Bözödújfalu

Szent­györgy­ről leka­nya­rod­va a Küs­möd pata­ka men­tén, egy völgy­zá­ró gát áll­ja a ván­dor útját. A kiszé­le­se­dő völgy­ben egy ragyo­gó ter­pesz­ke­dik. Cso­da­szép… mond­hat­ná az ember, ha nem tud­ná, hogy a fényes víz­tü­kör alatt egy közép­ko­ri szé­kely falu alussza örök álmát.

A kom­mu­nis­ta önkény­ura­lom, a romá­ni­ai falu­rom­bo­lás, a szé­kely­ség eltün­te­té­si kísér­le­té­nek jel­ké­pe, az elárasz­tott falu, Bözöd­új­fa­lu. A leg­sö­té­tebb 1980-as évek­ben a gát elké­szül­té­vel a szin­te szín­ma­gyar falu lakó­i­nak túl­nyo­mó több­sé­gét erő­szak­kal kite­le­pí­tet­ték. Aztán a víz lett az úr, s addig emel­ke­dett, míg 1994-re szin­te az egész falu hul­lám­sír­ba került. Itt alsza­nak a tó mélyén Bözöd­új­fa­lu szé­kely házai, temp­lo­mai, köz­tük a közép­ko­ri kato­li­kus temp­lom, amely­nek tor­nya egé­szen 2014-ig kiállt a tó vizé­ből, memen­tó­ként, aztán fel­ad­ta a har­cot és vég­leg alá­me­rült. Alá­me­rült, s nincs már itt se össze­tar­tó falu­kö­zös­ség, se böl­cső, se teme­tő, se élet se halál, se öröm se bánat, csak a nagy, mély üres­ség…

Bözöd­új­fa­lu első világ­há­bo­rús emlék­mű­vét 1996-ban kiemel­ték a víz­ből és az egy­ko­ri falu emlék­he­lyé­re helyez­ték. Azóta min­den év augusz­tu­sá­ban eljön­nek a falu egy­ko­ri lakói, hogy közö­sen emlé­kez­ze­nek elárasz­tott szü­lő­föld­jük­re.

Xantus-völgy

A Xan­tus-völgy­be eresz­ked­ve egy neve­ze­tes tör­té­nel­mi hely­re, egy vér­ál­do­zat­tal járó, de vég­re győ­zel­mes csa­ta hely­szí­né­re érünk.

A Xan­tus-kápol­nát az 1694-es utol­só tatár­be­tö­rés emlé­ké­re állí­tot­ták, ami­kor a szé­ke­lyek győ­ze­del­mes­ked­tek a kutya­fe­jű­ek felett. Szem­ben a Libi­dá­ri-dom­bon állt Xan­tus Keresz­ter király­bí­ró kas­té­lya.

Kondra-kereszt környéke

A Kond­ra-keresz­tet annak ide­jén egy meg­gyil­kolt pász­tor emlé­ké­re állí­tot­ták. Ma a 32-es határ­va­dász emlék­tú­ra egyik csúcs­pont­ja. A gyep­ha­va­son tovább halad­va érjük el a Réz-tete­jét, ahon­nan meg­cso­dál­hat­juk a Naska­lat jel­leg­ze­tes pata­kok szab­dal­ta táját.

 

Ugra-tető

A II. világ­há­bo­rú ide­jén Sebő had­nagy­nak állí­tot­tak keresz­tet a szé­kely legé­nyek az Ugra-tetőn. Így tör­tént, hogy 1943 hús­vét­ján újra állt a kereszt az Ugra-tetőn. Aztán jött a magyar gol­go­ta és a hazá­val együtt megint elve­szett. De a feszü­let nem a halál, hanem a fel­tá­ma­dás jel­ké­pe. Tud­ják ezt a Mag­ló­di Sebő Ödön Túra­tár­sa­ság tag­jai is, akik 2012-ben újra­ál­lí­tot­ták a keresz­tet.

Magas-bérc, Vasfüggöny turistaút és az Asztalfő

A tri­a­no­ni határt köve­tő nyu­ga­ti zöld jel­zé­sen indu­lunk, a Sop­ro­ni-hegy­ség gerin­cén. Ahol egy­ko­ron határ­őrök vigyáz­ták a vas­füg­gönyt, ma már újra a turis­ták vet­ték bir­to­kuk­ba a kel­le­mes, szin­te víz­szin­tes erdei túra­ös­vényt. Csak egy erdei bun­ker emlé­kez­tet a határ­zár­ra.

A Magas-bérc tete­jé­ről érde­mes végig pász­táz­ni a tájé­kot: a sop­ro­ni vegyes erdők mögött a Fer­tő­táj sík­ja ter­pesz­ke­dik. Távo­labb a szom­szé­dos Lán­zsé­ri és Laj­ta-hegy­sé­gek húzód­nak. De elő­bú­jik a Boros­tyán­kői-hegy­ség is. És itt van, már szin­te kar­nyúj­tás­nyi­ra már az Alpok­hoz tar­to­zó Sch­ne­e­berg.

Nyu­gat felé, határ­kő­ről határ­kő­re halad­va érjük el Asz­tal­főt. Volt idő, ami­kor éven­te egy­szer, a határ­szem­lék alkal­má­val itt talál­koz­tak Sop­ron, Szik­ra, Lakom­pak és Frak­nó­ná­dasd urai. Erre emlé­kez­tet a kőasz­tal, amit az urak helyett már csak a tör­té­ne­lem néma szem­ta­núi, a kör­nyék hegyei ülnek körül.

Alsókalocsa

Alsókalocsa

A cso­dás hegy­ko­szo­rú­ban fek­vő, több mint 5000 boj­kó lel­ket szám­lá­ló tele­pü­lés, Alsó­ka­lo­csa remek lát­ni­va­lók­kal kecseg­tet. Ez a vidék a vas­sze­gek nél­kül össze­ácsolt fatemp­lo­ma­i­ról is híres. A Gorb falu­ré­szen 1795-ben a Szent­lé­lek tisz­te­le­té­re emel­ték a görög kato­li­kus fatemp­lo­mot. A zsin­dellyel borí­tott temp­lom jel­leg­ze­tes boj­kó jegyek­kel ren­del­ke­zik: hár­mas tago­ló­dá­sú, meg­ket­tő­zött tető­ze­tű és fara­gott osz­lo­pos tor­nác­sor is tar­to­zik hoz­zá.

Itt szü­le­tett a leg­hí­re­sebb, a zsi­dó kufá­ro­kat és csend­őrö­ket is gyil­ko­lá­szó 20. szá­zad ele­ji kato­na­szö­ke­vény, Suhaj betyár is, akit végül miu­tán elér­te vég­ze­te, Alsó­ka­lo­csa régi teme­tő­jé­ben, egy sze­rény sír­ban han­tol­tak el. Suhajt nem­csak éle­té­ben támo­gat­ta titok­ban a kör­nye­ző fal­vak népe, de legen­dás alak­ja ma is ele­ve­nen él a ruszin nép­lé­lek­ben. Ezt jel­zi a jel­leg­ze­tes faépí­té­sze­tet és élet­mó­dot őrző skan­zen bejá­ra­tá­nál fel­ál­lí­tott szob­ra is.

 

Hármashatár

A szlo­vé­ni­ai Magas­fok felől emel­ke­dünk a Fel­ső­szöl­nök és az auszt­ri­ai Rába­szent­már­ton hatá­rá­ban emel­ke­dő 384 méte­res tető­re, ami évszá­za­do­kig hazánk nyu­ga­ti erdős gye­pű­jé­nek egy szép, de nem túl jelen­tős csú­csa volt. Ám 1920-ban min­den meg­vál­to­zott. A helyet hár­mas­ha­tár­rá tet­ték, és szö­ges­drót­tal fon­ták be a nagy­ha­tal­mak. A ter­mé­szet­vé­del­mi terü­le­ten álló határ­kő és kör­nyé­ke ma már főleg turisz­ti­kai célo­kat szol­gál.

Zalaba

Zalaba

Ami­lyen kicsi, olyan virág­zó kul­tu­rá­lis éle­te van Zala­bá­nak. Már a 19. szá­zad végén olva­só­kö­re is ala­kult. Itt talál­ha­tó Cson­tos Vil­mos fel­vi­dé­ki köl­tő emlék­há­za, ahol nem­csak műve­i­ből, de sze­mé­lyes tár­gya­i­ból is — a hon­sze­re­tet, a szü­lő­föld­höz való ragasz­ko­dás sugár­zik.