Javorina

Javorina

A Zsár fölöt­ti hágón köte­le­ző meg­áll­ni. Észak felől talán innen a leg­szebb a Bélai-Tát­ra vonu­la­ta, kar­nyúj­tás­nyi­ra lévő mar­káns szik­la­bér­ce­i­vel, a Sira­tó­val és a Hol­ló-kővel. Már egész közel járunk az ezer­éves len­gyel-magyar határ­hoz. A Jávor-völgy tor­ko­la­tá­nál bújik meg a tör­té­nel­mi haza utol­só tele­pü­lé­se, a kis hegyi üdü­lő­fa­lu, Javor­ina.

Szepesbéla

Szepesbéla

E sze­pe­si gyöngy­szem köz­pont­já­ban is elma­rad­ha­tat­lan a góti­kus stí­lus­je­gye­ket őrző Szent Antal temp­lom, mel­let­te a pár­tá­za­tos harang­to­ronnyal.

A tatár­já­rás után elnép­te­le­ne­dett vidék­re IV. Béla hívott német ajkú tele­pe­se­ket. Miu­tán váro­si jogo­kat kapott, Sze­pes­bé­la hamar fel­zár­kó­zott a gaz­dag és jelen­tős sze­pe­si szász váro­sok közé. Aztán jött Zsig­mond király, aki a 15. szá­za­di pénz­ügyi vál­ság ellen úgy küz­dött, hogy a töb­bi jelen­tős sze­pes­sé­gi város­sal együtt Bélát is zálog­ba adta sógo­rá­nak, a len­gyel király­nak. A 13 sze­pe­si város csak 1772-ben került vissza Magyar­or­szág­hoz, mely­nek emlé­ké­re hálá­ból Sze­pes­bé­la főte­rén Mária-osz­lo­pot emel­tek.

Szent Vid kápolna

Velem köz­ség fölött az erdő­ben talál­ha­tó Szent Vid hegyen tele­ped­tek meg a vidék első lakói. 1713-ban egy Hile­ri­án nevű szer­ze­tes épí­tett reme­te­la­kot és kápol­nát. Ennek utód­ja a barokk stí­lus­je­gye­ket vise­lő, 1859-ben épült Szent Vid-temp­lom, ami a kör­nyék­be­li­ek búcsú­já­ró-helye­ként is szol­gál.

Alsóverecke

Alsóverecke

Az egy­kor mező­vá­ro­si ran­gú határ­őr-tele­pü­lés, Alsó­ve­rec­ke ruszin népe a 19. szá­zad­ban nehéz sor­ba került, miu­tán a gaz­da­sá­gi élet min­den szá­la a Galí­ci­á­ból beáram­lott zsi­dó­ság kezén össz­pon­to­sult és szét­hul­lott az ősi, parasz­ti közös­sé­gen ala­pu­ló rend. Az adós­rab­szol­ga­ság nyo­mo­rá­ba süllyedt ruszin­ság meg­men­té­se érde­ké­ben, a mil­len­ni­um ide­jén a magyar kor­mány „hegy­vi­dé­ki akció” néven gaz­da­sá­gi prog­ra­mot indí­tott, amely az uzso­ra vissza­szo­rí­tá­sá­val fel­emel­ke­dé­si lehe­tő­sé­get nyúj­tott Verec­ke népé­nek. A sike­res prog­ram­nak Tri­a­non vetett véget, majd a kom­mu­niz­mus újra évti­ze­dek­re vissza­ta­szí­tot­ta az itt élő­ket a kilá­tás­ta­lan­ság­ba.

A szov­jet romok­ból las­san-las­san ébre­de­zik a vidék. A hely­bé­li ruszi­nok régi rend­hez való ragasz­ko­dá­sát jel­zi, hogy most épü­lő fatemp­lo­mu­kat Szent Ist­ván­nak fog­ják fel­szen­tel­ni.

A teme­tő­ben az I. világ­há­bo­rú­ban elesett magyar és német hon­vé­dek alusszák örök álmu­kat.

A vezér­lő feje­de­lem 1703-ban Rákó­czi­szál­lá­son bocsá­tot­ta ki híres fel­hí­vá­sát a nem­zet­hez, itt talál­ko­zott Ber­csé­nyi Mik­lós gróf­fal és dra­go­nyo­sa­i­val, majd 1711-ben itt hagy­ta el könnyek között hazá­ját Vere­be­sen át.

Csobot-hegy és a kápolnák

A piros kereszt jel­zés vezet a Cso­bot-tető­re. A fel­újí­tott kereszt­utat végig jár­va elérük a kápol­nák­hoz, melyek nem vélet­le­nül épül­tek ide, mivel a csúcs ősma­gyar szak­rá­lis hely. A kápol­nák a római és az örmény kato­li­ku­sok együtt­élé­sé­nek szim­bó­lu­ma. A Szent Anna kápol­na Árpád-kori ala­po­kon nyug­szik, a 17. szá­zad­ban a kör­nyé­ken pusz­tí­tó pes­tis­jár­vány túl­élői épí­tet­ték hálá­ból.

Kisbacon

Kisbacon

Ha Kis­ba­con, akkor Bene­dek Elek, aki­nek e táj­ból ihle­tő­dött, ősi mon­dá­kon ala­pu­ló cso­dá­la­tos mese­vi­lá­gán nem­ze­dé­kek nőt­tek fel. Büsz­ke is a falu nagy szü­löt­té­re, aki­nek 1896-ban épült klasszi­cis­ta udvar­há­za, a híres Mari-lak ma már való­sá­gos zarán­dok­hellyé vált. Az emlék­ház­ban ma is az író leszár­ma­zot­tai élnek.

Zobordarázs

A fenn­sí­kon áll a Szent Mihály kápol­na, ami közel ezer esz­ten­de­je hir­de­ti Isten dicső­sé­gét.

Bény

Bény

Magyar több­sé­gű falu, köz­pont­já­ban két, közép­ko­ri szak­rá­lis épü­let áll. Az egyik a Szent Ist­ván-kori Tizen­két Apos­tol rotun­da (kör­ká­pol­na), mely­ben kora­be­li fres­kó­kat cso­dál­hat meg az ide­lá­to­ga­tó. A hagyo­mány sze­rint első szent kirá­lyun­kat itt emel­ték pajzs­ra, mint feje­del­met, később pedig innen indult a Kop­pány elle­ni ütkö­zet­be.

Bény másik neve­ze­tes­sé­ge a Magya­rok Nagy­asszo­nyá­nak szen­telt plé­bá­nia­temp­lom, ami 1217-ben épült.

A falut avar­sán­cok sze­gé­lye­zik. Úgy tart­ják, a római ura­lom ide­jé­ben, 173-ban maga Mar­cus Aure­li­us csá­szár is idő­zött itt, s úgy meg­ih­let­te e táj, hogy itt, a quá­dok föld­jén, a Garam men­tén írta “Elmél­ke­dé­sei” I. köny­vét. Aztán ahogy az idő­vel ván­do­rol­tak a népek, az ava­rok is ráte­le­pül­tek a vár marad­vá­nya­i­ra, s hon­fog­la­ló őse­ink is hasz­nál­ták a bényi sánc­vá­rat.

Majd meg­ke­resz­tel­ked­tünk, és jött Szent Lász­ló kirá­lyunk, aki a sánc­ba szúrt kard­já­val vizet fakasz­tott a bényi sánc tövé­ben. A mon­da sze­rint nem tet­szett az a for­rás a föl­des­úr­nak, de bár­hogy is pró­bál­ta bete­met­ni, nem tud­ta a tisz­ta víz útját áll­ni. Aztán meg­haj­lott az Úr előtt, meg­tért és itt, a szent­kú­ti dűlőn a for­rás mel­lé kápol­nát is épí­te­tett. A kegy­ká­pol­na idő­vel búcsú­já­ró hely lett, s ma már Bényi Szent­kút­ként él az embe­rek tuda­tá­ban.

Zselíz

Zselíz

Lát­szó­lag modern, nem túl jel­leg­ze­tes temp­lom emel­ke­dik a köz­pont­ban, pedig a XIV. szá­za­di góti­kus ere­de­tű Szent Jakab plé­bá­nia­temp­lom euró­pai viszony­lat­ban is igen jelen­tős. Kívül­ről nem lát­szik, hisz a máso­dik világ­há­bo­rú­ban Zse­lízt is elér­te a kele­ti front, s temp­lo­ma hamar rom­hal­maz­zá vált. Ám belül már tény­leg rácso­dál­koz­ha­tunk érté­ke­i­re: külö­nö­sen a szen­tély közép­ko­ri fali­ké­pe­i­re, melyek közül a leg­hí­re­sebb a Vesszős György lovag külön­íté­le­tét ábrá­zo­ló fres­kó.

Zse­lízt, a volt kirá­lyi bir­to­kot évszá­za­do­kon át föld­bir­to­kos csa­lá­dok örö­köl­ték. A leg­ma­ra­dan­dóbb nyo­mot az Ester­há­zy csa­lád hagy­ta a város­ban, akik­nek itt élt gene­rá­ci­ói már a kato­li­kus teme­tő csa­lá­di krip­tá­já­ba köl­töz­tek. 18. szá­za­di kas­té­lyuk magá­ba ros­kad­va, a fel­újí­tás remé­nyé­ben áll a régi ura­da­lom­hoz tar­to­zó liget­er­dő­ben.

A kas­tély­hoz tar­to­zó Bagoly­vár-ház ugyan­ak­kor már ele­gáns múze­um­ként adó­zik az ismert oszt­rák zene­szer­ző, Franz Schu­bert emlé­ké­nek, aki 1818-ban mint az Ester­há­zy leá­nyok zene­ta­ní­tó­ja élt és alko­tott Zsel­ízen. A múze­um nem­csak a zene­szer­ző éle­tét, hanem a város és a kör­nyék gaz­dag tör­té­nel­mét is doku­men­tál­ja.