Tornalja

Tornalja

A gömö­ri magyar­ság kul­tu­rá­lis köz­pont­ja Tor­n­al­ja. Ősi, 15. szá­za­di góti­kus temp­lo­ma ma már a refor­má­tus­sá lett közös­sé­get szol­gál­ja. A kis­vá­ros a magyar okta­tás­nak is egyik köz­pont­ja.

Bálványosvár

Bálványosvár

„Akár hiszi­tek, akár nem: tün­dé­rek épí­tet­ték Bál­vá­nyos várát. De az olyan régen volt, hogy akkor a kövek még meg sem vol­tak kemé­nyed­ve. A tün­dé­rek sem olyan kicsi­kék vol­tak ám, mint most a fehér­né­pek: ha sie­tős volt az útjok, egy­ben által­lép­tek egész megyé­ket, s ha jóked­vük kere­ke­dett, föl­szed­ték köté­nyük­be a szán­tó-vető embe­re­ket, s úgy ját­sza­doz­tak velük. No, jó magas­ra is épí­tet­ték a várat: Bál­vá­nyos-hegy tetős-tete­jé­be. Hát éppen ami­kor készen vol­tak, vág­tat föl a pata­kon egy vitéz, utá­na a kato­nái. Kér­dik a tün­dé­rek:
- Hová sza­ladsz, fiam? Talán bizony ker­get vala­ki?
Mond­ja a vitéz nagy búsan:
- Sen­ki sem ker­get, de még sincs mara­dá­sunk. Nem néz­he­tik vérünk­ből való vére­ink, hogy a nap, a hold s a csil­la­gok a mi iste­ne­ink. Erő­vel azt akar­ják, hogy mi is meg­ke­resz­tel­ked­jünk.
- Hát te ki vagy, fiam? — kér­dé a tün­dé­rek király­né­ja. Felel a vitéz:
- Apor az én nevem: Első vol­tam eddig az én népe­im közt, most utol­só vagyok. Volt fényes palo­tám, ara­nyam, ezüs­töm, mos­tan sem­mim sin­csen.
- Ne búsulj! — mon­dá a tün­dé­rek király­né­ja. — Látod‑e ezt a várat a hegy tete­jén? Ezt ma épí­tet­tük játék­ból. Ez jó lesz neked s az embe­re­id­nek. Itt imád­hat­já­tok a napot, hol­dat s a fényes csil­la­go­kat.” (Bene­dek Elek: Bál­vá­nyos­für­dő legen­dá­ja)

A hagyo­mány sze­rint már Szent Ist­ván ide­jé­ben állt Bál­vá­nyos vára. Lakói a 13. szá­zad­tól a fel­ső­há­rom­szé­ki Apor nem­zet­ség sar­jai vol­tak, akik maka­csul ragasz­kod­tak hon­fog­la­ló őse­ik­től örö­költ hitük­höz, dacol­va a térí­tő király paran­csa­i­val. Az Árpád-ház kiha­lá­sát köve­tő zűr­za­va­ros idők­ben Bajor Ottó magyar király a Szent Koro­ná­val Erdély­be uta­zott Kán Lász­ló­hoz. Az erdé­lyi vaj­da nem fogad­ta túl szí­vé­lye­sen, hanem elfo­gat­ta őt, és addig tar­tot­ta fog­va Bál­vá­nyos­vár­ban, amíg Ottó le nem mon­dott a magyar trón­ról. A vaj­da a koro­nát is elko­boz­ta, és átad­ta Károly Róbert­nek. A vár kró­ni­ká­já­hoz tar­to­zik, hogy a szé­ke­lyek két­szer is elűz­ték falai alól a kutya­fe­jű tatá­ro­kat. A 17. szá­zad­ban köl­töz­tek le lakói kényel­me­sebb tor­jai kas­té­lyuk­ba, de van olyan ver­zió is, misze­rint a királlyal össze­ve­sző Apo­rok rob­ban­tot­ták fel azt, majd Rudolf király harag­ja elől Len­gyel­or­szág­ba mene­kül­tek.

A vár­ról Jókai Mór is írt Bál­vá­nyos­vár című művé­ben.
„Úgy volt az épít­ve, hogy örök­ké tart­son. A „Magyar isten” szá­má­ra épí­tet­ték. A magas torony fala­it sem vil­lám­ve­rés, sem föld­ren­gés nem bír­ta ledön­te­ni. Ez a torony volt bizonnyal a bál­vá­nyok szen­té­lye; Itt ülök a kövön, ami onnan esett le az iste­nek tor­nyá­ról. S nézem a fala­kat; hall­ga­tom a vér­csék vij­jo­gá­sát: ihar­fák zúgá­sát… Héj, te öreg Isten! Magya­rok Iste­ne! Emlékezel‑e még arra, amit Opo­ur Kevend­től izen­tél a nap meze­jé­ről?! – Vagy te is azt mon­dod: „Régen volt az: talán nem is igaz!”
A Tűz-isten oltal­maz­zon,
Isten­nyi­la meg ne sújt­son,
Guta, cso­ma rád ne les­sen,
Dob­roc, mirigy meg ne lep­jen,
Kék kele­vény ne talál­jon,
Rossz bába ki ne cse­rél­jen,
Hop­ci­her rád ne dob­ban­jon,
Kol­dus­far­kas meg ne mar­jon,
Vahor, rossz szem meg ne ver­jen.
Min­den ízed nagyot nőj­jen,
Mint a vas, oly kemény legyen.
Nagyobb ember légy apád­nál,
Ne sírj ott­hon az anyád­nál.
Mint ez a tűz, oly igaz légy!”

A jel­vény­szer­ző moz­ga­lom iga­zo­ló­pont­ja a vár öreg­tor­nya.
Magas­ság: 1040 m
Nyit­va: 0–24
Meg­kö­ze­lí­tés: Bál­vá­nyos­für­dő­ről a piros kereszt jel­zé­sen (1,9 km; 1 óra; 250 méter szint­emel­ke­dés).

Késmárki vár

Késmárki vár

Közép­ko­ri ere­de­tű város Kés­márk, első emlí­té­se 1251-ből szár­ma­zik. Lakói több évszá­za­don át magya­rok és néme­tek vol­tak. Ám a máso­dik világ­égés után az ősla­ko­so­kat kite­le­pí­tet­ték. Ma már szin­te csak szlo­vá­kok élnek Kés­már­kon, de az épü­le­tek egy szebb kor emlé­két őrzik.

A főte­ret az 1461-es meg­épí­té­se óta jócs­kán átala­kí­tott tor­nyos város­há­za díszí­ti.

A magyar címer is ott ragyog még a Sze­pes­ség leg­ré­gibb, 16. szá­za­di rene­szánsz harang­tor­nyán. Mel­let­te már 600 éve vir­raszt ren­dü­let­le­nül a Szent Kereszt góti­kus plé­bá­nia­temp­lom.

De koro­nás címert talá­lunk az evan­gé­li­kus líce­um hom­lok­za­tán is, ahol egy­kor a Magas-Tát­ra fel­tá­rói taní­tot­tak, így ért­he­tő, hogy miért volt Kés­márk az első magyar turis­ta szer­ve­zet, a Kár­pát Egye­sü­let szék­he­lye.

Közel a líce­um­hoz a 17. szá­zad­ban, egyet­len vas­szög fel­hasz­ná­lá­sa nél­kül épült 1500 férő­he­lyes Régi Evan­gé­li­kus fatemp­lom ma már a világ­örök­ség részét képe­zi.

Kés­márk híres szü­löt­te Fel­ső-Magyar­or­szág és Erdély feje­del­me, Thö­kö­ly Imre, akit ide­gen föl­dön, szám­űze­tés­ben ért a halál. Ham­vai csak két évszá­zad múl­tán, 1906-ban tér­het­tek haza szü­lő­vá­ro­sá­ba. Sír­bolt­ja a líce­um szom­széd­sá­gá­ban talál­ha­tó evan­gé­li­kus temp­lom­ban talál­ha­tó.

Dévényi vár

Dévényi vár

Tör­té­nel­mi hazánk nyu­ga­ti kapu­ja a Duna men­tén a Kis-Kár­pá­tok mere­dek csú­csán őrkö­dő Dévé­nyi vár. A Duna áttö­ré­se évez­re­dek óta fon­tos köz­le­ke­dé­si útvo­nal, már a római kor­ban és a nép­ván­dor­lás idő­sza­ká­ban is stra­té­gi­ai jelen­tő­ség­gel bírt. Erre veze­tett a Bal­ti­kum felől Rómá­ba a Boros­tyán­kő-út, majd a szent­föl­di zarán­dok­út is, s ami­ért szá­munk­ra oly ked­ves e hely, a 13. szá­zad­tól kirá­lyi határ­vár­ként évszá­za­do­kon át őriz­te hazán­kat, kiáll­va meg­annyi roha­mot és cse­rél­ve oly sok gaz­dát. Aztán 1809-ben jöt­tek Napó­le­on bar­bár fran­cia sere­gei és fel­rob­ban­tot­ták. A vár fala­i­ról fes­tői kilá­tás nyí­lik a fel­leg­vár­ra, a legen­dák fölött őrkö­dő Apá­ca-torony­ra, a Kis-Kár­pá­tok vonu­la­ta­i­ra, a Hain­bur­gi-rög között áttö­rő Duná­ra és régi nyu­ga­ti határ­fo­lyónk, a Mor­va dunai tor­ko­la­tá­ra.

Dévény volt hogy össze­kö­tött, de leg­több­ször saj­nos elvá­lasz­tott egy­más­tól népe­ket és nem­ze­te­ket. A vár alatt, a duna-par­ti emlék­mű annak a sok száz, köz­tük több magyar már­tír­nak állít emlé­ket, akik a cseh­szlo­vák kom­mu­nis­ta vész­kor­szak ide­jén pró­bál­tak itt a vas­füg­gö­nyön túl­ra mene­kül­ni, de a sza­bad­ság helyett golyó­szó­ró vár­ta őket.

Firtos vára

A Gör­gény-Har­gi­ta fenn­sík és az Erdé­lyi-meden­ce pere­mé­nek kúp­ján ül Fir­tos vára. Egy­kor az árpád kori magyar király­ság határ­vé­del­mi rend­sze­ré­nek volt a tag­ja. A vár­ral szem­ben lát­ha­tó Vár­la­po­sa domb­ja, mely­nek Énla­ká­ra néző olda­lán egy olyan omlad­vány van, ami egy fel­nyer­gelt ló alak­já­ra hason­lít. Ez a Fir­tos lova, ami a vidék vár­ha­tó idő­já­rá­sát mutat­ja: ha fehér, jó idő, ha sötét, tar­tós eső vár­ha­tó.

Detrekő vára

Detrekő vára

A Pál­ffyak régi ura­dal­ma. A falu felet­ti hegy 420 méte­res csú­csán maga­so­dó Det­rekő közép­ko­ri szik­la­vá­ra évszá­za­do­kon át véd­te hazán­kat a nyu­gat­ról betö­rő ellen­ség ellen.

Soká­ig a Balas­sa csa­lád ural­ta. A 16. szá­zad­ban nyom­dá­ju­kat is ide köl­töz­tet­ték, ahol nem más nyom­tat­ta tucat szám­ra köny­ve­it, mint Balas­si Bálint neve­lő­je, a pré­di­ká­tor-köl­tő, Bor­nem­issza Péter. A vár akkor dőlt rom­ba, ami­kor az oszt­rá­kok 1707-ben legyőz­ték Ocs­kay Lász­ló sere­gét.

Korlátkő vára

Korlátkő vára

Az ezer­éves vár nevét első bir­to­ko­sá­ról Kor­láth Kon­rád­ról kap­ta. Kor­lát­kő is a cseh utat őriz­te és itt is olyan tör­té­nel­mi ala­kok tet­ték le a név­je­gyü­ket, mint az Abák, Csák Máté, Stí­bor vaj­da, a Pong­rácz és az Appo­nyi csa­lá­dok. A 18. szá­zad­ban vég­leg sor­sá­ra hagy­ták. Azóta por­la­nak falai és foly­tat­ja remény­te­len küz­del­mét az enyé­szet ellen.

Szomolány

Szomolány

A tor­nyos vár­kas­tély évszá­za­don keresz­tül hazánk fon­tos határ­vá­ra volt. Az Árpád-házi kirá­lyok a gye­pű védel­mé­re szé­kely, bese­nyő és úz határ­őrö­ket tele­pí­tet­tek ide. A legen­da sze­rint Balas­si Bálint itt sze­re­tett bele Loson­czi Anná­ba. Ber­csé­nyi Mik­lós kuruc sere­ge pél­dá­ul itt ara­tott fényes győ­zel­met a csá­szá­ri­ak felett. 1770-től lett a Pál­ffya­ké, akik a romos­sá vált várat a múlt a szá­zad ele­jén neo­gó­ti­kus stí­lus­ban épí­tet­ték újjá és egé­szen 1945-ig bir­to­kol­ták. Ma már a Szlo­vák Tudo­má­nyos Aka­dé­mia alko­tó­há­za műkö­dik ben­ne. A torony­ból belát­ni a Kis-Kár­pá­tok vonu­la­tát, az alat­tunk elte­rü­lő Nagy­szom­ba­ti hát­sá­got és a völgy­ben fek­vő apró tele­pü­lé­se­ket.

Törcsvár

A Törcs­vá­ri-szo­ros előtt áll a hegyen, Erdély egyik leg­épeb­ben meg­ma­radt vára, amit még Nagy Lajos épít­te­tett 1377-ben. Egy­kor a Magyar Király­ság hatá­rát védő erős­ség volt. II. Ulász­ló a várat és a hoz­zá tar­to­zó fal­va­kat 1498-ban zálog­ba, majd  más­fél­száz év múl­va pedig II. Rákó­czi György örö­kös bir­to­kul Bras­só váro­sá­nak adta, de kikö­töt­te, hogy a vár­ban feje­del­mi őrség és min­dig magyar vár­nagy legyen.

A vár­kas­tély Tri­a­non után a román kirá­lyi csa­lád nya­ra­ló­he­lye lett, majd jöt­tek  a kom­mu­nis­ták, és elül­döz­tek innen min­dent, ami fen­sé­ges. Így tör­tént, hogy Törcs­vár ma már nem kirá­lyok­ról és feje­del­mek­ről híres, hanem a legen­dák­ból ismert Vlad Tepes­ről, azaz Dra­cu­la gróf­ról, aki állí­tó­lag egy idő­ben e falak között élte film­be illő éle­tét.