Juhászlak

Juhászlak

A hegyek kat­la­ná­ban meg­bú­vó Juhász­lak szép pél­dá­ja az érték­őr­ző fal­vak­nak. Érde­kes­sé­ge, hogy Fel­vi­dé­ken ebben a falu­ban a leg­ki­sebb a fény­szennye­zés, ezért ren­ge­teg olyan állat­faj él itt, ami más­hol nem. Juhász­lak mai képét a Magyar Gyár­ipa­ro­sok Orszá­gos Szö­vet­sé­gé­nek és a 18. hon­véd­ez­red­nek köszön­het. Ők gyűj­töt­ték össze a pénzt az újjá­épí­tés­re, miu­tán az oro­szok az első világ­há­bo­rú­ban fel­gyúj­tot­ták.

Hervartó

Hervartó

Her­var­tó olyan kin­cset rej­te­get, amely­nek nin­csen pár­ja se a Fel­vi­dé­ken, se az egész Kár­pát-meden­cé­ben. A sáro­si ácsok keze mun­ká­ját dicsé­ri Assi­si Szent Ferenc­nek szen­telt fatemp­lo­ma. Her­var­tó hívei a főol­tárt díszí­tő Ale­xand­ri­ai Szent Kata­lin­hoz, Szűz Mári­á­hoz és Szent Bor­bá­lá­hoz imád­koz­nak.

Kürt

Kürt

Magya­rok, kato­li­ku­sok, lege­lő, rét, ter­mő sző­lő­hegy, jó borok. — Tömö­ren így fog­lal­ta össze Vályi And­rás, mit is kell tud­ni a Páris men­ti Kürt­ről.

És milyen jó lát­ni, hogy sza­vai ma is helyt­ál­ló­ak, mert az itt élők büsz­kék ősi múlt­juk­ra. A köz­ség neve a magyar hon­fog­la­ló törzs, Kürt­gyar­mat nevé­ből szár­ma­zik. Az Árpád-házi kirá­lyok alatt virág­zó nagy­köz­ség temp­lo­ma a török betö­ré­sek ide­jén a falu­val együtt elpusz­tult, később leégett, majd föld­ren­gés dön­töt­te le, de min­dig újjá­épült, leg­utóbb a 18. szá­zad­ban. A temp­lom előtt a köz­ség egy­ko­ri meg­ha­tá­ro­zó sze­mé­lyi­sé­ge, Maj­er Ist­ván plé­bá­nos köszön ránk örök érvé­nyű intel­mé­vel: „Ne csak sze­resd, ismerd is szü­lő­föl­de­det.”

A Garam men­ti domb­ság jel­lem­ző­en bor­ter­mő vidék. A szü­re­ti mulat­sá­gon a sző­lé­szet­hez kötő­dő régi szo­ká­so­kat is fel­ele­ve­ní­tik. A vidék­re jel­lem­ző boro­kat a Kas­nyik csa­lád pin­cé­sze­té­ben kós­tol­hat­juk meg.

Bátorkeszi

Bátorkeszi

A Bátho­ryak bir­to­ka a 17. szá­zad­ban lett a Pál­ffy csa­lá­dé, akik meg­ha­tá­roz­ták a tele­pü­lés újko­ri tör­té­ne­tét. A Sar­lós Bol­dog­asszony-temp­lo­mot Pál­ffy Mik­lós ura­ság épí­tet­te 1728-ban. Érde­kes­ség, hogy a Keszi nevű fal­vak lakói a Keszi-törzs leszár­ma­zot­ta­i­nak tart­ják magu­kat.

Kútdombja

Ked­ves tör­té­net kap­cso­ló­dik Kút­domb­já­hoz. Ami­kor 1657-ben a kilyén­fal­vi­ak ide­jöt­tek, első dol­guk volt kutat ásni a for­rás körül. Akkor fel­me­rült a kér­dés, hogy „azt a kali­bát” hova épít­sék. A válasz az volt, hogy a kút domb­já­ra. Így lett Kút­domb­ja Kilyén­fal­va máso­dik temp­lo­ma. A helyi­ek min­den évben két­szer, szé­na­ta­ka­rí­tás előtt, Szent Kris­tóf nap­ján, és Szent Ist­ván nap­ján tar­ta­nak itt misét.

Prázsmár

Prázsmár

A szá­szok­nak már se híre, se ham­va Prázs­má­ron, de temp­lom­erőd­jük olyan épen meg­ma­radt, mint­ha teg­nap lett vol­na ben­ne az utol­só isten­tisz­te­let. A Német Lovag­rend kezd­te el a temp­lom épí­té­sét 1218-ban. Miu­tán őket kiűz­ték, kora góti­kus stí­lus­ban folyt tovább az épít­ke­zés. Érde­kes­sé­ge, hogy a temp­lom­ha­jó­ból közé­pen emel­ke­dik ki a nyolc­szö­gű temp­lom­to­rony. A tatár­já­rás után meg­erő­sí­tet­ték. A vár­fal­ba 275 darab kis kam­rát épí­tet­tek, min­den csa­lád­nak egyet-egyet. Béke­idő­ben rak­tár­nak hasz­nál­ták, veszély ese­tén mene­dé­ket nyúj­tott.

A temp­lom a Világ­örök­ség része. A bor­dás bol­to­zat, a csúcs­ívek, a záró­kö­vek, és a kivé­te­les, 15. szá­za­di Szent Kereszt-szár­nya­sol­tár egy olyan letűnt kor hagya­té­kai, mely­nek szel­le­mét föl­di erő­vel nem lehet elpusz­tí­ta­ni.

Szászhermány

Szászhermány

A bar­ca­sá­gi erőd­temp­lo­mok egyik leg­szebb pél­dá­ja az Árpád-kori Szász­her­mány­ban talál­ha­tó. Az ere­de­ti­leg Szent Mik­lós­nak szen­telt, majd luterá­nus­sá lett temp­lom már a tatár­já­rás előtt állt.  Aztán az újabb fenye­ge­té­sek miatt addig erő­sí­tet­ték a fala­it, hogy kiáll­ta Bát­ho­ri feje­de­lem, a mold­vai vaj­da és a kuru­cok ost­ro­mát is. Utol­já­ra a fegy­ve­rek zaja 1848-ban ver­te fel a csend­jét, ami­kor a szé­ke­lyek roham­mal vet­ték be az oszt­rá­kok­tól. A temp­lo­mot öle­lő védő­fal rend­szer­ben a vész ese­tén ide mene­kü­lők szá­má­ra 200 kam­rát ala­kí­tot­tak ki. Béke­idő­ben a csa­lá­dok itt tar­tot­ták az élel­met és más érté­ke­i­ket. De a kam­rák­ban külön­fé­le műhe­lye­ket is működ­tek és itt volt az isko­la is.

Az erőd­fal tor­nyá­ban a kápol­na fala­in külön­le­ges 15. szá­za­di fres­kók dísz­le­nek.

Barcaszentpéter

Barcaszentpéter

Szent­pé­ter Árpád-kori temp­lo­má­nak falai még úgy, ahogy meg­véd­ték a közös­sé­get a ziva­ta­ros szá­za­dok­ban, de a leg­újabb kor ármá­nyai ellen kevés­nek bizo­nyul­tak. Így van az, hogy a Bar­ca­ság egyik leg­ré­geb­bi és leg­je­len­tő­sebb szász tele­pü­lé­sén ma már fehér hol­ló a magyar és a német lélek.

Barcaföldvári vár

Barcaföldvári vár

Bar­ca­föld­vá­ron állt egy­kor a Német Lovag­rend fő vára, a Mari­en­burg. A ’70-es évek­ben a vár nagy része egy föld­ren­gés áldo­za­ta lett. Nem­rég újí­tot­ták fel, de a vár már csak nyo­mok­ban hason­lít egy­ko­ri önma­gá­ra.

Ha II. And­rás nem hajít­ja ki a nagy­ra­vá­gyó lova­go­kat, Föld­vár az önál­ló pápai teu­ton állam fővá­ro­sa lett vol­na. A tatár­dú­lás után IV. Béla épí­tet­te újjá, majd Zsig­mond király tar­tott ország­gyű­lést falai között. A sok ost­ro­mot meg­élt Föld­vár­nak a leg­újabb kor átko­zott sze­re­pet szánt, hiszen itt talál­ha­tó a II. világ­há­bo­rú egyik leg­ke­gyet­le­nebb halál­tá­bo­ra, ahol ren­ge­teg magyar és német kato­na halt meg.