Brassó

A Bar­ca­ság Koro­ná­já­nak egyik tag­ja az erdé­lyi szá­szok egy­ko­ri köz­pont­ja, Bras­só. A város ala­pí­tá­sa össze­fo­nó­dik II. And­rás kirá­lyunk­kal, aki – miu­tán a Német Lovag­ren­det ide­te­le­pí­tet­te – kivált­sá­gok­kal ruház­ta fel az erdé­lyi szá­szo­kat, akik a várost ala­pí­tot­ták. A török rom­bo­lás után Zsig­mond király itt tar­tott ország­gyű­lést, majd Hunya­di János épí­tet­te újjá a szét­zú­zott fala­kat. A kivált­sá­gos hely­ze­té­nek köszön­he­tő­en szé­pen gya­ra­po­dó város évszá­za­do­kon keresz­tül a király­ság dél­ke­le­ti vége­i­nek gaz­da­sá­gi és szel­le­mi köz­pont­ja volt. Az 1848-as for­ra­da­lom és sza­bad­ság­harc erő­sen meg­osz­tot­ta a város nem­ze­ti­sé­ge­it. A szá­szok és a romá­nok Habs­burg-hűek marad­tak, míg a magya­rok nagy része a pes­ti for­ra­da­lom mel­lé állt. Bem József tábor­nok 1849 tava­szán vonult be a város­ba.

A város híres szü­lött­je az 1887-ben szü­le­tett köl­tő, Áprily Lajos.

Bras­sót több száz éven át csak szá­szok és magya­rok lak­ták, a romá­nok a vár­fa­lon belül nem is épít­kez­het­tek. Az egy­ko­ri szász és magyar város­mag máig meg­őriz­te régi han­gu­la­tát: közép­ko­ri épü­le­tei és zeg­zu­gos utcács­kái – mint leg­szű­kebb siká­to­ra, a Cér­na-utca is – viszony­lag épség­ben meg­ma­rad­tak. A meg­ma­radt város­fa­lon nyit utat a köz­pont­ba a Kata­lin-kapu. Úgy tart­ják, itt, a 15. szá­za­di Feke­te-temp­lom­nál ér véget a góti­ka, s vele együtt az euró­pai kul­tú­ra is. Az a kul­tú­ra, ami a 17. szá­za­di arcu­la­tát meg­őr­ző főtér háza­in is vissza­tük­rö­ző­dik.

Az evan­gé­li­kus temp­lom­ban őrzik a Cenk-hegy tete­jé­ről lerom­bolt mil­le­ni­u­mi emlék­mű egy darab­ká­ját.

Balassagyarmat

Ami­kor Kürt­gyar­mat nevű hon­fog­la­ló tör­zsünk itt tele­pe­dett le a Nóg­rá­di-meden­cé­ben, vagy ami­kor a 15. szá­zad­ban a Balas­sa nem­zet­ség vet­te bir­tok­ba az Ipoly part­ja­it, vajon gondolták‑e, hogy Balas­sa­gyar­mat egy­szer határ­vá­ros­sá lesz.

Pedig az Alföl­det Fel­ső-Magyar­or­szág­gal össze­kö­tő út men­tén fek­vő város a török meg­szál­lás után hosszan tar­tó virág­kort élhe­tett. Nagy­sza­bá­sú épü­le­tei, a ma már város­há­za­ként műkö­dő régi vár­me­gye­há­za és az 1835-ben fel­ava­tott új vár­me­gye­há­za hű képét fes­tik egy­ko­ri nagy­sá­gá­nak és megye­köz­pon­ti rang­já­nak. Itt még a hiva­ta­lok­ba is olyan embe­rek jutot­tak, mint az 1840-es évek aljegy­ző­je, Madách Imre. Vagy a ’70-es évek vár­me­gyei hiva­tal­no­ka, Mik­száth Kál­mán.

Aztán a 20. szá­zad­ban már annak is örül­he­tett a város, hogy leg­alább a cson­ka ország része maradt. Az első világ­há­bo­rú utá­ni ország­vesz­tő vörös zűr­za­vart kihasz­ná­ló cseh meg­szál­ló­kat ugyan­is 1919-ben halált meg­ve­tő bátor­ság­gal ver­ték ki helyi haza­fi­ak, meg­ment­ve a város és a haza becsü­le­tét. Így lett Balas­sa­gyar­mat immár tör­vény­be iktat­va is a leg­bát­rabb város. A cseh­ki­ve­rés­re – évti­ze­des elhall­ga­tás után – ma már „Civi­tas for­tis­si­ma” néven múze­um is emlé­ke­zik. A Tanács­köz­tár­sa­ság ter­ror­ja alatt a leg­bát­rabb város­ban mene­dék­re lelő kivá­ló hon­le­ány, Tor­may Céc­i­le emlé­két a város­ban emlék­táb­la őrzi. A szá­zad­for­du­ló leg­ki­emel­ke­dőbb író­nő­je itt írta a vörös rém­ura­lom­ról szó­ló „Buj­do­só könyv” néhány feje­ze­tét.

Barcarozsnyó

A Vidom­bár-patak part­ján fek­szik a barca­rozs­nyói vár, Erdély leg­na­gyobb paraszt­vá­ra. Rozs­nyó váro­sá­nak lakói egy­ko­ron egy való­sá­gos falut épí­tet­tek az erős falak közé, ahogy kell: temp­lom­mal, isko­lá­val és 80 lakó­ház­zal. Aztán ha sereg köze­le­dett, csak fel­köl­töz­tek az ide­ig­le­nes lakó­épü­le­tek­be és szé­pen kivár­ták, míg a veszély elvo­nul. Utol­já­ra 1848-ban volt erre szük­sé­gük, ami­kor éppen Bem apó sere­ge elől kel­lett ide­me­ne­kül­ni­ük. Ma már kato­nák helyett turis­ták hada ost­ro­mol­ja a sza­bály­ta­lan alap­raj­zú várat, ami ked­ve­ző fek­vé­se miatt is nép­sze­rű, hisz fala­i­ról remek a kilá­tás a Bar­ca­ság­ra és a kör­nye­ző hegyek­re.

Korond

Koron­dot faze­kas­sá­ga tet­te világ­hí­rű­vé, mivel alap­anya­ga maga a föld, és Sóvi­dék egy­ben az agyag orszá­ga is. Főut­cá­ja men­tén állan­dó kira­ko­dó­vá­sár jel­zi a helyi hagyo­má­nyok és nép­mű­vé­szet tovább­élé­sét. A koron­di­ak évszá­za­dok óta fog­lal­koz­nak agyag­mű­ves­ség­gel, de hírük csak a 20. szá­zad ele­jén ter­jedt el a nagy­vi­lág­ban. A míves kerá­mi­ák mel­lett Koron­don érté­ke­sí­tik a kör­nyék fűz­fa­vessző­ből készült esz­kö­ze­it és farag­vá­nya­it is. Ma a tele­pü­lé­sen közel ötez­ren élnek faze­kas­ság­ból.

Parajd

Az erdé­lyi só fővá­ro­sa Parajd, de Euró­pa egyik leg­gaz­da­gabb sóle­lő­he­lye is. A bányát nem­csak turis­ták láto­gat­ják, de a lég­úti meg­be­te­ge­dés­ben szen­ve­dő­nek is kivá­ló terá­pi­ás lehe­tő­sé­get nyújt a föld alat­ti hatal­mas csar­no­kok szá­raz, sópo­ros leve­gő­je. Parajd kör­nyé­kén már évez­re­dek óta folyik a só kiter­me­lé­se, de az itt fel­lel­he­tő tar­ta­lék még min­dig több mint száz évig biz­to­sít­hat­ná Euró­pa tel­jes szük­ség­le­tét. A föld alá elő­ször a 18. szá­zad­ban eresz­ked­tek a bányá­szok, addig csu­pán fel­szí­ni fej­tés­sel fog­lal­koz­tak. A bányá­ban öku­me­ni­kus sótemp­lom, vala­mint egye­dül­ál­ló módon bor­pin­ce is talál­ha­tó.

Lendva

Lend­va tör­té­ne­te elvá­laszt­ha­tat­lan a közép­ko­ri Magyar­or­szág egyik leg­te­kin­té­lye­sebb főúri csa­lád­já­tól, a Bán­ffyak­tól. Közel 350 éves fenn­ha­tó­sá­guk alatt a város a tör­té­nel­mi Zala vár­me­gye szel­le­mi és kul­tu­rá­lis köz­pont­já­vá nőt­te ki magát. A lend­vai vár soká­ig hazánk fon­tos vég­vá­ra volt, majd a török kiűzé­se után az erő­döt az Ester­há­zy csa­lád vet­te és épí­tet­te át. Álta­luk nyer­te el mai alak­ját az épü­let, ami ma már a lend­vai Galé­ri­á­nak és Múze­um­nak ad ott­hont. Van itt érté­kes nép­raj­zi gyűj­te­mény, ahol a míves heté­si szőt­te­sek és hím­zé­sek vilá­gá­val ismer­ked­he­tünk meg. A város­köz­pont­ban a fel­újí­tott Szent Kata­lin plé­bá­nia­temp­lom kert­jé­ben Szent Ist­ván szob­ra talál­ha­tó.

Feketeváros

A 17. szá­za­di város­fa­lon rést nyi­tó Török kapun lépünk be az ódon kis­vá­ros­ba. Úgy tart­ják, a tele­pü­lést a török három­szor is elpusz­tí­tot­ta, erre az idő­re emlé­kez­tet a kapu mel­lett a híres török ház is.

Kassa

Kas­sa a Koj­sói-hava­sok és a Tokaj-Eper­je­si-hegy­ség talál­ko­zá­sá­nál fek­szik. A fényes múl­tú várost mél­tán nevez­ték anno Fel­ső­ma­gyar­or­szág met­ro­po­li­sá­nak. Ma csak­nem negyed­mil­li­ó­an élnek itt, az egye­te­mek­nek, kul­tu­rá­lis intéz­mé­nyek­nek, kato­li­kus érsek­ség­nek és egy­ben ipa­ri léte­sít­mé­nyek­nek is ott­hont adó Kas­sán.

Neve­ze­tes­sé­gei:

A góti­kus Szent Erzsé­bet Szé­kes­egy­ház. Köze­pén lát­ha­tó a csil­lárt tar­tó magyar szent koro­na. A király-ora­tó­ri­um­hoz veze­tő híres Király­lép­csőn maga Mátyás király lép­delt fel itt jár­tá­ban. A szen­tély­ben a temp­lom leg­ki­emel­ke­dőbb épí­tő­mű­vé­sze, Kas­sai Ist­ván mes­ter keze mun­ká­ját, a 15. szá­za­di szent­ség­há­zát cso­dál­hat­juk. Szem­ben fejet hajt­ha­tunk a szár­nyas főol­tár előtt is, ami az 1400-as évek­ben készült a neve­ze­tes kas­sai kép­fa­ra­gó műhely­ben. Az altemp­lom­ban II. Rákó­czi Ferenc feje­de­lem és buj­do­só­tár­sai, köz­tük gróf Ber­csé­nyi Mik­lós alusszák örök álmu­kat.

A város halot­ta­it idé­zi a dóm szom­széd­sá­gá­ban a Szent Mihály-kápol­na, amely haj­dan teme­tő­ká­pol­na volt, s körü­löt­te terült el egy­kor a közép­ko­ri teme­tő.

A köz­pont­ban szin­te min­den épü­let tör­té­nel­münk egy-egy nagy ese­mé­nyé­nek a szín­fa­la. A főut­cán ott sora­koz­nak egy­más mel­lett a fel­vi­dék neme­si csa­lád­ja­i­nak kúri­ái. Itt van pél­dá­nak oká­ért az egyik leg­ré­geb­bi épü­let, a 14. szá­za­di Lőcsei-ház, ahol Tinó­di Lan­tos Sebes­tyén is lakott, és ahol Beth­len Gábor, miu­tán elfog­lal­ta Kas­sát, 1626-ban feje­del­mi eskü­vő­jét tar­tot­ta Bran­den­bur­gi Kata­lin­nal.

A Hóhér-bás­tya udva­rán a Rodos­tói-ház idé­zi fel II. Rákó­czi Ferenc feje­de­lem török­or­szá­gi szám­űze­té­sét.

A város­ban szob­ra van Kas­sa ország­gyű­lé­si kép­vi­se­lő­jé­nek, Ester­há­zy János­nak és a kas­sai pol­gár­nak, Márai Sán­dor író­nak, aki­nek gyer­mek­ko­ra szín­he­lyén, a Mészá­ros utcai ház­ban emlék­szo­bát is beren­dez­tek.