Kunigunda vára

Kunigunda vára

Aki meg­mássza a Dunaj­ec áttö­ré­sét őrző Koro­na-hegy Okrag­li­ca nevű csú­csát, fel­tét­len men­jen tovább a kék jel­zé­sen a hegy észa­ki olda­lá­ra, ahol magyar tör­té­nel­mi emlék­kel talál­koz­hat. Az Okrug­li­cá­ról úgy fél órás eresz­ke­dés után érhe­tünk ugyan­is Len­gyel­or­szág leg­ma­ga­sab­ban fek­vő várá­hoz, Kuni­gun­da rom­ja­i­hoz. Az erő­dít­ményt az 1200-as évek­ben épí­tet­ték a kör­nyék védel­mé­re, és a XV. szá­zad első felé­ben a huszi­ták rom­bol­ták le. De min­ket job­ban izgat az a feje­zet, ami egy szá­munk­ra oly ked­ves sze­mé­lyi­ség­ről szól. A tatár­já­rás ide­jén a vár ugyan­is nem más­nak, mint IV. Béla lányá­nak, a len­gye­lek hőn sze­re­tett király­né­jé­nek, Szent Kin­gá­nak nyúj­tott mene­dé­ket. Őt idé­zi elénk a romok egyik szik­la­üre­gé­ben fel­ál­lí­tott egész ala­kos szob­ra is. Az egy­ko­ri vár alap­ja­in fel­idéz­het­jük Szent Kin­ga legen­dá­ri­u­mát. A király­lány­ból tizen­öt éve­sen lett len­gyel király­né, Boleszláv krak­kói her­ceg hit­ve­se­ként. A kirá­lyi pár közös foga­dal­muk értel­mé­ben örö­kös tisz­ta­sá­gi foga­da­lom­ban élt. Kin­gá­nak nagy sze­re­pe volt a tatár­já­rás utá­ni újjá­épí­tés­ben, a len­gye­lek pedig temp­lo­mo­kat, kolos­to­ro­kat és leg­ne­ve­ze­te­sebb sóbá­nyá­ju­kat is neki köszön­he­tik. Fér­je halá­la után kla­rissza apá­ca lett, vagyo­nát szét­osz­tot­ta a sze­gé­nyek között, s vissza­vo­nul­tan élt az álta­la ala­pí­tott ószan­de­ci kolos­tor­ban, míg­nem 1292-ben meg­tért urá­hoz. Bizony, ma már talán el se hisszük, de volt idő, ami­kor így éltek és ennyi min­dent hagy­tak maguk után veze­tő­ink. A király­né ki is érde­mel­te, hogy az ezred­for­du­lón II. János Pál pápa szent­té avas­sa.

A 780 méte­ren fek­vő vár több irány­ból is meg­mász­ha­tó: Kros­ci­en­ko nad Dunaj­cem­ből a sár­ga, majd kék jel­zé­sen más­fél óra, míg Stro­mow­ce-Niz­né­ből a sár­ga, majd zöld jel­zé­sen szin­tén más­fél óra az út, de amennyi­ben túrán­kat vari­ál­juk az Okrag­li­ca és a Sólyom­kő meg­hó­dí­tá­sá­val, akkor ter­mé­sze­te­sen több.

Feketevár

Kisa­ra­nyos falu fölött emel­ked­ve a mere­dek ösvény Feke­te­vár rom­ja­i­hoz vezet. A vár tör­té­ne­te a köze­li arany­mo­só helyek tevé­keny­sé­gé­hez kap­cso­ló­dok, való­szí­nű­leg a 13–14. szá­zad­ban épült, és a 15. szá­zad folya­mán már elpusz­tult.

Martonyi háromhegyi pálos kolostor

Az egyet­len magyar ala­pí­tá­sú szer­ze­tes­rend, a pálo­sok kolos­to­rá­nak rom­ja­it talál­juk Mar­tony köze­lé­ben, az Agg­te­le­ki Nem­ze­ti Park­ban. A kolos­tor­épí­tést 1344-ben kezd­ték meg a pálo­sok a helyi neme­si Tekes csa­lád­dal egyet­ér­tés­ben. A szer­ze­te­sek egé­szen 1550-ig éltek a kolos­tor falai között.

Modrus vára

Modrus vára

Sólyom­kő vára mel­lett a Frange­pá­nok egyik leg­fon­to­sabb bir­tok­köz­pont­ja, egy­ben a vár­me­gye név­adó szék­he­lye, Mod­rus volt. 1193-ban III. Béla Ter­zsán várát az egész vár­me­gyé­vel együtt a Frange­pá­nok ősé­nek, Veg­li­ai Ber­ta­lan­nak ado­má­nyoz­ta. Erről a temp­lo­mon emlék­táb­la tanús­ko­dik. Ám a vár alat­ti város­ból, ahol fény­ko­rá­ban 10 temp­lom és palo­ták soka­sá­ga állt, sem­mi nem maradt. Aki emlé­kez­ni akar, a vár­he­gyet kell meg­mász­nia.

Szalánkemén

A tiszai tor­ko­lat őre, a róma­i­ak Acu­min­cu­ma, a sze­rém­sé­gi Sza­lán­ke­mén ősi vára rom­ként áll a Duna mel­let­ti lösz­ma­gas­la­ton. A közép­ko­ri kirá­lyi vár a 15. szá­zad­ban volt Bran­ko­vics Györ­gyé, Hunya­di Jáno­sé, Cor­vin Jáno­sé majd kirá­lyi tulaj­don is, mielőtt 1521-ben a török elfog­lal­ta és meg­pe­csé­tel­te sor­sát.

De nem min­dig a török­nek állt a zász­ló. 1691. augusz­tus 19-én tör­tént ezen a neve­ze­tes helyen, hogy a keresz­tény Szent Liga 80 000 főnyi sere­ge súlyos vere­sé­get mért a fran­ci­ák által támo­ga­tott 100 000 főnyi török had­ra. A véres csa­tá­ban 20 000 török hagy­ta ott a fogát és itt adta az éle­tét a hazá­ért Zrí­nyi Mik­lós egyet­len fia, Zrí­nyi Ádám is.

Ugocsa vára

Így szól a vár legen­dá­ja: Sok-sok évszá­zad­dal ezelőtt a refor­má­tus hit­re tért Peré­nyi Péter cso­dá­la­to­san szép leá­nya, Ilka kíván­csi­sá­gá­ban ellá­to­ga­tott a feren­ce­sek búcsú­já­rá­sá­ra. Kan­kó­vár kolos­to­rá­ban a híres török­ve­rő, Kapiszt­rán János szent tete­mét tet­ték köz­szem­lé­re. A szer­ze­te­sek a leányt, mint az új hit köve­tő­jét harag­juk­ban a temp­lom alat­ti verem­be zár­ták. A Peré­nyi-csa­lád hiá­ba keres­te a leányt, nem buk­kant nyo­má­ra. Sok idő eltelt már, ami­kor egy kol­dus beté­vedt a kolos­tor temp­lo­má­ba, s az ima után elaludt. Éjjel a föld alól jövő fur­csa han­gok­ra ébredt. Lejut­va a verem­be, fel­is­mer­te a rab­sá­gá­ba bele­őrült Peré­nyi Ilkát. A kol­dus meg sem állt a Peré­nyi házig. A báró fegy­ve­re­se­i­vel a feren­ce­se­ket leküzd­ve, kisza­ba­dí­tot­ta leá­nyát, a meg­há­bo­ro­dott Ilka azon­ban már sen­kit nem ismert meg, sőt, rövi­de­sen meg­halt. A fel­dü­hö­dött Peré­nyi Péter elpusz­tí­tot­ta a kolos­tor­vá­rat, mely azóta romok­ban hever.