Nagybörzsöny

Uticélok / Felvidék / Hont
Nehézségi szint:
2/10

Nagy­bör­zsöny éke a ragyo­gó épség­ben meg­ma­radt Árpád-kori Szent Ist­ván temp­lom, mely­nek külön­le­ges­sé­ge a szen­tély fel­ső részén futó pár­kány, ahol 19 fél­kör van. Ezek­ben 18 kele­ti­es, baju­szos fér­fi fej lát­ha­tó, az utol­só fél­kör viszont üres. Egy bör­zsö­nyi legen­da sze­rint annak a 19 tatár­nak az emlé­két őrzi, akik egy­kor meg­tá­mad­ták a falut. A bör­zsö­nyi­ek ellen­áll­tak, és 18 táma­dót levág­tak, a 19. viszont elme­ne­kült. A temp­lo­mot ezért úgy épí­tet­ték, hogy ha az utol­só kutya­fe­jű vissza­tér, akkor az ő feje is oda­ke­rül­hes­sen a tár­sai közé.

A falu képe még őrzi a közép­ko­ri bánya­vá­ros emlé­két, ahol 1724-ben még vár­me­gye­gyű­lé­se­ket is tar­tot­tak. A város lakos­sá­gát főleg néme­tek és magya­rok alkot­ták, erről tanús­ko­dik a 13. szá­zad­ban épült bányász­temp­lom.

Az egyik leg­na­gyobb turis­ta vonz­erő az 1908-ban meg­nyi­tott erdei vas­út, amit 1992-ig hasz­nál­ták gaz­da­sá­gi célok­ra, majd hosszú küz­de­lem után 2002-ben újra meg­nyi­tot­tak, már a turis­ták szá­má­ra. A külön­le­ges vonal­ve­ze­té­sű hegyi­vas­út kalan­dos útja során 200 méter szint­kü­lönb­sé­get küzd le. A hely­re­ál­lí­tott 8 km-es sza­kasz leg­ér­de­ke­sebb része a Kisir­tás és Nagy­ir­tás közöt­ti Tol­mács-hegyi csúcs­for­dí­tó, ami­nek Euró­pá­ban és a világ­ban is alig akad pár­ja, ezért is nyil­vá­ní­tot­ták e vonal­sza­kaszt ipa­ri műem­lék­ké is.

Hazajáró epizódban szerepelt: