Brisbane

Auszt­rá­lia har­ma­dik leg­na­gyobb váro­sa, jó 2 mil­lió lakos­sal Bris­ba­ne. Iko­ni­kus acél­híd­ja a Sto­ry Bridge, de a város­köz­pont­ban egy mes­ter­sé­ges ten­ger­par­tot talá­lunk, és van itt egy való­sá­gos kis oázis, a South Bank, amely­be belép­ve hir­te­len egy másik világ­ba csöp­pen az ember. Az ösvény egy mini őser­dő­be vezet, ami tele van külön­le­ges növé­nyek­kel és álla­tok­kal. A teme­tő­ben talál­juk talán az első beván­do­rolt magyar, Pulsz­ky Károly sír­ját.

Zólyom

A város legen­dás várá­ban 1382-ben Nagy Lajos ország­gyű­lést tar­tott, majd Gis­kra szé­kelt, aki­től Hunya­di Mátyás fog­lal­ta vissza. A vár, ami sose volt török kézen, de az erdé­lyi feje­del­mek több­ször is elfog­lal­ták. Ahol 1620-ban a Szent Koro­nát őriz­ték. Ami a kuruc har­cok­ban több­ször is gaz­dát cse­rélt, majd az Ester­há­zy csa­lá­dé lett. Később a kincs­tár, majd a cseh­szlo­vák állam bir­to­kol­ta, ma meg kép­tár­nak ad helyet.

A vár alat­ti téren terül el Zólyom váro­sa. A cseh­szlo­vák idők emlé­kei, a pane­lek tömb­jei között a séta­tér vala­mit még meg­őr­zött a Király­ság ide­jé­ből. Mert bőven van mire emlé­kez­ni. Pél­dá­ul 1244-re, ami­kor IV. Béla kirá­lyunk kivált­sá­go­kat ado­má­nyo­zott a tele­pü­lés­nek. A város soká­ig a huszi­ta hadak köz­pont­ja volt, majd Mátyás király alatt nyer­te vissza régi fényét.

A Szent Erzsé­bet-temp­lom már 1390 óta hir­de­ti a fő téren a Min­den­ha­tó dicső­sé­gét.

Aranyosmarót

A tör­té­nel­mi Bars vár­me­gye köz­pont­ja volt Ara­nyos­ma­rót. A régi vár­me­gye­há­za a város arany­ko­rá­ról tanús­ko­dik. A teme­tő­ben töb­bek között a ’48-as for­ra­dal­már, Bütt­ner Emil sír­ját talál­juk, aki 15 éve­sen csat­la­ko­zott a sza­bad­ság­harc­hoz.

A Migaz­zi csa­lád utol­só fér­fi tag­ja, a vár­me­gye főis­pán­ja, Gróf Migaz­zi Vil­mos 1887-ben meg­épít­tet­te a csa­lá­di mau­zó­le­u­mot, hogy  az utol­só Migaz­zi sar­jak béké­ben nyu­god­has­sa­nak.

Mezőkaszony

A helyi nép­em­lé­ke­zet úgy tart­ja, hogy 1086-ban Szent Lász­ló kirá­lyunk ezen a helyen vívott meg a kunok­kal, s a győ­ze­lem helyén hálá­ból temp­lo­mot épí­tett. Az egy­ko­ri Isten­há­za helyén áll az ősi temp­lom, ami 1560 óta a refor­má­tus fele­ke­ze­tet szol­gál­ja.

Itt talál­juk Kár­pát­al­ja egyet­len aqu­a­park­ját. Az Iván­csó-bir­tok a vul­ká­ni tevé­keny­ség áldá­sa, a ter­mál­víz kiak­ná­zá­sá­ra szü­le­tett. A kaszo­nyi gyógy­für­dő épü­le­te nem fukar­ko­dik a magyar motí­vu­mok­kal. Itt van a kirá­lyok ter­me is, ahol tör­té­nel­münk leg­na­gyobb ural­ko­dó­i­nak mell­szob­ra­it lát­hat­juk Atti­lá­tól Szent Ist­vá­nig.

A falu­si ven­dég­fo­ga­dás egyik bás­tyá­ja a jó nevű és remek kony­há­jú Kulacs étte­rem.

Nagydobrony

A mai Kár­pát­al­ja leg­na­gyobb magyar­lak­ta tele­pü­lé­se Nagy­dob­rony. Itt él a leg­ke­le­tibb palóc közös­ség, kik­nek szo­ká­sa­it a Magyar Ház mögöt­ti táj­ház­ban ismer­het­jük meg.

Kár­pát­al­ja leg­na­gyobb refor­má­tus temp­lo­mát is itt talál­juk.

A két nagy világ­égés­ben elesett magyar hon­vé­dek­nek 1941-ben emelt szob­rot Nagy­dob­rony közös­sé­ge.

Nagy­dob­rony­ban ma is él a nép­ha­gyo­mány, a tele­pü­lés híres szőt­te­se­i­ről.

Eperjes

Régi kró­ni­ká­ink sze­rint magya­rok ütöt­tek első­nek tanyát Eper­jes napos domb­ol­da­lán, és magyar király, Vak Béla nevez­te el a várost, a kör­nyé­ken jel­lem­ző eper­ről.

Eper­je­sen a magyar tör­té­ne­lem több kiemel­ke­dő alak­ja is meg­for­dult. Pél­dá­ul a Rákó­czi csa­lád, akik­nek egyik házuk itt talál­ha­tó. Ebben az épü­let­ben kötöt­te meg az egyez­ményt I. Rákó­czi György a csá­szár köve­te­i­vel 1633-ban.

Eper­je­sen nyílt meg 1667-ben Magyar­or­szág egyik leg­ne­ve­ze­te­sebb isko­lá­ja, a Fel­ső-Magyar­or­szá­gi Evan­gé­li­kus Ren­dek Col­lé­gi­u­ma. A kol­lé­gi­um mel­let­ti evan­gé­li­kus temp­lom bús­ko­mor emlé­ket is őriz. 1930-ban ide helyez­ték az eper­je­si hóhér, Anto­nio Caraf­fa áldo­za­ta­i­nak csont­ja­it. 1687-ben a Thö­kö­ly híve­i­nek meg­bün­te­té­sé­vel meg­bí­zott csá­szá­ri tábor­nok vész­tör­vény­szé­ke irdat­lan mészár­lást vég­zett a pro­tes­táns eper­je­si neme­sek és pol­gá­rok között. 24 embert kivé­gez­tek, míg több szá­zat kegyet­le­nül meg­kí­noz­tak.

Caraf­fa vér­pad­ja helyén később egy Mária-osz­lo­pot emel­tek.

A magyar idők­ről mesél a „nemes, mél­tó­ság­tel­jes, barokk palo­ta”, az 1783-ban épült vár­me­gye­há­za épü­le­te is, ahon­nan Sáros megyét egy­kor igaz­gat­ták.

Apatin

Hova tűnt a Duna part­já­ról a bátai apát­ság, ami­ről még a török előtt Apá­ti a nevét kap­ta. A régi mező­vá­ros, Apa­tin a török elle­ni fel­sza­ba­dí­tó hábo­rúk során pusz­tult el. Főként német ipa­ro­sok népe­sí­tet­ték újra, akik sok hasz­nos dolog mel­lett a sör­fő­zés tudo­má­nyát is elhoz­ták maguk­kal. 1756-ban meg­ala­pí­tot­ták Dél­vi­dék leg­ré­gibb, ma is műkö­dő sör­gyá­rát.

Ne feled­jük, a néme­tek­re és sok magyar­ra 1944-ben itt is a halál vagy az elűze­tés várt.

Zombor

Az Árpád-kor­ban még a Cobor csa­lá­dé volt. Bod­rog vár­me­gye főurai időn­ként Cobor­szent­mi­há­lyon ültek össze. Aztán Zom­bor a török idők­től fon­tos keres­ke­del­mi, kato­nai és köz­igaz­ga­tá­si köz­pont, majd 1749-ben sza­bad kirá­lyi város, sőt, később Bács-Bod­rog vár­me­gye köz­pont­ja lett.

A megye­há­za dísz­ter­mét Eisen­hut Ferenc gigan­ti­kus mére­tű, a zen­tai csa­tát ábrá­zo­ló fest­mé­nye éke­sí­ti.

A hatal­mas két­tor­nyú Kar­me­li­ta temp­lo­mot Szent Ist­ván király­nak szen­tel­ték. A Város­há­za egy letűnt kor emlé­két őrzi.

Mel­let­te a Szent­há­rom­ság temp­lo­mot a feren­ces szer­ze­te­sek emel­tet­ték, de II. József ren­de­le­te után el kel­lett hagy­ni­uk a várost. Kolos­to­ruk falán ott hagy­ták a nap­órát és a szá­mok alatt a vész­jós­ló fel­ira­tot: „Egy ezek­ből vég­órád…”

Béke­be­li élet­re szán­ták, de ártat­lan zom­bo­ri magya­rok és néme­tek vég­órá­já­nak lett hely­szí­ne a Kro­nich csa­lád száz­éves palo­tá­ja, aho­vá a II. világ­há­bo­rú ide­jén a meg­szál­ló szerb par­ti­zá­nok össze­gyűj­töt­ték az ősla­ko­so­kat. A kény­szer­mun­ká­ra hur­colt fog­lyok nagy részét a köze­li Duná­ba, a Ferenc-csa­tor­ná­ba vagy a lóver­seny­té­ren elő­re meg­ásott tömeg­sí­rok­ba lövöl­döz­ték. A vak gyű­lö­let közel 6000 embert, köz­tük 3000 magyart mészá­rolt le Zom­bor­ban.

A város szü­löt­te, Sch­wei­del József tábor­nok, ara­di vér­ta­nú. Egész ala­kos szob­ra kiszo­rult a Megye­há­za előt­ti tér­ről. Ma már egy mell­szo­bor helyet­te­sí­ti a kaszi­nó udva­rán.

A Magyar Pol­gá­ri Kaszi­nó Dél­vi­dék egyik leg­pa­ti­ná­sabb szer­ve­ze­te. Las­san 150 éve áll Zom­bor és vidé­ke magyar­sá­gá­nak szol­gá­la­tá­ban.

Segesvár

A leg­több Erdélyt járó turis­ta ked­velt úti­cél­ja Seges­vár, ami talán a leg­több emlé­ket örö­kí­tett át a közép­kor­ból. Volt rá ide­je, hisz a 12. szá­zad­ban meg­ér­ke­ző szá­szok­nak csak­ha­mar a köz­pon­ti váro­sa lett. Első váru­kat per­sze a tatár, majd a török leta­rol­ta, de vála­szul úgy meg­erő­sí­tet­ték falak­kal és tor­nyok­kal, hogy kel­lett a vér a pucá­ba annak, aki ost­ro­mol­ni meré­szel­te. Per­sze volt jelent­ke­ző bőven: Vitéz Mihály, Basta, Szé­kely Mózes, Bocs­kai, Kemény János, a kuru­cok és a ’48-as sza­bad­ság­har­co­sok is pró­bál­koz­tak, több-keve­sebb siker­rel. A sza­bad kirá­lyi város jelen­tő­sé­gét mutat­ja, hogy több erdé­lyi feje­del­met is itt válasz­tot­ták meg. 1876-ban aztán a Seges­vár­szék helyé­be lépő Nagy-Kükül­lő vár­me­gye szék­he­lye lett.

Az óra­to­rony kapu­ján át érjük el a várat, ami ma is lakott. A hagyo­mány sze­rint a város leg­ré­gibb pol­gá­ri házá­ban szü­le­tett Vlad Țepeș havas­al­föl­di vaj­da, akit később Dra­cu­la gróf­ként pró­bál­tak elad­ni a nem­zet­kö­zi Dra­ku­la-kul­tusz híve­i­nek.

A tér szak­rá­lis köz­pont­ja a domon­kos rend régi kolos­tor temp­lo­ma, amit már az evan­gé­li­ku­sok hasz­nál­nak.

Van­nak itt magyar emlé­kek bőven. A 130 éves régi megye­há­za falán emlék­táb­la hir­de­ti, hogy itt szü­le­tett bol­dog Apor Vil­mos püs­pök. A kato­li­kus temp­lom kert­jé­ben szob­ra is van a vér­ta­nú győ­ri főpap­nak, akit a meg­szál­ló szov­jet kato­nák öltek meg, ami­kor tes­té­vel védel­mez­te az erő­szak elől a püs­pök­vár­ban mene­dék­re lelt asszo­nyo­kat.

A főtér sarok­épü­le­tén, a Szar­vas-házon ma is ott dísze­leg a közel 400 éves szar­vas ábrá­zo­lás.

A várost min­dig híres kéz­mű­ipar jel­le­mez­te. A céhes múlt­ban és a város turisz­ti­kai nép­sze­rű­sé­gé­ben rej­lő lehe­tő­sé­ge­ket aknáz­ta ki Mát­hé Zsolt, aki kül­föld­ről jött haza, hogy kéz­mű­ves bolt­já­val bebi­zo­nyít­sa: itt­hon, a szü­lő­föl­dön is lehet bol­do­gul­ni.

A város leg­ma­ga­sabb részé­re, a Vár­hegy­re a 178 fok­ból álló fedett diák­lép­cső vezet. A seges­vá­ri diá­kok 1642 óta nap, mint nap itt jár­tak fel a híres neve­ze­tes evan­gé­li­kus líce­um­ba.

A vár­he­gyet az ere­de­ti­leg Szent Mik­lós­nak szen­telt Hegyi temp­lom, a Berg­kirche impo­záns 14. szá­za­di épü­le­te koro­náz­za.

2013 óta újra emlé­kez­he­tünk köl­tőnk­re, Pető­fi Sán­dor­ra a Pető­fi-park­ban.