bocskai bizonytalan helyzetét mutatja, hogy október 2-án Székely Ferenc kapitány harc nélkül átadta Szentjobbot Cyprian von Concini váradi alkapitánynak, Kereki vára azonban – Örvendi Pál irányításával – vitézül ellenállt az ostromló csapatoknak. Erre válaszul Belgiojoso hamarosan mintegy 10 000 főnyi katonasággal és ostromágyúkkal indult Bocskai megbüntetésére. Október 10-én a császári had már Adorján váránál, a Berettyó partján állt, itt azonban a főkapitány a Rakamazról érkező Johannes Pezzen ezredes bevárására kényszerült, ugyanis az ő hadteste biztosította volna a Kereki ostromához szükséges ostromeszközöket.
Az erőviszonyok tekintetében Belgiojoso elsöprő fölényben volt: Bocskai mindössze néhány száz hajdúra és a környékbeli lakosság támogatására számíthatott, míg a főkapitány mintegy 10 000 katonával rendelkezett. Másfelől ugyanakkor azt is el kell mondanunk, hogy a császári had egyharmada ugyancsak hajdúkból állt, akik protestáns hitük miatt állandó konfliktusban álltak parancsnokaikkal és a prágai udvarral. Jóllehet, Belgiojoso egyhavi zsold megelőlegezésével igyekezett erősíteni katonái hűségét, Bocskai a táborozás alatt felvette a kapcsolatot az ellenséges seregben harcoló hajdúk kapitányaival, és áttérítette őket a maga hűségére. Az átállás azután zajlott le, hogy a főkapitány október 14-én hírül vette, hogy Pezzen már Álmosdnál jár, és kiadta a parancsot az indulásra. Belgiojoso csapatai egyesítését az éj leple alatt akarta végrehajtani, ezért a hadmozdulat csak éjfél után vette kezdetét; a menetoszlop élén az – árulásra készülő – könnyűlovas hajdúk vonultak, akiknek az első csoportja a diószegi hídnál atrocitás nélkül elhagyta Pezzen hadát, a második lovascsapat érkezése azonban már felkeltette az ezredes gyanúját, és a szóváltásból fegyveres összecsapás lett.
A csel tehát nem sikerült tökéletesen, a puskalövések zajára azonban Bocskai közelben rejtőző katonái is előtörtek a sűrűből, és véres küzdelemben pirkadatra szétverték az ostromágyúkat szállító hadtestet. Pezzen oldalán sziléziai vértesek is harcoltak, akik többször is visszaszorították a könnyűlovas hajdúkat, a német gyalogság pedig több órán át kitartott a csata elején összevont szekérvárban, ám hajnalban egy lőporrobbanás megpecsételte a védők sorsát. Pezzen hadteste szinte teljesen megsemmisült, az ezredes Bocskai István fogságába került.
Az Álmosd és Diószeg között vívott csatában tehát a későbbi fejedelem valójában csak Belgiojoso seregének egyik hadtestét győzte le, ez a csapás azonban igen érzékenyen érintette a főkapitányt, hiszen ostromágyúi a felkelők kezébe kerültek. A hajdúk átállása és Pezzen katasztrofális veresége után Belgiojoso vélhetően pánikba esett, ugyanis annak ellenére, hogy még mindig túlerőben volt Bocskaival szemben, előbb Váradra vonult, majd visszahúzódott a Felvidékre. Kezdetét vette a két esztendőn át tartó szabadságharc, amelynek eredményeként – és Bocskai István körültekintő politikájának köszönhetően – Erdély megtarthatta korábbi részleges szuverenitását, ezzel együtt pedig a tizenötéves háború is lezárult.
Magyarremete
A fekete-körösi völgyfüzér gyöngyszeme, a Bihar-hegység lábánál, a Mézgedi-patak mentén megbújó Magyarremete. A kisközség büszkesége a 13. századi román stílusú, reformátussá lett templom. Egyedülálló a Kárpát-medencében, hogy falfreskóin együtt láthatjuk Árpád-házi szent királyainkat: Istvánt, Imrét és Lászlót. (A templomba való bejutáshoz hívjuk Bajnai Balázs lelkészt: 0040748771008)
Volt idő, amikor szentjeink együtt sem védhették meg magyar híveiket. A templomi áhítatba egy 1944-es tragédia emléke nyilall bele. 1944. szeptember 24-én a bevonuló román katonák megöltek 43 ártatlan magyar embert. Először végig járták a magyarlakta házakat és az ott talált férfiakat a község központjába vitték. Az ellenszegülőket megverték és helyben agyonlőtték. A község bíróját kérték a katonák, nézze meg, nincs-e köztük román. Ezután agyonlőtték az embereket, majd kifosztották a holttesteket, értéktárgyaikat elvették. Az áldozatok nevét ott olvashatjuk az 1944-es magyarirtás kopjafás emlékművén a református templom mellett. 2020-ban Szent László is szobrot kapott ugyanitt. Magyarremete büszkesége a falu keleti határában, a Mézged felé vezető út mentén álló 400 éves tölgy.
A jelvényszerző mozgalom igazolópontja a magyarirtás emlékműve.
Menyháza – Czárán Gyula sírja
„Január 8-án déltájban szomorú menet indult a községi temetőbe. A rokonokon és a jóbarátokon kívül száz meg száz román ünneplő ruhában; messzi falvakból ide zarándokoltak ez egyszerű emberek, hogy lelkük őszinte háláját leróják a halott iránt. Nagyszívű embernek kellett annak lenni, akit ilyen menet kísér utolsó földi útjára, ahol úr és paraszt egyaránt könnyűit ontja az elhunytért. A menet a temetőbe ér. Mikor a koporsót a sziklás sírba bocsátják, hirtelenül beborul az ég Menyháza fölött. Mintha a kősziklák is sírnának, mintha az erdők fái is búcsút integetnének; mert leghűbb fiukat, legjobb ismerősüket: Seprősi Czárán Gyulát temetik. Ki volt ő, azt tudja minden magyar turista. A Bihar grófja – mondja a vidék népe, a turisták atyamestere – mondjuk mi, tisztelői.” (Papp Károly: Czárán Gyula, 1906)
Menyházán hunyt el 1906. január 9-én Czárán Gyula, a bihari turistaság apostola, az Erdélyi-szigethegység turizmusának úttörője. Az örmény származású Czárán család Gyergyóból költözött 1820-ban az Arad vármegyei Seprősre. Az 1847-ben született Czárán Gyula sok helyen megfordult Európában, de 24 évesen – apja betegsége miatt – meg kellett szakítani tanulmányait, és birtok gazdálkodásának kellett szentelni idejét. Ez nem volt mindig ínyére és „ilyenkor a Moma Codrut bújta, annak szépséges vidékén érezte magát jól, valósággal megújhodott s megnyugodva tért mindenkoron haza” (Záray Jenő: A Természetjárás apostola). Apja halála után 2000 hold szántóföldet örökölt, amelyet bérbeadott és nagy lendülettel vágott a turistalátványosságok nem kis anyagi áldozatokat kívánó feltárásába. „Ebben az időben vásárolta meg gróf Wenckheim Frigyes a kies fekvésű Moneasa-Menyháza fürdőt egy millió forintért s az új gazda több befektetést eszközölt. Czárán Gyulának igen tetszett a telep s mikor a Paradeiszer villát az ő ízlése és beosztása szerint építették fel, azt 10 évre bérbevette és gazdagon berendezte, s nyaranta, – amikor ő távol volt – rokonainak és barátainak rendelkezésre bocsátotta. Czárán már akkor a Moma Codruban kutatásokat végzett. Feltárt néhány nagyobb üreget, míg a déznai csodás szépségű várromokhoz saját költségén utat építettet. Utasításai szerint készültek a sétautak, kikeresve végcélul a legszebb pontokat, kilátókat.”
Czárán Gyula sok helyen megfordult Európában, de szívügyének mégis a kiterjedt birtokain található turistalátványosságok feltárását tartotta. Volt mit felfedeznie, hisz csak Menyháza szűk környezetében közel 30 barlang és 6 zsomboly található. A romos Tündérrózsás-villától 250 méterre nyílik a Medve-barlang (Grota Ursului). Sokáig csak egy rövid szakaszát ismerték, de 1984-ben egy magyar barlangász sikeresen feltárta kiterjedt járatait. Egy hosszúkás teremből a barlang kettéágazik. Bal oldalon negyven méter után újabb szifon következik, míg a jobb oldali járat kétszáz méter hosszú. A helyi tanács 1985-ben átvágta az első szifont a hosszúkás teremig, hogy lehetővé tegye a barlang turisztikai hasznosítását. A barlang hétvégén 11:00 és 16:00 óra közt van nyitva, de azért nem árt odatelefonálni, mert van, hogy elfelejtenek kinyitni. A másik híres barlang a katolikus templom feletti hegyoldalban található Denevér-barlang (Pestera Lilelcilor), ahova a kék jelzés vezet (400 m a főúttól). Menyházától 1,4 kilométer a kék jelzésen a 30 mély az Izoiu Mare-zsomboly.
Nem véletlen, hogy a Fürdővölgy bejáratánál emlékmű tiszteleg Czárán Gyula emléke előtt. „Mindjárt a fürdő völgy elején több méter magas, különös alakú sziklatömb vonja magára az arra haladó figyelmét. Nagy fáradsággal a Moma-Kodru bérceiből hozta le és állította fel itt az Aradi Turista Egyesület, a magyar turistaság atyamesterének, seprősi Czárán Gyula emlékének.” (Ritt Gyula: Barangolások a trianoni gyűrűben, 1926)
A jelvényszerző mozgalom igazolópontja ennek ellenére azért mégiscsak Czárán Gyula sírja a római katolikus temetőben.
Ópálosi csata emlékműve
Az ópálosi csata 1944. szeptember 14–19. között zajlott Ópálos térségében. A csatában a román–szovjet csapatok kerekedtek felül, aminek az lett a következménye, hogy a magyarok kénytelenek voltak feladni Aradot és kivonulni a dél-erdélyi területekről. A Maros völgyében előrenyomuló román–szovjet csapatok Ópálos térségében a magyar csapatokba ütköztek, akik a településtől nyugatra bekerítő hadműveletet kíséreltek meg a román csapatok jobb szárnya ellen szeptember 14-én. A magyar csapatok célja az volt, hogy Ópálosnál a településtől északra lévő erdőre támaszkodva lezárják a Maros völgyét a szovjetek elől. A magyarok első rohamát, amelyben két gyalogos zászlóalj vett részt harckocsik támogatásával, a románok visszaverték. Ezután a magyarok öt másik támadást is intéztek a románok ellen, de sorra visszaverték őket. Végül a támadásokban kimerült magyar állásokat aznap este a románok tűz alá vették, nagy veszteségeket okozva. A következő nap, szeptember 15-én a magyarok erős tüzérségi előkészítés után összpontosított támadást indítottak az 1. zászlóalj ellen, amelyet visszavonulásra kényszerítettek és a románok csak Gyorok térségében tudták megállítani az előrenyomulást. Szeptember 16-án azonban a románok tüzérségi előkészítés nélkül meglepetésszerű támadást intézek a magyarok ellen, feladásra kényszerítve őket az előző nap elfoglalt területeket. A harcok hevességüket szeptember 17-én érték el, amikor a magyar hadvezetés az összes lehetséges haderőt bevetette. 45 perces tüzérségi előkészítés után a magyaroknak sikerült áttörni a román vonalat a Béga egyik mellékfolyójától északra, itt azonban beleütköztek az 53. Kadét hadosztályba, amely feltartóztatta a magyarokat. Időközben a szovjet páncélosok meglepték a magyarokat, a 32. gépesített gyalogos zászlóalj megérkezett a térségbe és a közös román–szovjet ellentámadás szeptember 19-e reggelére visszavonulásra késztette a magyarokat, ezzel lezárta a csatát. Az út mellett 1974-ben emlékművet állítottak az 1944-es ópálosi csatának.
A jelvényszerző mozgalom igazolópontja ez az emlékmű.
Világos – Turista emlékmű
“Hát lehetséges számunkra közeli kapcsolat a hegyekkel? Lehetséges. Sőt, van is. A régi aradi lélek inkább nyugat felé vonzódott. Erdély és a hegyek az aradiak számára kissé idegenek, hűvösen előkelőek voltak. Azóta azonban sok minden megváltozott. A háború után a nyugat felőli trianoni szomorú határfal a hegyek felé fordította szemeinket. Érezhetően hozzásimultunk a hegyekhez. Mert a hegyek jók, könyörületesek és vigaszt, pihenést, üdülést nyújtanak.” (Mátyás Vilmos: Arad és hegyek, 1940)
Világos határában, a Feredő-forráshoz vezető út elágazásánál találjuk az 1937-ben villámcsapásban meghalt két magyar turista, Márton István és Schmidt József emlékművét, amelyet 1938-ban emeltek.
Innen indul a sárga jelzés a Zarándi-hegységben, 440 méter magasan található Feredő-forráshoz.
A jelvényszerző mozgalom igazolópontja az emlékmű.
Arad – Vesztőhely
Világostól Aradig rövidebb volt az út, mint a magyar Aradtól a román Aradig. Rövidebb, de ugyanolyan fájdalmas. A világosi vár sok sereget látott omladozó falai alá, a szöllősi mezőre vezette ki hadát Görgei Artúr 1849. augusztus 13-án, hogy az előző nap megbeszéltek szerint lerakja a fegyvert a cári haderő előtt. Vér helyett itt könnyekkel fizettünk, cserébe pedig ígéretet kaptunk a tisztes elbánásra vonatkozóan. Ám Ferenc József mást üzent Haynaunak: „sok fejnek kell lehullania, mint a kiemelkedő mákfejeknek, ha az ember fölöttük ellovagol.” Ennek szellemében már augusztus 22-én kivégezték Ormai Norbert honvéd ezredest, a honvéd vadászezredek parancsnokát. (Majd Kazinczy Lajos honvéd ezredest, Kazinczy Ferenc fiát 1849. október 25-én, Lenkey János tábornokot 1850. február 8-án és Ludwig Hauk alezredest, Bem József tábornok hadsegédét 1850. február 19-én.) Augusztus 22-én az oroszok átadják a honvéd tábornokokat az osztrákoknak, és Ernst vérbírónak. 4 golyó, 9 kötél – szól az ítélet. A kivégzés napja tudatosan a magyarok miatt kirobbant második bécsi forradalom és Latour budapesti felkoncolásának egyéves évfordulója, október hatodika.
Először azokat vitték, akikre golyó általi halál várt. Lázár Vilmos volt az első, ugyanis ő a császáriak előtt volt kénytelen letenni a fegyvert. Kivégzése előtti éjjel írta a feleségének: “Adj gyermekeink mindegyikének, ha kilép a világba, egy emléket tőlem – előjeléül annak, hogy az, aki becsületesen és tisztán élte egész életét – nyugodtan bír meghalni, ha ártatlanul is, mint én.”
Utána Desewffy Arisztid következett, aki csapataival együtt Törökországba akart menekülni, de Liechtenstein osztrák altábornagy rábeszélésére megadta magát. Haynau “betartotta” Liechtenstein ígéretét: Dessewffy Arisztidet halálra ítélték. “Csoda, hogy minden magyart ki nem irtottak a Habsburgok háromszáz év óta” – mondta a siralomházban, majd mély álomba merült. “Tiszta lelkiismeretem van, s az hagyott aludni” – magyarázta papjának, majd teljes nyugalommal állt a kivégzőosztag elé.
Kiss Ernő Aradon esik fogságba, s mivel a császári sereg ellen fegyveresen nem harcolt, “csak” golyó általi halálra ítélik. Kivégzésekor nem engedte a szemét bekötni. “Szegény hazám! Isten büntesse meg hóhérainkat!” – kiáltotta a sortűz eldördülése előtt. A lövések csak megsebezték, ekkor egyesek szerint így szólt: “Hát én, rólam elfeledkeztek?”. Mások úgy emlékeznek, hogy saját maga vezényelt újra tüzet a megzavarodott kivégzőosztagnak. Ekkor egy altiszt közvetlen közelről lőtte agyon.
Schweidel József sem akarta engedni, hogy a szemét bekössék, a törzsőrmester kétszer tett erre kísérletet, de ő minden alkalommal lerántotta a kendőt. Kezében azt a feszületet tartotta, amelyet mindenkor, a csatákban is magával hordott.
Reggel hatkor jöttek a katonához méltatlan, kötél általi halálra ítéltek. Poeltenberg Ernő volt az első, aki végignézve társain így szólt: “Szép kis deputáció megy az Úristenhez, hogy a magyarok ügyét képviselje!” Rendkívül erős fizikuma miatt halála lassú és gyötrelmes volt.
Török Ignác a kivégzés előtti éjszakán sem cáfolta meg hivatását és szenvedélyét: egy, a várerődítéssel foglalkozó szakmunkát olvasgatott. Amikor a pribékek a bitóhoz kisérték a felindult embert, Tichy őrnagy gúnyos megjegyzésére így vágott vissza: “Szégyellje magát ön, hóhérlegény!” A kivégzése előtti pillanatokban állítólag szívszélhűdés érte, már csak holttestét akaszthatták fel.
Lahner György tette Nagyváradot a fegyvergyártás központjává, Kossuth szavaival “a magyar Birminghammé”. A szabadságharc elbukásakor a fegyvergyár élén áll. Német, a magyar nyelvet csak töri, de az általa szervezett fegyvergyárakban öntött ágyúkon a “Ne bántsd a magyart!” felirat állt. Nem mindennapi képességeinek köszönhető, hogy a honvédsereg felszereltsége napról napra javult, főként e rendkívüli eredményei miatt kellett bűnhődnie – hetedikként.
A horvát Knézics Károly a kivégzés előtti éjszakán Egerben élő családjának írt búcsúlevelet.
Nagysándor József szivarozva várta kivégzését, s amikor sorra került, a latin mondást idézte: “Hodie mihi, cras tibi!” (Ma nekem, holnap neked!) “Éljen a haza!” kiáltással halt meg.
Leiningen-Westerburg Károly gróf, a német főnemes őreit megvesztegetve elérte, hogy a kivégzéskor magyar honvéd tábornoki egyenruháját viselhesse… A kivégzés elleni szavait a dobok dübörgése némította el.
Aulich Lajos nyugalmát a kivégzése előtti éjszakán sem vesztette el. Horatius verseit olvasgatva várta a halált.
A végére már csak Damjanich és Vécsey maradt. Amikor a pribékek Damjanich Jánoshoz léptek, azt mondta: “Azt gondoltam, én leszek az utolsó, mert a csatában mindig első voltam. Szegény Emíliám! Éljen a haza!” – ezek voltak utolsó szavai.
Vécsey Károlynak mivel személyes ellenségei is voltak a császári udvarban, sőt saját apja is követelte kíméletlen megbüntetését, végignézve bajtársai haláltusáját, utolsónak kellett meghalnia. Azt mondják, mivel már nem volt kitől elköszönnie, a halott Damjanichhoz lépett, s az ő kezeit csókolta meg búcsúzóul.
Isten áldja emléküket.
A Szabadság-szoborral ellentétben az aradi vár melletti Vesztőhelyen 1881-ben felállított obeliszket nem bántotta senki: a Golgotán maga a Halál lakozik, azt pedig nem illik zavarni.
A jelvényszerző mozgalom igazolópontja a Vesztőhely.
Kisiratos
Az elnyűhetetlen Árpád-kori falu egykor Nagy-Magyarország közepén volt, ma – Beke György szavai szerint – a térkép szélén szorong. Kisiratos ma tömb a szórványban, de félteni nem kell. A hagyomány őrei itt állítottak emlékművet 2009-ben a világosi fegyverletételnek, hogy üzenjék: nem felejtik a hősöket. Így lett a múltat idéző emlékmű egyben a magyar megmaradás és a szebb jövő jelképe. Eredetileg az adományozó Szent György lovagrend az emlékművet a szöllősi mezőre szánta, de ott nem lett volna biztonságban, ezért ide, Kisiratosra került.
Kisiratoson született az erdélyi katolikus szellemi ellenállás egyik vezető alakja, Godó Mihály jezsuita szerzetes is, aki minden körülményben kitartott nemzete és hite mellett, ezért három ízben is elítélték, s összesen 18 évet töltött a román kommunisták börtöneiben. Mellszobra ott áll a katolikus templom kertjében.
Ha van Kisiratos, akkor természetesen van Nagyiratos is, méghozzá Kisiratostól délre. A „szögedi” kisiratosiak és a nagyiratosi palócok között a különböző eredet, az egymástól elütő dialektus, a különböző szokások sokszor szültek konfliktust a két Iratos között, de ezek jobbára csak „legénycsínyekre”, bálban való verekedésekre vagy falucsúfoló rigmusokra korlátozódtak. A nagyiratosiak a kisiratosiak szegedi „ő”-ző dialektusát az „Ögyé könyeret möggyel, apád se övött ögyöböt” mondattal gúnyolták, míg a kisiratosiak a „Mëgyëk a gyëpën kërësztül…” beszédcsúfolóval vágtak vissza a palócos, zárt ë-vel beszélő nagyiratosiaknak. Komoly ellentét azonban sosem volt a két község között, ezt jó néhány házasság is bizonyítja, ahol egyik fél kisiratosi, a másik nagyiratosi.
A jelvényszerző mozgalom igazolópontja a kisiratosi világosi fegyverletétel emlékműve, amelyet a katolikus templom mellett találunk.
A világosi fegyverletétel
1849. augusztus 13-án tette le a fegyvert a Görgei Artúr vezette feldunai hadtest Paszkievics főherceg, az orosz intervenciós erők főparancsnoka előtt. Az 1848-49-es szabadságharc gyászos záróakkordja máig történelmünk egyik legfájdalmasabb pontjának számít, amit – sajnos – az sem ellensúlyoz, hogy a honvédek még az utolsó pillanatokban is számos tanújelét adták bátorságuknak és büszkeségüknek.
Ferenc József császár (1848-1916) és I. Miklós orosz cár (1825-1855) varsói találkozója után a Paszkievics vezette orosz erők megindultak Magyarország felé, ezzel a szabadságharc sorsa gyakorlatilag megpecsételődött. Az Ausztriába kiszorított, Haynau főparancsnoksága alatt álló császári erők önmagukban is komoly kihívást jelentettek az ereje teljében harcoló Magyarország számára, de azt 1849 júniusa után még a Kárpátok keleti szorosain beözönlő 200 000 orosz katona is tetézte. Görgei, a honvédseregek főparancsnoka azt tervezte, hogy Komáromnál és valahol az Alföld déli részén, két pontban összpontosítja a magyar erőket, és – megakadályozva az ellenséges csapatok egyesülését – külön-külön feltartóztatja a Magyarországra betörő seregeket. Ezt a nagyszabású tervet Haynau győri győzelme már eleve meghiúsította, Dembinszki balszerencsés fővezérsége azonban még a Temesvárig visszavonuló – az osztrákok létszámát felülmúló – honvédseregek helyzetét is ellehetetlenítette.
Görgei a június 28-i vereség után a Felvidék hegyei közé vonult vissza, ahol bravúros hadmozdulatok során többször is sikerült kijátszania az orosz fősereget. A feldunai hadtest vakmerő és meglepő hadmozdulatai még I. Miklós figyelmét is felkeltették, aki leveleiben többször is értetlenségét fejezte ki a gyors orosz siker elmaradása miatt. Görgei presztízsét mutatja, hogy Chrurloff tábornok már július 21-én megkereste őt egy fegyverszüneti ajánlattal, de a magyar vezér ekkor még elutasította a kezdeményezést. A Győrnél vereséget szenvedett honvédseregek időközben – kalandos úton – a Felvidékről a Bánságban gyülekező Dembinszki-féle csapatok felé vették az irányt, és a sorsdöntő temesvári ütközet előtti napokban már Arad környékén táboroztak.
A két magyar sereg azonban augusztus első napjaiban már egyre inkább a közeledő orosz és osztrák erők harapófogójába került, a helyzetet pedig az augusztus 9-i kudarc teljesen reménytelenné tette. Miután Guyon Richárd hírt hozott a temesvári csúfos vereségről, és a déli hadtest összeomlásáról, Görgei – augusztus 11-én – a haditanács elé vitte a kapituláció kérdését, és a jelenlévő 80 tábornok – két ellenszavazattal – úgy döntött, leteszik a fegyvert. Nem igaz tehát, hogy Görgei egymaga döntött volna a megadásról; másrészt – a döntéshozó személyétől függetlenül – felelős döntés született, ugyanis, ilyen pozícióban, a harc csupán értelmetlen vérontás lett volna.
Miután Kossuth, a szabadságharc vezetője nem számíthatott arra, hogy akár Haynau, akár Paszkievics tárgyalásba bocsátkozik vele, Görgei, az esetleges kedvezőbb feltételek érdekében, rábírta őt a lemondásra. A kormányzó elnök és kormánya – Szemere Bertalan kivételével – augusztus 11-én távozott Aradról, a tagok többsége ekkor már a határ felé vette az irányt; a diktátori jogkört elnyert Görgei a következő napokban megpróbált az oroszokkal alkudozni a békéről, de Paszkievics – cári utasításra – elzárkózott a politikai tárgyalásoktól. Így aztán a feldunai hadtest augusztus 13-án a Magyarvilágos és Románvilágos közti síkon, a középkori vár romjai alatt letette a fegyvert az oroszok előtt, Görgei pedig a Bohus-kastélyban aláírta a megadási nyilatkozatot.
Gyászos és szívszorító pillanat volt ez, amikor a 30 000 fős sereg vezérétől és a sokáig diadalmas szabadságharc fegyvereitől és zászlóitól is búcsút vett, majd elhagyta a rossz emlékű mezőt; de még ebben a jelentben is volt azonban annyi rejtett büszkeség, hogy Görgei inkább az oroszoknak adta meg magát. Ezzel a magyarok mintegy kinyilvánították, hogy itt bizony nem egy jelentéktelen felkelést vertek le, hanem egy nemzet szabadságharcát, amihez két nagyhatalom katonai erejére is szükség volt. Ezt az üzenetet Haynau és az oroszok egyaránt megértették, nem véletlen, hogy a kapitulációban kulcsszerepet játszó Görgei Artúr sorsáról I. Miklós a későbbiekben olyannyira féltőn gondoskodott.
Bélfenyér
Bélfenyéren a faluszélen, egy elhagyott temetőben kopjafa hirdeti, hogy Bóné András kapitány „szürke por ködéből kelő kuruc serege” 1703-ban legyőzte a rác martalócokat. A „szép magyar leventék, aranyos vitézek” ezzel a dél-bihari diadallal nagy lökést adtak a kibontakozó Rákóczi-szabadságharcnak. Miután Bélfenyér öreg, román kori katolikus temploma „oly kicsi vala, hogy híveinek felét sem fogadhatá magába”, Kollonitz László nagyváradi püspök 1785-ben új Isten házát emelt helyére. „Istenemnek, fajomnak” – ezt hirdeti a templommal szemben az egykori zárdaépület, amit már Bunyitay Vince kanonok építtetett a leánynevelő vincés nővérek számára. 1949-ben elüldözték az apácákat, de a visszaszolgáltatott ház, hála Kiss Márton plébános atyának és a Kolping Családegyesületnek, ma újra a felnövekvő nemzedéket és a szülőföldön maradást szolgálja. Bélfenyér tartja magát!
A jelvényszerző mozgalom igazoló pontja az egykori vincés zárda kertje.