Barcaszentpéter

Barcaszentpéter

Szent­pé­ter Árpád-kori temp­lo­má­nak falai még úgy, ahogy meg­véd­ték a közös­sé­get a ziva­ta­ros szá­za­dok­ban, de a leg­újabb kor ármá­nyai ellen kevés­nek bizo­nyul­tak. Így van az, hogy a Bar­ca­ság egyik leg­ré­geb­bi és leg­je­len­tő­sebb szász tele­pü­lé­sén ma már fehér hol­ló a magyar és a német lélek.

Barcaföldvári vár

Barcaföldvári vár

Bar­ca­föld­vá­ron állt egy­kor a Német Lovag­rend fő vára, a Mari­en­burg. A ’70-es évek­ben a vár nagy része egy föld­ren­gés áldo­za­ta lett. Nem­rég újí­tot­ták fel, de a vár már csak nyo­mok­ban hason­lít egy­ko­ri önma­gá­ra.

Ha II. And­rás nem hajít­ja ki a nagy­ra­vá­gyó lova­go­kat, Föld­vár az önál­ló pápai teu­ton állam fővá­ro­sa lett vol­na. A tatár­dú­lás után IV. Béla épí­tet­te újjá, majd Zsig­mond király tar­tott ország­gyű­lést falai között. A sok ost­ro­mot meg­élt Föld­vár­nak a leg­újabb kor átko­zott sze­re­pet szánt, hiszen itt talál­ha­tó a II. világ­há­bo­rú egyik leg­ke­gyet­le­nebb halál­tá­bo­ra, ahol ren­ge­teg magyar és német kato­na halt meg.

Barcaújfalu

Barcaújfalu

A betö­rő kele­ti hor­dák több­ször leta­rol­ták Bar­ca­új­fa­lut, ám sem a had­já­ra­tok, sem a ter­mé­sze­ti vészek nem tud­ták elpusz­tí­ta­ni. Ami­kor Bras­só­hoz került, a 15. szá­zad­ban épült fel temp­lo­ma is. Német lett az isten­tisz­te­let nyel­ve, de 1781 egy vasár­nap­ján, ami­kor a szász pap néme­tül kez­dett pré­di­kál­ni, a nép rázen­dí­tett egy magyar zsol­tár­ra. Így lett végül újfa­lu­nak magyar lel­ké­sze. Az önér­ze­tes nép büsz­ke lehet fából fara­gott fes­tett beren­de­zé­sé­re is, hiszen itt egy magyar evan­gé­li­kus temp­lo­mok­ban igen rit­ka szár­nya­sol­tár­ral talál­ko­zunk.

Krizba

Krizba

A bar­ca­sá­gi tíz magyar falu­hoz tar­to­zó Három­fa­lu egyi­ke Kriz­ba. Ami­kor az ősi kirá­lyi bir­to­kot, Rákos­pa­ta­kot a bete­le­pült szá­szok magu­ké­vá tet­ték, el is nevez­ték Krebs­bach­nak. Így tör­tén­he­tett, hogy a magyar­lak­ta tele­pü­lés a refor­má­ció ide­jén a luthe­rá­nus hit­re tért át. Tör­té­nel­mi viha­rok pró­bál­ták, tűz­vé­szek, föld­ren­gé­sek pusz­tí­tot­ták, de áll az erős vár és él még a magyar Kriz­bán.

Feketehalom

Feketehalom

Van mit mesél­nie Feke­te­ha­lom­nak a közép­kor­ról. Pél­dá­ul azt, hogy Luxem­bur­gi Zsig­mond több okle­ve­let is innen bocsá­tott ki. Dúl­ta török, tatár, oláh, lát­ta elbuk­ni a kuru­co­kat és győz­ni Bem sere­gét, szem­ta­nú­ja volt, ahogy 1945-ben szász lakó­it depor­tál­ják, még­is van­nak még lát­ha­tó jelei a múlt­já­nak.

Itt ágas­ko­dik 13. szá­za­di temp­lom­erőd­je is, ami a hon­té­ri­u­szi idők­ben az evan­gé­li­ku­so­ké lett. Oda­bent a Szász­föl­dön rit­ka­ság szám­ba menő fes­tett kazet­tás mennye­zet hajol fölénk.

Cserény

Cserény

Cse­rény közép­ko­ri tele­pü­lé­sé­nek bőven van mon­da­ni­va­ló­ja az erre járó magyar turis­tá­nak. A zólyo­mi ispán­ság bir­to­kát III. And­rás király 1300-ban har­ci érde­me­i­ért Madách Imre ősé­nek, Kür­tö­si Pál comes­nak ado­má­nyoz­ta. Ő épí­tet­te a góti­kus Szent Már­ton temp­lo­mot, mely­nek fala­it kora­be­li, 14. szá­za­di fres­kók díszí­tik. A török veszély ide­jén fal­lal vet­ték körül, majd harang­to­ronnyal is meg­tol­dot­ták a temp­lo­mot, mely­nek 1483-ban készí­tett góti­kus oltá­ra ma a Magyar Nem­ze­ti Galé­ri­á­ban lát­ha­tó. A temp­lom­ba a plé­bá­nos segít­sé­gé­vel jut­ha­tunk be; a plé­bá­nia tele­fon­szá­ma: 00421484192052.

A falu­tól észak­ra egy külö­nös kilá­tó­ból vehet­jük szem­ügy­re a tájat.

(A jel­vény­szer­ző moz­ga­lom iga­zo­ló­pont­ja a góti­kus temp­lom.)

Kiéte

Kiéte

Árpád-kori tele­pü­lés Kié­te. A falu büsz­ke­sé­ge a 13. szá­za­di román-góti­kus stí­lu­sú temp­lo­ma. Kié­te ma már régé­sze­ti lelő­he­lye­i­ről ismert. 1941-ben szá­mos bronz­ko­ri urna­sírt talál­tak ham­vasz­tá­sos teme­tő­jé­ben. Az itt fel­tárt jelen­tős lelet­együt­tes adta a „kié­tei kul­tú­ra” nevét.

Karaszkó

Karaszkó

Vala­hol itt húzó­dik a nyelv­ha­tár. Innen észak­ra már nem nagyon szá­mít­ha­tunk magyar szó­ra, annál inkább emlé­ke­ink­re. A Balog és a Rima folyók közöt­ti dom­bon fek­szik az Árpád-kori Karasz­kó. Alig 150 lakó­já­ból már csu­pán egy vall­ja magát magyar­nak. Vajon tudják‑e Karasz­kó új lakói, akik néha leül­nek ide, a fes­tett kazet­tás desz­ka­mennye­zet alá imád­koz­ni, hogy ki az a kuno­kat üldö­ző alak, aki temp­lo­muk bel­ső falát díszí­ti? A falu védő­szent­je, Szent Lász­ló király, aki­nek itt talál­ha­tó az egyik leg­job­ban meg­őr­zö­dött fres­kó­cik­lu­sa.

Felsővály

Felsővály

Fel­ső­vály. Egy apró zug Gömör­or­szág­ban. A hegy­ko­szo­rú­val körül­vett Vály-völ­gyé­nek utol­só zsák­fa­lu­ja. Alig 300-an élnek itt, főleg magya­rok. Létü­ket jel­zi a csá­szár-dom­bi Árpád-kori erő­dí­tett refor­má­tus temp­lom jel­zi.

A kis­te­le­pü­lés ter­mé­sze­ti kör­nye­ze­te már a közép­kor­tól az erdő­mű­ve­lés és a gaz­dál­ko­dás ide­á­lis szín­te­rét nyúj­tot­ta az itt élők­nek.