Zboró

Zboró

A közép­ko­ri Magyar- és Len­gyel­or­szá­got össze­kö­tő főutat őriz­te a sár­ga jel­zé­sű ösvé­nyen elér­he­tő Zbo­ró vára, amely mára az enyé­sze­té lett. De nem­csak a vár, hanem oda­lent, Zbo­ró köz­ség­ben a Rákó­czi­ak kas­té­lya is. Pedig hogy fest­he­tett fény­ko­rá­ban, 1666-ban, ami­kor I. Rákó­czi Ferenc és Zrí­nyi Ilo­na fény­űző eskü­vő­jé­nek adott ott­hont. Elpusz­tult a mel­let­te álló temp­lom is, amit még Bát­ho­ri Zsó­fia épí­tett. És hol van­nak már a park hárs­fái, ame­lyek alatt Rákó­czi György feje­de­lem írta leve­le­it. Az első nagy hábo­rú­ban orosz ágyú­tűz söpört ki innen min­dent: fala­kat, fákat, embe­re­ket…

Bártfa

Bártfa

Bárd­dal egy nap alatt kivág­ha­tó erdő. Azaz Bárd­fa. Így nevez­ték el az egy­ko­ri Sáros vár­me­gye gyöngy­sze­mét, mely­nek fényét a szász hos­pe­sek tet­ték messzi ragyo­gó­vá. A Főte­ret ura­ló Szent Egyed szé­kes­egy­ház tor­nyá­ból cso­dá­la­tos kilá­tás nyí­lik a régi bel­vá­ros­ra. Bárt­fát a tatár­já­rás után fla­mand és német tele­pe­sek épí­tet­ték újjá. Nagy Lajos sza­bad kirá­lyi város­sá tet­te. A 15. szá­zad­ra kiépült a város véd­mű­rend­sze­re, és egy hatal­mas céh rend­szer is, körül­be­lül 30 céh­vel.

A Város­há­za a 16. szá­zad ele­jén épült.

Az új idők elle­né­re még meg­őr­zött vala­mit a város közép­ko­ri han­gu­la­tá­ból. A tég­la­lap ala­kú főtér köze­pén a Divald Kor­nél ala­pí­tot­ta Sáro­si múze­um­nak ott­hont adó város­há­za falán az óra már több mint 500 éve méri a vissza­for­dít­ha­tat­lan időt.

Fel­vi­dék egyik leg­na­gyobb harang­ja, a 4 ton­nás Orbán-harang 1584 óta – túl­él­ve ost­ro­mot és tűz­vészt — annyi­szor meg­kon­dult már, és most meg­fá­rad­va, hall­ga­ta­gon alussza örök álmát.

A míves pol­gár­há­zak közül szá­munk­ra külö­nö­sen érde­kes ez a 17. szá­za­di, mert 1820-ban itt szü­le­tett az Euró­pa szer­te ismert és elis­mert kom­po­nis­ta és kar­mes­ter, Kéler Béla.

Karancs kápolna

A nép­ha­gyo­mány sze­rint a tatá­rok elől mene­kü­lő IV. Béla pihent meg itt, ami­nek emlé­ké­re leá­nya, Mar­git kápol­nát épít­te­tett. A szá­za­dok súlya alatt meg­rop­pant kegy­ká­pol­nát 1934-ben épí­tet­ték újjá. Búcsúk ide­jén zarán­do­kok szá­zai kere­sik fel a hegy min­den olda­lá­ról.

Felsőszinevér

Felsőszinevér

A Gor­gá­nok hegyei ölel­te völgy­be a mai Fel­ső­szi­ne­vér­re a 17. szá­zad­ban tele­pí­tet­ték az első boj­kó ruszi­no­kat. A helyi közös­ség a régi rend sze­rint éli éle­tét e mesés kör­nye­zet­ben, távol a világ szem­fény­vesz­té­sé­től. Itt aztán nem a leg­újabb kütyük kötik le az embe­rek éle­tét. A moni­to­rok előtt gör­nye­dő vir­tu­á­lis ten­gő­dés helyett az iga­zi, nagy­be­tűs éle­tet élik, min­den sze­rény és kemény körül­mény elle­né­re, jó kedéllyel. A boj­kók min­den­nap­ja­it a ter­mé­sze­ti kör­nye­zet ele­mei, a hava­si élet­tér, az álla­tok, a növé­nyek, a víz, a föld és a fa hatá­roz­zák meg.

A temp­lom­domb­ról cso­dá­la­tos hava­si táj­kép tárul elénk, de itt talál­ha­tó a 18–19. szá­zad­ban a Meg­vál­tás tisz­te­le­té­re épült görög kato­li­kus fatemp­lom is.

Aracsi pusztatemplom

Dél­vi­dék egyik leg­ősibb, Árpád-kori szak­rá­lis épü­le­te, a rom­ja­i­ban is monu­men­tá­lis Ara­csi pusz­ta­temp­lom, ami mára a magyar­ság nem­ze­ti zarán­dok­he­lyé­vé vált. A közép­kor­ban a temp­lom körül egy virág­zó tele­pü­lés volt Aracs, ahol még megye­gyű­lé­se­ket is tar­tot­tak. Aztán a török­dú­lás a föld­del tet­te egyen­lő­vé a tele­pü­lést, ám hála az Égnek, a temp­lom meg­me­ne­kült. A kör­nyék viszont tel­je­sen elnép­te­le­ne­dett, így a romos­sá vált épü­let csak hosszú évszá­za­dok után került elő a fele­dés homá­lyá­ból, majd a 19. szá­za­di fel­tá­rá­sok­nak és állag­meg­óvó hely­re­ál­lí­tá­si mun­ká­la­tok­nak köszön­he­tő­en mene­kült meg a tel­jes pusz­tu­lás­tól.

Berzéte

Berzéte

A 13. szá­zad­tól hat évszá­za­don át a Mári­ássy csa­lád bir­to­kol­ta tele­pü­lés kas­té­lyai és neme­si kúri­ái a magyar múlt mara­dan­dó jel­ké­pei. Ber­zét­én a magyar­ság meg­ma­ra­dá­sá­nak zálo­ga a hit, mely­nek bás­tyá­ja a 13. szá­za­di refor­má­tus temp­lom.

 

Pelsőc

Pelsőc

A fenn­sík kapu­ját őrzi az Árpád-kori Pel­sőc. A tele­pü­lés 13. szá­za­di erő­dí­tett temp­lo­ma a Bebek csa­lád temet­ke­zé­si helyé­ül épült. Később átépí­tet­ték, majd 1807-ben harang­lá­bat is kapott. A közép­kor­ban Pel­sőc a vár­me­gye jelen­tős köz­pont­ja volt, egé­szen 1849-ig, ami­kor a betö­rő oro­szok fel­éget­ték.

Tornalja

Tornalja

A gömö­ri magyar­ság kul­tu­rá­lis köz­pont­ja Tor­n­al­ja. Ősi, 15. szá­za­di góti­kus temp­lo­ma ma már a refor­má­tus­sá lett közös­sé­get szol­gál­ja. A kis­vá­ros a magyar okta­tás­nak is egyik köz­pont­ja.

Gömörszőlős

Gömörszőlős

Sokan elmen­tek, alig het­ve­nen marad­tak. Helyük­re a csend és a nyu­ga­lom köl­tö­zött Gömör­sző­lős­re. A tri­a­no­ni hatá­ron inne­ni „kis Gömör” apró Árpád-kori zsák­fa­lu­já­ban a hagyo­má­nyos élet­for­ma kifa­ku­ló­ban van: az önel­lá­tó parasz­ti gaz­da­ság föld­mű­ves, állat­te­nyész­tő, erdő­gaz­dál­ko­dó mun­ka­esz­kö­zei a virág­zó föl­dek­ről a nép­raj­zi gyűj­te­mé­nyek­be kerül­tek. Még­is, sokan jön­nek ide, ismer­ked­ni a parasz­ti kul­tú­ra meg­őr­zött érté­ke­i­vel, és olya­nok is akad­nak, akik a lete­le­pe­dés útját választ­ják. Az öko­ló­gi­ai szel­le­mű falu­fej­lesz­té­si prog­ram­nak hála sor­ra újul­nak meg a régi épü­le­tek, egy­re töb­ben tér­nek vissza a hagyo­má­nyos élet­for­mák­hoz, így válik Gömör­sző­lős öko­fa­lu­vá.

Az 1824-ben épült refor­má­tus temp­lom lel­ké­sze 1849-ben nem volt más, mint Tom­pa Mihály.