Barcaújfalu

Barcaújfalu

A betö­rő kele­ti hor­dák több­ször leta­rol­ták Bar­ca­új­fa­lut, ám sem a had­já­ra­tok, sem a ter­mé­sze­ti vészek nem tud­ták elpusz­tí­ta­ni. Ami­kor Bras­só­hoz került, a 15. szá­zad­ban épült fel temp­lo­ma is. Német lett az isten­tisz­te­let nyel­ve, de 1781 egy vasár­nap­ján, ami­kor a szász pap néme­tül kez­dett pré­di­kál­ni, a nép rázen­dí­tett egy magyar zsol­tár­ra. Így lett végül újfa­lu­nak magyar lel­ké­sze. Az önér­ze­tes nép büsz­ke lehet fából fara­gott fes­tett beren­de­zé­sé­re is, hiszen itt egy magyar evan­gé­li­kus temp­lo­mok­ban igen rit­ka szár­nya­sol­tár­ral talál­ko­zunk.

Krizba

Krizba

A bar­ca­sá­gi tíz magyar falu­hoz tar­to­zó Három­fa­lu egyi­ke Kriz­ba. Ami­kor az ősi kirá­lyi bir­to­kot, Rákos­pa­ta­kot a bete­le­pült szá­szok magu­ké­vá tet­ték, el is nevez­ték Krebs­bach­nak. Így tör­tén­he­tett, hogy a magyar­lak­ta tele­pü­lés a refor­má­ció ide­jén a luthe­rá­nus hit­re tért át. Tör­té­nel­mi viha­rok pró­bál­ták, tűz­vé­szek, föld­ren­gé­sek pusz­tí­tot­ták, de áll az erős vár és él még a magyar Kriz­bán.

Feketehalom

Feketehalom

Van mit mesél­nie Feke­te­ha­lom­nak a közép­kor­ról. Pél­dá­ul azt, hogy Luxem­bur­gi Zsig­mond több okle­ve­let is innen bocsá­tott ki. Dúl­ta török, tatár, oláh, lát­ta elbuk­ni a kuru­co­kat és győz­ni Bem sere­gét, szem­ta­nú­ja volt, ahogy 1945-ben szász lakó­it depor­tál­ják, még­is van­nak még lát­ha­tó jelei a múlt­já­nak.

Itt ágas­ko­dik 13. szá­za­di temp­lom­erőd­je is, ami a hon­té­ri­u­szi idők­ben az evan­gé­li­ku­so­ké lett. Oda­bent a Szász­föl­dön rit­ka­ság szám­ba menő fes­tett kazet­tás mennye­zet hajol fölénk.

Cserény

Cserény

Cse­rény közép­ko­ri tele­pü­lé­sé­nek bőven van mon­da­ni­va­ló­ja az erre járó magyar turis­tá­nak. A zólyo­mi ispán­ság bir­to­kát III. And­rás király 1300-ban har­ci érde­me­i­ért Madách Imre ősé­nek, Kür­tö­si Pál comes­nak ado­má­nyoz­ta. Ő épí­tet­te a góti­kus Szent Már­ton temp­lo­mot, mely­nek fala­it kora­be­li, 14. szá­za­di fres­kók díszí­tik. A török veszély ide­jén fal­lal vet­ték körül, majd harang­to­ronnyal is meg­tol­dot­ták a temp­lo­mot, mely­nek 1483-ban készí­tett góti­kus oltá­ra ma a Magyar Nem­ze­ti Galé­ri­á­ban lát­ha­tó. A temp­lom­ba a plé­bá­nos segít­sé­gé­vel jut­ha­tunk be; a plé­bá­nia tele­fon­szá­ma: 00421484192052.

A falu­tól észak­ra egy külö­nös kilá­tó­ból vehet­jük szem­ügy­re a tájat.

(A jel­vény­szer­ző moz­ga­lom iga­zo­ló­pont­ja a góti­kus temp­lom.)

Kiéte

Kiéte

Árpád-kori tele­pü­lés Kié­te. A falu büsz­ke­sé­ge a 13. szá­za­di román-góti­kus stí­lu­sú temp­lo­ma. Kié­te ma már régé­sze­ti lelő­he­lye­i­ről ismert. 1941-ben szá­mos bronz­ko­ri urna­sírt talál­tak ham­vasz­tá­sos teme­tő­jé­ben. Az itt fel­tárt jelen­tős lelet­együt­tes adta a „kié­tei kul­tú­ra” nevét.

Karaszkó

Karaszkó

Vala­hol itt húzó­dik a nyelv­ha­tár. Innen észak­ra már nem nagyon szá­mít­ha­tunk magyar szó­ra, annál inkább emlé­ke­ink­re. A Balog és a Rima folyók közöt­ti dom­bon fek­szik az Árpád-kori Karasz­kó. Alig 150 lakó­já­ból már csu­pán egy vall­ja magát magyar­nak. Vajon tudják‑e Karasz­kó új lakói, akik néha leül­nek ide, a fes­tett kazet­tás desz­ka­mennye­zet alá imád­koz­ni, hogy ki az a kuno­kat üldö­ző alak, aki temp­lo­muk bel­ső falát díszí­ti? A falu védő­szent­je, Szent Lász­ló király, aki­nek itt talál­ha­tó az egyik leg­job­ban meg­őr­zö­dött fres­kó­cik­lu­sa.

Felsővály

Felsővály

Fel­ső­vály. Egy apró zug Gömör­or­szág­ban. A hegy­ko­szo­rú­val körül­vett Vály-völ­gyé­nek utol­só zsák­fa­lu­ja. Alig 300-an élnek itt, főleg magya­rok. Létü­ket jel­zi a csá­szár-dom­bi Árpád-kori erő­dí­tett refor­má­tus temp­lom jel­zi.

A kis­te­le­pü­lés ter­mé­sze­ti kör­nye­ze­te már a közép­kor­tól az erdő­mű­ve­lés és a gaz­dál­ko­dás ide­á­lis szín­te­rét nyúj­tot­ta az itt élők­nek.

Zboró

Zboró

A közép­ko­ri Magyar- és Len­gyel­or­szá­got össze­kö­tő főutat őriz­te a sár­ga jel­zé­sű ösvé­nyen elér­he­tő Zbo­ró vára, amely mára az enyé­sze­té lett. De nem­csak a vár, hanem oda­lent, Zbo­ró köz­ség­ben a Rákó­czi­ak kas­té­lya is. Pedig hogy fest­he­tett fény­ko­rá­ban, 1666-ban, ami­kor I. Rákó­czi Ferenc és Zrí­nyi Ilo­na fény­űző eskü­vő­jé­nek adott ott­hont. Elpusz­tult a mel­let­te álló temp­lom is, amit még Bát­ho­ri Zsó­fia épí­tett. És hol van­nak már a park hárs­fái, ame­lyek alatt Rákó­czi György feje­de­lem írta leve­le­it. Az első nagy hábo­rú­ban orosz ágyú­tűz söpört ki innen min­dent: fala­kat, fákat, embe­re­ket…

Bártfa

Bártfa

Bárd­dal egy nap alatt kivág­ha­tó erdő. Azaz Bárd­fa. Így nevez­ték el az egy­ko­ri Sáros vár­me­gye gyöngy­sze­mét, mely­nek fényét a szász hos­pe­sek tet­ték messzi ragyo­gó­vá. A Főte­ret ura­ló Szent Egyed szé­kes­egy­ház tor­nyá­ból cso­dá­la­tos kilá­tás nyí­lik a régi bel­vá­ros­ra. Bárt­fát a tatár­já­rás után fla­mand és német tele­pe­sek épí­tet­ték újjá. Nagy Lajos sza­bad kirá­lyi város­sá tet­te. A 15. szá­zad­ra kiépült a város véd­mű­rend­sze­re, és egy hatal­mas céh rend­szer is, körül­be­lül 30 céh­vel.

A Város­há­za a 16. szá­zad ele­jén épült.

Az új idők elle­né­re még meg­őr­zött vala­mit a város közép­ko­ri han­gu­la­tá­ból. A tég­la­lap ala­kú főtér köze­pén a Divald Kor­nél ala­pí­tot­ta Sáro­si múze­um­nak ott­hont adó város­há­za falán az óra már több mint 500 éve méri a vissza­for­dít­ha­tat­lan időt.

Fel­vi­dék egyik leg­na­gyobb harang­ja, a 4 ton­nás Orbán-harang 1584 óta – túl­él­ve ost­ro­mot és tűz­vészt — annyi­szor meg­kon­dult már, és most meg­fá­rad­va, hall­ga­ta­gon alussza örök álmát.

A míves pol­gár­há­zak közül szá­munk­ra külö­nö­sen érde­kes ez a 17. szá­za­di, mert 1820-ban itt szü­le­tett az Euró­pa szer­te ismert és elis­mert kom­po­nis­ta és kar­mes­ter, Kéler Béla.