Felsővisó

A Visói-hava­sok egy­ko­ri erdő­ki­ter­me­lő és fafel­dol­go­zó köz­pont­já­ban, Fel­ső­vi­són nagy a jövés-menés. Tri­a­non előtt még a néme­tek és a magya­rok adták a több­sé­get, ám miu­tán a máso­dik világ­há­bo­rú végén a kom­mu­nis­ták ezre­ket inter­nál­tak és űztek el innen, nem meg­le­pő, hogy ma már 15 ezer lako­sá­ból csak­nem 14 ezer román. A ruszi­nok jelen­lé­té­re utal egy­ko­ri görög kato­li­kus fatemp­lo­muk, melyet ma már az orto­dox egy­ház bir­to­kol.

Szem­ben a neo­gó­ti­kus római kato­li­kus temp­lom hir­de­ti a meg­ma­radt néhány száz fős magyar és német közös­ség hitét.

A város­ka éppen ott fek­szik, ahol a Visó­ba folyik leg­je­len­tő­sebb jobb olda­li mel­lék­vi­ze, a Vas­ér. Innen indul a híres Mára­ma­ro­si-kis­vas­út, a Mok­ani­ca, ami a faszál­lí­tás mel­lett ma már első­sor­ban a turiz­must szol­gál­ja. A vonat több helyen is meg­áll, van, ahol fa rako­dás cél­já­ból, más­hol meg hogy a patak­ból vizet szi­vattyúz­za­nak a gőz­moz­dony­ba.

Közel vagyunk a tör­té­nel­mi határ­hoz, ezt világ­há­bo­rús erő­dít­mé­nyek marad­vá­nyai is jel­zik. Elsu­ha­nunk egy szik­lá­ba vájt kato­nai kór­ház mel­lett, mellyel szem­ben még lőszer­rak­tá­rat is rej­tet­tek a szik­la­üre­gek.

A gőz­ma­si­na Pal­tin meg­ál­ló­ig viszi az uta­so­kat.

Köröstárkány

Ezek az egy­kor az egész Feke­te-Körös völ­gyét betöl­tő erdő­sé­gek jelen­tet­tek mene­dé­ket a viha­ros idők­ben az itt élők­nek, így a Feke­te-Körös men­te leg­ősibb és leg­ma­gya­rabb tele­pü­lé­se, Köröst­ár­kány lakó­i­nak is. Ano­ny­mus sze­rint a hon­fog­la­lás ide­jén a Töhö­töm nem­zet­ség tele­pe­dett meg a vidé­ken. Tize­del­ték a mon­go­lok, a törö­kök, de maradt bőven a fáj­da­lom­ból a 20. szá­zad­ra is.

1919-ben a Feke­te-Körös völ­gyé­ben elő­re­nyo­mu­ló, túl­erő­ben lévő román offen­zí­va elől – súlyos har­cok után – vissza­vo­nul­ni kény­sze­rült a Szé­kely Had­osz­tály Wer­bő­czy-zász­ló­al­ja. Az olta­lom nél­kül maradt Köröst­ár­kány és a szom­szé­dos Kis­ny­éger­fal­va a hús­vét­kor bevo­nu­ló román sza­bad­csa­pa­tok pré­dá­ja lett. Válo­ga­tás nél­kül kínoz­ták és öldö­köl­ték a nőket, az öre­ge­ket és a gyer­me­ke­ket is. Egész csa­lá­dok vesz­tek oda a vér­für­dő­ben. A 91 meg­gyil­kolt ártat­lan tár­ká­nyi magyar nevét 1999 óta őrzi a magyar­el­le­nes román atro­ci­tá­sok első erdé­lyi emlék­mű­ve.

De hogy ne csak a gyász­ról és a véres múlt­ról szól­jon Köröst­ár­kány és vidé­ke, erről tesz­nek azok a lel­kes ter­mé­szet­já­rók, a Körö­sök Völ­gye Natúr­park Egye­sü­let és a Száz­lá­bú Egye­sü­let tag­jai, akik fel­is­mer­ték, hogy a kanyar­gós Körös újra össze­köt­he­ti az egy­más­tól erő­szak­kal elsza­kí­tott magya­ro­kat. Szá­zá­val érkez­nek a Határ­ta­lan Ván­dor­tú­ra alap­tá­bo­rá­ba a részt­ve­vők, akik külön­bö­ző köz­le­ke­dé­si esz­kö­zök­kel a Körös for­rá­sá­tól a tor­ko­la­tá­ig jár­ják majd végig a folyót.

Kőszeg

A tele­pü­lést a 13. szá­zad­ban a Kősze­gi csa­lád tet­te ura­dal­mi köz­pont­já­vá, majd a 1328-ben Károly Róbert kirá­lyunk­tól váro­si ran­got kapott. Ezután a város gyak­ran cse­rélt gaz­dát, egy­szer a Szent Koro­ná­ért cse­ré­be a Habs­bur­gok zálog­bir­to­ka lett.

Leg­ne­ve­ze­te­sebb épü­le­te, a nyu­ga­ti határ­vi­dé­ket nyolc évszá­za­da védel­me­ző, ma már múze­u­mi és műve­lő­dé­si célo­kat szol­gá­ló Juri­sics vár emlé­kez­tet az 1532-es világ­ra szó­ló dia­dal­ra, ami­kor is beve­he­tet­len erőd­ként fel­tar­tóz­tat­ta a Bécs ellen vonu­ló török sere­ge­ket.

Kőszeg leg­szebb része a bel­vá­ros, amely meg­őriz­te közép­ko­ri jel­le­gét. Itt talál­ha­tó a Hősök tor­nya, amit 1932-ben, az ost­rom évfor­du­ló­já­ra emel­tek.

Muraszombat

Az elcsa­tolt Mura­vi­dék leg­na­gyobb tele­pü­lé­se Mura­szom­bat. Az egy évszá­zad alatt 20000 lako­sú­ra duz­zadt város­ban ma már alig több mint 100 magyar él. A köz­pont ter­je­del­mes park­já­ban a város egyik kul­tu­rá­lis köz­pont­ja, az egy­ko­ri Sza­páry kas­tély áll. A mező­vá­ros közép­ko­ri föld­bir­to­kos csa­lád­ja, a Széchyek épí­tet­te vár­kas­télyt az újko­ri bir­to­kos Sza­páry csa­lád for­mál­ta barok­ká, akik egé­szen a tri­a­no­ni álla­mo­sí­tá­sig itt is éltek. A csa­lád sar­ja­i­nak örök álmát a 14. szá­za­di góti­kus Szent Mik­lós temp­lom alat­ti sír­bol­tok őrzik.

Pancsova

Toron­tál vár­me­gye régi határ­őr köz­pont­ja Pan­cso­va. A Temes dunai tor­ko­la­tát az 1909-ben emelt vilá­gí­tó­tor­nyok jel­zik.

Pan­cso­ván Árpád népé­nek lete­le­pe­dé­se óta folya­ma­to­san jelen van a magyar­ság, de az utób­bi évszá­za­dok már a kisebb­sé­gi létünk­ről szól­tak. A szór­vány közös­sé­get a Pető­fi Sán­dor Egye­sü­let fog­ja össze.

Zimony

Az Árpád-kor­ban még a magyar-bizán­ci határ fon­tos váro­sa volt Zimony. A török bal­ká­ni tér­hó­dí­tá­sa ide­jén újra meg­nőtt jelen­tő­sé­ge, és az első világ­há­bo­rú első pus­ka­lö­vé­se is itt dör­dült el. A Hunya­di­ak ősi várá­ból nem sok maradt, de áll még a torony, ami ezred­éves itt­lé­tün­ket hir­de­ti.

A Mil­le­ni­um évé­ben, 1896-ban össze­sen hét emlék­mű­vet épí­tet­tek a Kár­pát-meden­cé­ben. Ebből az egyi­ket Zimony­ban emel­ték, amely cso­dá­val hatá­ros módon túl­él­te a 20. szá­zad viha­ra­it. Annak ide­jén nem vélet­le­nül esett a válasz­tás Zimony­ra, ugyan­is itt adta vissza lel­két a Terem­tő­nek Hunya­di János.

Nándorfehérvár

Az ezer éves hatá­ron fek­szik dicső tör­té­nel­münk egyik leg­fé­nye­sebb dia­da­lá­nak szín­he­lye, Nán­dor­fe­hér­vár. Itt véd­ték meg ele­ink Hunya­di János veze­té­sé­vel 1456-ban a Magyar Király­sá­got és a keresz­tény Euró­pát. A vár ma is őrzi a nagy had­ve­zér emlé­két. A Hunya­di-kapu volt annak a tör­té­nel­mi tett­nek a szín­he­lye, ahol Dugo­vics Titusz hősi halált hal­va a mély­be rán­tot­ta a török vitézt. De Nán­dor­fe­hér­vár sem kerül­het­te el a sor­sát, török kéz­re került, és ott is maradt egé­szen 1863-ig, ami­kor ünne­pé­lye­sen átad­ták a kul­csát a szer­bek­nek, így lett Szer­bia fővá­ro­sa.

Közel fél évez­red telt el a nán­dor­fe­hér­vá­ri dia­dal után, ami­kor ismét csa­ta­zaj ver­te fel Belg­rá­dot. Az első világ­há­bo­rú­ban heves har­cok dúl­tak a vidé­ken az oszt­rák-magyar monar­chia és a szerb had­se­reg között. Hős hon­vé­de­ink teme­tő­je Isten­nek hála átvé­szel­te a titoi vész­kor­sza­kot.

Palics

A tele­pü­lés a 19. szá­zad­ban kez­dett kiépül­ni, ami­kor fel­fe­dez­ték a ásvá­nyi anya­gok­ban gaz­dag ter­mál­ví­zé­nek és iszap­já­nak gyógy­ere­jét. Az 1900-as évek­ben part­ján szép sze­cesszi­ós vil­lák épül­tek, s Palics egy-ket­tő­re a Monar­chia fel­ka­pott für­dő­vá­ro­sa lett. Nap­ja­ink­ra saj­nos fel­bo­rult a tó ter­mé­sze­tes öko­ló­gi­ai rend­sze­re, de így is elő­sze­re­tet­tel jár­nak ki ide a fel­üdü­lés­re, pihe­nés­re vágyók.

Part­ján egy való­di sport­tör­té­ne­ti kuri­ó­zum vár gon­dos­ko­dó kezek­re. A Bagoly­vár épít­te­tő­je, Ver­mes Lajos alig volt húsz éves, mikor meg­szer­vez­te a modern kori olim­pi­ák elő­fu­tá­ra­ként szá­mon tar­tott Pali­csi Olim­pi­ai Játé­ko­kat. Itt, a Bagoly­vár­ban szál­lá­sol­ta el a spor­to­ló­kat, kiala­kít­va a világ első olim­pi­ai falu­ját. Sport irán­ti rajon­gá­sát jel­zi, hogy 1884-ben Euró­pa har­ma­dik kerék­pár­pá­lyát épí­tet­te ki Pali­cson.

A für­dő­vá­rost másik jel­ké­pe, a több mint 100 éves Víz­to­rony.

Szabadka

A város fon­tos euró­pai utak keresz­te­ző­dé­sé­ben, a tatár­já­rás után eresz­tett haj­tást a Duna és a Tisza közöt­ti déli síkon, ám amíg a Magyar Király­ság és az Osz­mán Biro­da­lom ütkö­ző­zó­ná­já­ban feküdt, évszá­za­do­kig nem tudott meg­erő­söd­ni. A török kiűzé­se után viszont roham­lép­tek­ben tere­bé­lye­se­dett, és 1779-ben már sza­bad kirá­lyi váro­si ran­got is kapott. Sza­bad­ka a mil­len­ni­um ide­jén nyer­te el sze­cesszi­ós  arcu­la­tát és a XX. szá­zad ele­jé­re már hazánk egyik leg­né­pe­sebb, száz­ez­res nagy­vá­ro­sá­vá, a dél­vi­dé­ki magyar­ság szel­le­mi köz­pont­já­vá nőt­te ki magát. Tri­a­non derék­ba tör­te fel­íve­lő pályá­ját, de gyö­ke­re­it nem tud­ta kiszag­gat­ni, és a — főleg Raich­le Ferenc épí­tész mun­ká­ját dicsé­rő — cif­ra épü­le­tei még ma is sokat mesél­nek múlt­já­ról.

Sza­bad­ka a hit­élet köz­pont­ja is egy­ben, a bács­kai kato­li­kus püs­pök­ség szék­he­lye, a 18. szá­za­di Szent Teréz szé­kes­egy­ház gyűj­ti össze vasár­na­pon­ként a város magyar és hor­vát híve­it.

És hogy ne sza­kad­jon szer­te­szét a homok­há­ti magyar­ság, a nép­ha­gyo­má­nyo­kat és a kul­tú­rát szol­gál­ja az ország­vesz­tés óta a sza­bad­kai Nép­kör épü­le­te is, amely­nek olda­lá­ban Kos­suth Lajos szob­ra figye­li aggód­va a vál­to­zó idő­ket.

Van itt még egy épü­let, a Váro­si Gimná­zi­um, ami töb­bet jelent a magyar ajkú embe­rek­nek, mint egy­sze­rű isko­la. Ezt jel­zi a falát díszí­tő emlék­táb­la és az előt­te álló szo­bor.