A 18. században gróf Pejacsevich családnak jutott a szerep, hogy újra telepítse. 1848-ban alig hogy felépült a katolikus templom, a szomszédos szerbek a falut felgyújtották, de akár csak a többi szórványtelepülés, Torda is képes volt talpra állni. Erről tanúskodik a Szent István szobor is, vagy a Kincsünk néptáncegyüttes gyermekekből álló csoportja is.
Archives
Magyarcsernye
A mai napig magyar többségű települést 1798-ban telepítette Csekonics József tábornok, főként Szeged vidéki dohánykertészekkel. Rövid története tele volt megpróbáltatásokkal. 1849-ben a rácok, később árvizek, tűzvész, éhínség és kolera is pusztította, de talán a legfájóbb érvágás 1944-ben érte, amikor a szerbek 14 csernyeit szó szerint agyonvertek. A temetőben emlékmű őrzi a hősök emlékét.
A településen megújult templomot és tájházat is találunk, amely a magyar hagyományok őrzője.
Nagybégány
A Bégányi család ősi fészkének templomát egy különleges 15. századi freskó díszíti. A falkép Szent Ilonát ábrázolja kereszttel, tövében két alakkal, olyan élénk színvilággal, mintha csak ma festették volna. A festett kazetták közel 140 éve díszítik a mennyezetet.
Trianon évfordulóján avatták fel a Nemzeti Összetartozás Parkját. A magyar motívumokkal díszített székelykapu, a kopjafa és a turul szobor és mellettük a játszótér üzenik: az elszakított Nagybégány nem felejti a múltját, de mondott le a jövőjéről sem.
Bezdán
Bezdán is osztozott a környező települések sorsával: a mohácsi vész után elnéptelenedett, aztán újratelepedett, mezőváros lett, de fejlődését megtörte Trianon, majd a második világháborút követő vérontásoknak nagyszámú német és magyar áldozata volt, akik helyére délszlávok érkeztek.
Temploma igen egyedi, hiszen tornya a templom hátsó részén kapott helyet, miután az utca felőli végén ledőlt.
Bezdán messze földön híres halászléjéről. Erre a legjobb hely a holttá vált Baracska és a Duna találkozásánál található Pikec csárda.
Bácskertes (Kupuszina)
Bácskertes történelme egészen 1751-ig nyúlik vissza, amikor az elnéptelenedett Hetes településre megérkeztek az első palócok. Egy évvel később már állt a templomuk, ami helyére aztán később a gyarapodó közösség még nagyobbat épített.
Kupuszina egészen sajátos néprajzi értékekkel rendelkezik, amit a falu népe tudatosan megőrzött és átörökített az évszázadokon. A tárgyi emlékeket a falumúzeumba gyűjtötték össze.
A sajátos néprajzi értékekkel bíró palóc település, Kupuszina értéktárának fontos része a papírvékony tésztájú mákos rétes.
Nemesmilitics
A mohácsi vész előtt Nemesmilitics helyén egy Halmos nevű település lehetett. Új nevét a török hódoltság idején kapta, majd a parlagon maradt vidékre magyar és bunyevác nemesek érkeztek.
Az országzászló talapzata már erősen megkopott.
Akik minden időben itt maradtak, a katolikus templomból merítenek hitet a küzdelmekhez. Őseik maguk építették, jó 250 esztendeje, s ahogy gyarapodott a közösség, úgy nagyobbították hozzá Isten házát is.
A kálvária stációi kísérnek a közel 100 esztendős Havas-boldogasszony kápolnához.
Militics híres szárazkolbászáról, a kulenről.
Rakacaszend
Rakacaszend közel nyolc évszázados múltra tekint vissza. Ősi temploma a Szendi család temetkezési helye a 16. században lett a reformátusoké, akik nyomban lemeszelték a képekkel díszített falakat. Négy évszázadon át rejtőztek a középkori freskók, ám 1966-ban egy villámcsapás nyomán a lepergő mész alól előkerültek az apostolokat és egy püspököt ábrázoló falképtöredékek. Díszített famennyezete is van már vagy 350 éves.
Csekefalva
Az Árpád-kori Csekefalva faluképét meghatározzák az egymással rézsútosan szembeni unitárius és református istenházák, amelyek tornyai egymás felé dőlnek. Ahogy a helyiek mondják: “Csekefalván a templomok köszönnek egymásnak”.
Székelykeresztúr
A helyi legenda szerint Petőfit itt, Székelyföld nyugati kapujában a ’keresztúr-széli timafalvi temetőben hantolták el. Bár költőnk sírhelye ismeretlen, a ’keresztúri Gyárfás kúria, ahova 1849. július 30-án Bem tábornok kíséretében megérkezett Petőfi, valóságos zarándokhely, ugyanis itt áll az a körtefa, amely alatt Petőfi megírta utolsó költeményét.
De persze van szép templomuk az unitáriusoknak és a reformátusoknak is.
A város központjában van a térség tájmúzeuma, gazdag gyűjteménnyel és szabadtéri néprajzi részleggel.