Szászrégen

Az Erdé­lyi-meden­ce és a Gör­gé­nyi-hava­sok talál­ko­zá­sá­nál, a Maros és a Gör­gény össze­fo­lyá­sá­nál, fon­tos utak met­szés­pont­ján van Szász­ré­gen. Az Árpá­dok előtt már lakott tele­pü­lés­re a tatár­já­rás után szá­szok érkez­tek, akik hamar ura­dal­mi köz­pont­tá fej­lesz­tet­ték. Ám a régi idők­ből nem sok emlé­ke maradt. Leg­ősibb temp­lo­ma 14. szá­za­di, ma már az evan­gé­li­ku­so­ké. A 15. szá­zad­ban már mező­vá­ros Régent a csá­szá­ri­ak, majd a törö­kök is fel­dúl­ták. 1660-ban Kemény Jánost itt válasz­tot­ták erdé­lyi feje­de­lem­mé. De meg­em­le­get­te a ’48-as sza­bad­ság­har­cot is, ami­kor a szé­kely-szász har­cok­ban a lán­gok mar­ta­lé­ka lett. A bol­dog béke­idők évti­ze­de­i­ben a Fel­ső-Maros vidék egyik köz­pont­já­vá fej­lő­dött. Ám jött a kőszí­vű 20. szá­zad és egy­ko­ri szász jel­le­gét vég­leg elvet­te. Az elűzött néme­tek helyé­re romá­nok tele­ped­tek, akik jelen­lé­tük­nek a város­ban úton útfé­len har­sány – és néhol meg­mo­so­lyog­ta­tó – jele­it is adják.

Magyar emlé­kek­kel főleg a rége­ni kato­li­kus temp­lom kert­jé­ben talál­koz­ha­tunk, ahol szo­bor­park őrzi nagy­ja­ink emlé­két. Már­ton Áron püs­pök, vagy Szent Ist­ván király mel­lett itt áll­na Wass Albert szob­ra is, ha a román hata­lom el nem távo­lít­tat­ta vol­na.

A Fel­ső-Maros men­te magyar­sá­ga főleg refor­má­tus. Rége­ni temp­lo­muk 1890-ben épült. A kör­nyék magyar közös­sé­gét szol­gál­ja, de ven­dég­ház­ként is műkö­dik a Dió ház, ame­lyet Deme­ter József refor­má­tus lel­kész álmo­dott meg.

Liptóújvár

Liptóújvár

Ahol a Béla-patak a Vág­ba tor­kol­lik, ott fek­szik Lip­tó leg­ki­sebb váro­sa, Euró­pa első erdé­sze­ti isko­lá­já­nak hely­szí­ne, Stróbl Ala­jos szob­rász­fe­je­de­lem szü­lő­he­lye, Lip­tó­új­vár. Az Újvár név a Lip­tói-meden­ce túl­só felén maga­so­dó Óvár­tól hiva­tott meg­kü­lön­böz­tet­ni, amely már állt, mikor a Balas­sák őse, a Károly Róbert olda­lán har­co­ló Dancs zólyo­mi ispán, a Csák Máté ellen vívott hábo­rú­ban fel­sza­ba­dí­tot­ta Fel­ső-Magyar­or­szá­got. Hűsé­gé­ért cse­ré­be meg­kap­ta az akkor szin­te lakat­lan, erdős Lip­tót, és fel­épí­tet­te azt a várat, amely később a Balas­si-csa­lá­dé lett. Maga a köl­tő, Balas­si Bálint is több­ször járt a vár­ban, amely a kuruc idők­ben vált rom­má. (A fel­újí­tott vár nyit­va­tar­tá­sa: min­den nap 10:00–16:00)

A mai tele­pü­lést a kuruc idő­ket köve­tő­en, a lip­tó­új­vá­ri ura­da­lom kirá­lyi alkal­ma­zot­tai ala­poz­ták meg az itte­ni só- és réz­le­ra­kat körül. A szá­zad végé­re már réz­há­mor és vas­ol­vasz­tó is állt a tele­pü­lé­sen, amely a vági tuta­jo­zás kiin­du­ló­pont­ja és faipa­ri köz­pont lett.

A vár felett maga­so­dó Szkal­ka szik­la­bér­ce remek kilá­tó­pont, ahon­nan egész szél­té­ben meg­mu­tat­ja magát a Lip­tói-hava­sok hegy­lán­ca a Bara­nec, a Jakub­i­na és a Klin csú­csa­i­val, sőt, ott magas­lik a hát­tér­ben a Magas-Tát­ra is a gör­be Kri­ván­nal és a Ger­lach­fal­vi-csúccsal. A ket­tős kereszt­tel díszí­tett szik­la alatt áll a nem­rég fel­újí­tott vár, illet­ve mel­let­te egy kas­tély, amit a XVII. szá­zad­ban élt Zay Mag­dol­ná­nak köszön­he­tünk. A kép egy apró tóval tel­jes, amely­ből egy szik­la áll ki Nepo­mu­ki Szent János szob­rá­val. A tó part­ján áll a két világ­há­bo­rú áldo­za­ta­i­nak emlék­mű­ve, míg kis­sé bel­jebb a város­ban a tele­pü­lés arbo­ré­tu­ma, amely­nek gyö­ke­rei egé­szen 1777-ig nyúl­nak vissza, ekkor ültet­tek 200 hárs­fát, az USA füg­get­len­sé­gé­nek első évfor­du­ló­ján. De ha már itt járunk, néz­zünk be a Nép­raj­zi- és Juhász­mú­ze­um­ba is, amely szom­bat kivé­te­lé­vel min­den nap 9–16-ig vár­ja láto­ga­tó­it.

(A jel­vény­szer­ző moz­ga­lom iga­zo­ló­pont­ja a Szkal­ka szik­la­bér­ce.)

Székelyudvarhely

Szé­kely­ud­var­hely ma is az erdé­lyi magyar­ság egyik fel­leg­vá­ra. A hagyo­mány sze­rint itt tar­tot­ta udva­rát egy ide­ig a hunok nagy­ki­rá­lya, Atti­la. Aztán az Árpá­dok korá­tól több Szé­kely Nem­zet­gyű­lés­nek volt szín­he­lye. Zsig­mond király­tól kap­ta váro­si kivált­sá­ga­it, ami­ket az erdé­lyi feje­del­mek is meg­erő­sí­tet­tek.

Gaz­dag közép­ko­ri épí­té­sze­ti emlé­ke­i­ből kevés maradt, de régi várá­nak marad­vá­nya még dacol a viha­rok­kal. Egy ősi erőd helyé­re épí­tet­te 1565-ben János Zsig­mond feje­de­lem, az elle­ne fel­lá­zadt szé­ke­lyek meg­fé­ke­zé­sé­re, s gúny­kép­pen Szé­kely Támadt várá­nak nevez­te el. Nem soká­ig tűr­ték a szé­ke­lyek a meg­alá­zást, az első adan­dó alka­lom­mal, 1599-ben lerom­bol­ták. Később a Habs­bur­gok hasz­nál­ták fel a kuru­cok meg­za­bo­lá­zá­sá­ra, ezért a sza­bad­ság­har­co­sok vég­leg tönk­re tet­ték, azóta neve­zi Udvar­hely népe Cson­ka­vár­nak.

A város főte­rén tor­nyo­su­ló refor­má­tus temp­lom előtt, Orbán Balázs szob­rát talál­juk.

A város alvé­gén, a Szál­vá­tor-hegy alatt húzó­dik meg sze­ré­nyen Udvar­hely leg­ré­geb­bi épí­té­sze­ti műem­lé­ke, a 13. szá­za­di Jézus Szí­ve-kápol­na.

Szolyva

Fáj­dal­ma­san szép jel­kép áll itt, a Lator­ca-part­ján. Ahogy a Kár­pá­tok kere­te­zik Szoly­vát, úgy kere­te­zi a tele­pü­lés is hazánk tör­té­nel­mét. Hatá­rá­ban egy hon­fog­la­lás kori magyar har­cos 1870-es évek­ben fel­tárt sír­he­lye üze­ni: erre jöt­tek őse­ink, Árpád népe bir­tok­ba ven­ni örök­sé­gét. És éltünk itt e tájon jó ezer éve már, ami­kor a kelet­ről jött isten­te­len esz­me és a nyu­ga­ti áru­lás hara­pó­fo­gó­já­ba került Észak­ke­let-Magyar­or­szág.

Így tör­tén­he­tett meg, hogy ahol bejöt­tünk, több mint 1000 esz­ten­dő eltel­té­vel, a máso­dik világ­há­bo­rú végén, ugyan­itt, Szoly­vá­nál gyűj­töt­ték össze és hur­col­ták el a szov­jet bol­se­vi­kok a magya­ro­kat kelet­re, mond­ván, hogy egy kicsi pár napos mun­ká­ra, „malen­kij robot­ra” viszik őket. Ebből lett aztán a több tíz­ezer áldo­za­tot köve­te­lő nép­ir­tás: sokan még a cél­ál­lo­má­sig sem jutot­tak el, máso­kat éve­kig ember­te­len mun­ká­ra kény­sze­rí­tet­tek, távo­li szov­jet kon­cent­rá­ci­ós tábo­rok­ban. A Gulag halál­tá­bo­ra­i­ba hur­col­tak­nak csak töre­dé­ke tér­he­tett haza. Az áldo­za­tok emlé­két őrzi a szoly­vai Emlék­park, vala­mint a 2008-ban fel­ava­tott kápol­na.

Munkács

Ano­ny­mus sze­rint Árpád népe, midőn átkel­tek a Havas-erdőn, az első helyet, aho­va értek, Mun­kács­nak nevez­ték el, mivel igen nagy fárad­ság­gal jutot­tak el ide. Ezután hosszú évszá­za­do­kon át fon­tos köz­le­ke­dé­si cso­mó­pont volt a Lator­ca part­ján.

A magyar sza­bad­ság esz­mé­jé­nek váro­sá­ban járunk. A Rákó­czi Ferenc nevét vise­lő közép­is­ko­la udva­rán talál­juk Matl Péter, a Verec­kei emlék­mű meg­al­ko­tó­já­nak egyik ked­ves alko­tá­sát, a Nagy­sá­gos Feje­de­lem mell­szob­rát.

A köz­pont­ban maga­so­dó római kato­li­kus temp­lo­mot 1904-ben épí­tet­ték a közép­ko­ri Szent Már­ton szé­kes­egy­ház helyé­re.

Az utób­bi évti­ze­dek­ben meg­újult város­köz­pont­ban, a nyüzs­gő sétá­ló­ut­cá­ból nyí­lik a múlt­idé­ző Fej­ér-ház, amit Rákó­czi-ház­nak is nevez­nek. Itt ma a Mun­ká­csy Kép­ző­mű­vé­sze­ti Isko­la műkö­dik. Az aulá­ban ves­sünk egy pil­lan­tást a köz­pont­ba ter­ve­zett Mun­ká­csy szo­bor makett­jé­re, ami csak terv maradt, az ország­vesz­tés miatt soha nem való­sul­ha­tott meg.

Sze­gény Mun­ká­csy Mihály, a szak­rá­lis művész, hogy sze­ret­te váro­sát! Aztán szem­be­sül­nie kel­lett, de már csak oda­fent­ről, hogy mit épí­tet­tek a moder­niz­mus jegyé­ben szü­lő­há­za helyé­re. Azért maradt még egy-két pati­nás épü­let, amik a ráérős, alko­tó évszá­za­dok­ra emlé­kez­tet­nek. Köz­tük az 1904-ben épült régi város­há­za is.

Ami Mun­kács nevét iga­zán naggyá tet­te, az a hatal­mas Árpád-kori ere­de­tű vár a szik­la­bérc tete­jén. Rákó­czi, Lóránt­ffy, Bátho­ry – micso­da nevek vezet­ték fel a legen­dás Zrí­nyi Ilo­nát, aki meg­öz­ve­gyü­lé­se után Mun­ká­cson ment nőül Thö­kö­ly Imré­hez. Ami­kor Thö­kö­ly csil­la­ga leál­do­zott, s már csak ide, Mun­kács várá­ba szo­rult a sza­bad­ság, 1685-ben maga Zrí­nyi Ilo­na állt a kuruc sere­ge élé­re. A kis Rákó­czi Mun­kács fala­in lát­hat­ta, hogy küz­de­nek a honért a kuruc vité­zek és bátor édes­any­ja. A vár elesett, Rákó­czi Bécs­be került, de 15 év sem telt el és már Rákó­czi Ferenc zász­lai lobog­tak a vár fokán. A sza­bad­ság­hő­sök­re emlé­ke­zik Matl Péter alko­tá­sa. Szem­be talál­ko­zunk Zrí­nyi Ilo­ná­val, aki maga elé néz, mint aki magát a tör­té­nel­met lát­ja maga előtt. Rákó­czi Ferenc pedig kinéz az Alföld fele, mert onnan vár­ja a segít­sé­get. Meg­je­le­nik az apjá­nak a kard­ja, a har­ma­dik sze­mély, I. Rákó­czi Ferenc, tehát egy hár­mas kom­po­zí­ci­ót látunk.

A sza­bad­ság sas­fész­ke 1711-ben Habs­burg kéz­re került, s mily jel­ké­pes: bör­tön lett belő­le. Köz­ben egy rövid idő­re, 1805-ben újra fon­tos­sá vált, ami­kor Napó­le­on elől mene­kít­ve 3 hóna­pig itt őriz­ték a Magyar Szent Koro­nát. 1847-ben itt járt Pető­fi Sán­dor is, aki talán maga sem gon­dol­ta, hogy alig egy esz­ten­dő múl­va a bör­tön­ből a fog­lyo­kat kisza­ba­dít­ják, s a várat hon­véd­őr­ség veszi bir­to­ká­ba. Talán ennek is köszön­he­tő, hogy a ’48-as sza­bad­ság­harc buká­sa után a csá­szá­ri­ak a várat vég­leg meg­fosz­tot­ták hadi erő­dít­mé­nyi rang­já­tól.

1896-ban nagy ünne­pély volt itt a mil­len­ni­um emlé­ké­re. A Haj­dú-bás­tyán hatal­mas emlék­osz­lo­pot állí­tot­tak, tete­jén bronztu­rul­ma­dár­ral. A cseh­szlo­vák meg­szál­lók 1924-ben ledön­töt­ték, majd 1945-ben a szov­je­tek a turult beol­vasz­tot­ták és szov­jet hősi emlék­mű­vet öntöt­tek belő­le. 2008-ig kel­lett vár­ni, hogy vissza­száll­jon helyé­re a mun­ká­csi turul­ma­dár.

Mun­kács szé­lén, Őrhegy­al­ján 1849. ápri­lis 22-én a sza­bad­ság­harc egyik leg­je­len­tő­sebb kár­pát­al­jai ütkö­ze­te zaj­lott a Lator­ca-híd bir­tok­lá­sá­ért. A magyar har­co­sok nagy dia­dalt arat­tak a hatal­mas túl­erő­ben lévő csá­szá­ri csa­pa­tok felett. Az 1901-ben állí­tott emlék­mű­vü­ket a szov­jet idő­szak­ban ledön­töt­ték, de ma már meg­újul­va emlé­kez­tet a pod­he­rin­gi hősök­re.

Lupény

A szén­bá­nyá­szat egy­ko­ri köz­pont­ja Lupény. Az 1900-ban épült kato­li­kus temp­lo­ma a dicső magyar múl­tat hir­de­ti. Meg kell áll­ni Krisz­tus kereszt­je előtt, és szem­be­sül­ni a fara­gott kop­ja­fa üze­ne­té­vel. Maga az anya­föld­be kapasz­ko­dó gyö­kér; ben­ne a kő, az ezer­éves határ­kő egy darab­ká­ja vár­ja, hogy egy­szer vissza­tér­jen mél­tó helyé­re…

Mert Isten háza a szór­vány­vi­dé­ken a hit mel­lett a magyar anya­nyelv és kul­tú­ra szen­té­lye is, és amíg van­nak hívek, addig él a remény. A lupé­nyi refor­má­tu­sok temp­lo­ma a helyi fele­ke­ze­tek össze­fo­gá­sá­val épült, 1913-ban.

Técső

Técső igen nagy múlt­ra tekint vissza, a régi sóút­vo­nal­nak is köszön­he­tő­en min­dig for­gal­mas hely volt, egyi­ke az öt mára­ma­ro­si koro­na­vá­ros­nak. Kivált­sá­ga­it még a XIV. szá­zad­ban Károly Róbert­től kap­ta. Ma fon­tos vég­vá­ra a Fel­ső Tisza-vidék magyar­sá­gá­nak. Árpád-kori ere­de­tű temp­lo­ma már 1546 óta a refor­má­tu­so­ké, ami a Kár­pát-meden­ce egyik leg­gaz­da­gabb kazet­tás mennye­ze­tű temp­lo­ma.

A refor­má­tus temp­lom előtt áll a XIX. szá­za­di kivá­ló fes­tő, Hol­lósy Simon szob­ra, aki annak ide­jén Técsőn alko­tott és művész­te­le­pet is lét­re­ho­zott. Jel­leg­ze­tes a Mako­vecz Imre ter­vez­te paró­kia épü­le­te is. És itt van a 19. szá­zad­ban épült kato­li­kus temp­lom, amely­nek tor­nya alatt volt egy­ko­ron az öt koro­na­vá­ros levél­tá­ra.

A főté­ren világ­há­bo­rús emlék­mű­vet 1944-ben lerom­bol­ták a szov­je­tek. Némi fur­fang­gal végül sike­rült a técsői magyar­ság­nak vissza­ál­lí­ta­nia.

Szabács

Sza­bács a 15. szá­zad­ban a törö­kök által épí­tett vár­ral büsz­kél­ked­het.  1476-ban Mátyás király sere­gei ost­ro­mol­ták, elő­ször siker­te­le­nül, ám  a király csel­hez folya­mo­dott, és Mátyás­nak sike­rült beven­nie az erős Sza­bá­csot.

Szávaszentdemeter

A Szá­va bal part­ján, ahol a Sze­ré­mi-sík a Tar­cal lej­tő­i­vel talál­ko­zik, ott fek­szik Szá­va­szent­de­me­ter. Vajon tudják‑e modern­ko­ri lakói, micso­da múlt van a lábuk alatt. Már a kel­ták meg­te­le­ped­tek itt, majd a róma­i­ak, akik Sir­mi­um Colo­ni­át Pan­nó­nia pro­vin­cia egyik virág­zó köz­pont­já­vá fej­lesz­tet­ték. Az óko­ri város rom­jai között sétál­va jó, ha tud­juk, hogy olyan tör­té­nel­mi ala­kok szü­let­tek itt, mint Aure­li­a­nus, Tra­i­a­nus, Maxi­mi­li­á­nus csá­szár, vagy éppen Szent Deme­ter vér­ta­nú, aki­nek tisz­te­le­té­re már az V. szá­zad­ban temp­lom épült. A keresz­tény­ség igen korán gyö­ke­ret vert itt, így a város hamar püs­pö­ki szék­hely lett. Aztán jöt­tek a hunok, majd az ava­rok, végül a magya­rok, akik újjá is épí­tet­ték Szá­va­szent­de­me­tert. A török hódolt­ság szá­za­dai után a Habs­burg kato­nai határ­őr­vi­dék­hez tar­to­zott, aztán jött Tri­a­non és beke­be­lez­ték a külön­bö­ző dél­szláv állam­ala­ku­la­tok