Krivádia-szurdok

A patak több mint egy kilo­mé­ter hosszan vág­ta át a szik­lát, olyan vad és járat­lan szur­do­kot alkot­va, hogy a ván­dor kény­te­len a patak­me­der­ben halad­ni. Ahogy bel­jebb hato­lunk, egy­re vadab­bak a zúgók, egy­re szű­kebb a szo­ros és sok­helyt szin­te sima és füg­gő­le­ges mész­kő­fa­lak sze­gé­lye­zik. Med­ré­ben sok helyen már deré­kig ér a víz.

Véka-szurdok

Nem rej­ti véka alá szép­sé­ge­it a Véka-szur­do­ka. Rövid, alig száz méter hosszú, falai sem túl maga­sak, még­is, ha a leg­szebb része­it lát­ni akar­juk, bele kell gázol­nunk az ala­csony víz­ál­lás­nál is leg­alább tér­dig érő patak­ba. Szik­la­fa­la­in sokat sej­tet­nek a maga­sabb víz­ál­lá­sok nyo­mai is.

Kulcs-szurdok

A Kéja-patak hosszú idők kitar­tó mun­ká­já­nak köszön­he­tő­en meg­al­kot­ta az egész Kár­pá­tok leg­mé­lyebb szur­dok­völ­gyét, a Kulcs-szur­do­kot. A közel két kilo­mé­ter hosszú kanyon falai néhol a 400 méte­res magas­sá­got is elérik. A zúgó patak men­tén vad­re­gé­nyes turis­ta­ös­vény vezet.

Déményfalvi-völgy

A csak­nem 15 km hosszú feny­ve­sek­kel borí­tott völgy alsó részén, a Démény-völ­gyi-patak és a Hát­só-patak össze­fo­lyá­sá­nál kes­keny és mély mész­kő­szur­dok­ká válik. Ezek a Gyöm­bér alatt ere­dő szi­laj pata­kok miu­tán a hegyen puha mész­kő­vel talál­koz­tak, a föld alá váj­ták magu­kat, és a Démény­fal­vi-bar­lan­gok világ­hí­rű föld­alat­ti vilá­gát hoz­ták lét­re.

Kicsi Zsil (Zsiec) szurdok

Más­né­ven Zsi­ec-völ­gye. Iga­zi hegyi patak­ként tör át a Pár­ing és a Kudzsi­ri-hava­sok déli nyúl­vá­nya között. A szur­dok víz­esé­sek­kel tar­kí­tott. Az út nyá­ron autó­val is jár­ha­tó.

Diery-szurdok

A szur­do­kot a Kis-Rou­zsu­tec és a Hlbo­ky patak ala­kí­tot­ta ki. Mind­ket­tő nagy esé­sű hegyi patak. A kanyon min­den évszak­ban nehe­zen jár­ha­tó, így kiépí­tett lép­csők, lét­rák és lán­cok segí­tik a hala­dást. A fel­sőbb sza­ka­szo­kon víz­esé­sek talál­ha­tók.

Hernád-áttörés

Hernád-áttörés

A Her­nád Káposz­ta­fal­vá­tól Sze­pes­sü­me­gig tar­tó sza­ka­szán fog­ta magát, és évez­re­dek alatt egy való­sá­gos kanyont vésett magá­nak a mere­dek, néhol 300 méte­res szik­la­fa­lak közé. A remek­be sza­bott szur­do­kot hamar fel­fe­dez­ték a hazai turiz­mus meg­te­rem­tői is. 1906-ban Hajts Béla tár­sa­i­val tuta­jon jár­ta végig a Her­nád-áttö­rést és elha­tá­roz­ta, hogy a nagy­kö­zön­ség szá­má­ra is egész hosszá­ban jár­ha­tó­vá teszi a varázs­la­tos kanyont. Azóta egy­re nép­sze­rűb­bé és jól kiépí­tet­té vált a völgy. Ma már fém­hídak, lán­cok, mászó­va­sak és fapal­lók segí­tik az elő­re­ha­la­dást az éles kanya­ro­kat leíró vir­gonc Her­nád men­tén.

A Her­nád-áttö­ré­sen a kék turis­ta­jel­zé­sen mehe­tünk keresz­tül, amely 4 óra alatt vezet végig a kanyo­non Csin­gó és Erdő­al­ja között. Útköz­ben érint­jük a Kar­tha­u­zi-hidat, a Lét­án­fal­vi-malom rét­jét, fel­mász­ha­tunk a Fehér-patak völ­gyén, a Kolos­tor-szur­do­kon és a Tamás­fal­vi-kilá­tó­hoz is. Vissza­fe­lé választ­hat­juk a pár­hu­za­mo­san, a karszt­pe­re­men futó sár­ga jel­zést. Ez mind­két irány­ból 3 óra 20 per­ces utat jelent, miköz­ben több hely­ről is (Ördög-gerinc, Tamás­fal­vi-kilá­tó) is lete­kint­he­tünk az áttö­rés­re és még karszt­je­len­sé­gek­kel is (Gac­ko­va-lyuk) talál­koz­ha­tunk. Szin­tén érde­mes fel­ka­pasz­kod­ni a Csin­gó felet­ti Bagoly-szik­lá­ra, ahon­nan pazar kilá­tás nyí­lik az üdü­lő­te­lep­re.

Száraz-Fehér-víz-szurdok

Száraz-Fehér-víz-szurdok

A Káposz­ta­fal­vi-karszt talán leg­lát­vá­nyo­sabb és leg­is­mer­tebb szur­do­ka a kör­nyék ked­velt kirán­du­ló-köz­pont­já­ból, Erdő­al­já­ról (Pod­le­sok) köze­lít­he­tő meg és mint­egy 2 órás túrá­val jár­ha­tó végig a zöld jel­zé­sen. Az eró­zió for­mál­ta fes­tői szur­dok csak egy irány­ból, alul­ról jár­ha­tó, és tár­sa­i­hoz hason­ló­an jól kiépí­tett. Az erdő­be érve fapal­lók segí­tik a köz­le­ke­dést, ame­lyek segít­sé­gé­vel több­ször is átke­lünk a pata­kon, ami időn­ként búvó­pa­tak­ként rej­tő­zik el a fehér kavi­csos meder alá. A jelen­ség miatt ille­tik a völ­gyet a Szá­raz-Fehér-víz elne­ve­zés­sel.

A sza­ka­dék fel­fe­de­zé­sét Róth Már­ton­nak köszön­het­jük, aki az 1900-as évek ele­jén tár­sa­i­val turis­ta­út­vo­na­lat jelölt és épí­tett ki, elő­ször a Tálacs­ka-víz­esé­se­kig, majd az egész kanyo­non át.

Az út a Tálacs­ka-víz­esé­sek sza­ka­dé­ka aljá­tól válik iga­zán izgal­mas­sá. Innen veszé­lyes kapasz­ko­dó kez­dő­dik a sza­ka­dé­kon kiépí­tett szin­te füg­gő­le­ges vas­lét­rán. A Káposz­ta­fal­vi-karszt­ra jel­lem­ző kép tárul elénk, ahogy a víz a szik­la­ki­szö­gel­lé­se­ken hatal­mas szint­kü­lönb­sé­ge­ket legyőz­ve, víz­esés for­má­já­ban zuhog alá. Ebben a völgy­sza­ka­dék­ban 2 és fél km távol­sá­gon 400 m a szint­kü­lönb­ség, ame­lyet fapal­lók, vas­lét­rák és lán­cok segít­sé­gé­vel küzd­he­tünk le.

A kiépí­tett­ség elle­né­re nem árt az óva­tos­ság a szűk­re sza­bott szik­la­ke­re­tek között. Egy­mást érik a szebb­nél-szebb víz­esé­sek, a Sza­ka­dék (Rok­li­na), az Abla­kocs­kás (Oki­en­kový), a Med­res (Kory­tový), a Szél­ső (Bočný), a Kas­ká­da. Úgy magá­val ragad a rend­kí­vül vál­to­za­tos mész­kő­alak­za­tok lát­vá­nya, hogy szin­te meg sem érez­zük a szint­emel­ke­dést, miköz­ben utunk végé­re, a karszt­fenn­sík­ra érünk.

Innen a sár­ga jel­zé­sen eresz­ked­he­tünk vissza a Vörös­ko­los­tor felé, vagy a kéken tovább mehe­tünk a fenn­sí­kon.