Álmosd

Álmosd

Még javában dúlt a tizenöt éves háború a sas és a félhold között, amikor idelent az érmelléki síkon, az Álmos hercegről elnevezett település határában, 1604. október 15-én Bocskai István hajdúi összeütköztek a császári seregekkel. Ez volt a meggyötört Erdély sorsáért aggódó, a törökök és a Habsburgok között egyensúlyozó Bocskai István felkelésének első győztes csatája. A szabadságharcban, mely után Erdély megtarthatta részleges függetlenségét, nagy szerepük volt „Bocskai angyalainak,” a hajdúknak, akik mindvégig kitartottak a fejedelem mellett.
A csata helyszínén ma emlékmű áll; ez Álmosd központjától 3,4 kilométerre van délkeletre a trianoni gúnyhatár felé, a puszta közepén; autóval pár perces út. A településen az Arany János utca sarkán egy hajdúszobor áll, a névtelen hajdú szobra. Kölcsey Ferenc Emlékháza a Kölcsey Ferenc utca 11. szám alatt van. A költő születése után egy ideig, majd tanulmányait befejezve 1812–1815 között Álmosdon élt és dolgozott. A településen lévő családi birtokon később is gyakran megjelent. Az emlékház szerdától vasárnapig van nyitva 9:00 és 16:00 óra között.

A jelvényszerző mozgalom igazolópontja az álmosdi csata emlékműve. A környéken érdemes a szomszédos Bagamért is meglátogatni: no nem feltétlen a fagyi miatt, hanem a Bagamértől északra lévő geodéziai torony kedvéért, amely kilátóként szolgál, és ahonnan szép kilátás nyílik az Érmellékre.

 

„Ez okáirt az mi hit levelünket attuk az nagyságos Vitézlő Bocskai Istvánnak, ez köszöntinsignek, az mi Országunknak s ides Hazánknak leghfőképpen az egy Igaz Hitnek megholtalmazására kötöttünk hitvel erre magunkat, s hogy edgüt ilnink s halnánk az egy Igaz Hit mellett meg.” (Részlet Bocskai István hajdúkapitányainak hitleveléből)
1604. október 15-én hajnalban verték szét Bocskai István hajdúi Johannes Pezzen császári ezredes hadtestét az Álmosd és Diószeg között vívott ütközetben, aminek eredményeként a bihari nemes úr vezetésével hamarosan országos felkelés bontakozott ki a Habsburg uralom ellen.
Jóllehet, Bocskai István neve napjainkra elválaszthatatlanul összeforrt az általa vezetett szabadságharccal és a Habsburgoktól független Erdély ideájával, a nemes úr pályafutása jelentős részében a császári dinasztiával rokonszenvező párt vezéralakjaként tevékenykedett. Az ifjú Bocskai apródként, majd az udvari testőrség tagjaként több esztendőt töltött I. Miksa (ur. 1564-1576) szolgálatában, hazatérése után pedig – a Báthoryakkal fennálló rokonságának és kiterjedt birtokainak köszönhetően – az erdélyi belpolitika egyik „erős embere” lett. A későbbi uralkodó karrierje unokaöccse, Báthory Zsigmond nagykorúvá nyilvánításával vett újabb lendületet, miután könnyűszerrel befolyása alá vonta a fiatal és ingatag jellemű fejedelmet. Bocskai politikai nézetei döntő szerepet játszottak abban, hogy Erdély az 1590-es évek elején szövetséget kötött a Habsburgokkal – ezt az egyezséget Báthory és Mária Krisztierna osztrák főhercegnő házassága pecsételte meg –, és abban is, hogy a Porta vazallusa később keresztény oldalon lépett be a tizenötéves háborúba.
E konfliktus idején Bocskai István igyekezett minden eszközt megragadni annak érdekében, hogy a fejedelemség ne térjen vissza a „törökös” útra: az ő nevéhez fűződött például a gyurgyevói diadal, majd az 1596. évi székely felkelés – az ún. „székely farsang” – vérbe fojtása, de többen Báthory Zsigmond visszatéréseiben is az ő kezét vélik felfedezni. Bocskai tehát sokáig hűséges maradt a Habsburgokkal kötött szövetséghez, az 1600-as évek elejére állandósuló zűrzavar és a felperzselt, nyomorgó Erdély látványa azonban megingatta hitét. Nem sokkal azután, hogy sérelmezte Basta kegyetlenkedéseit, a császári hatóságok Prágába internálták őt, ahonnan csak két év után, 1604-ben térhetett haza. Bocskai ezután visszavonult a politikától és bihari birtokain telepedett le.
A Bocskai István elleni eljárás, és ezáltal az álmosdi győzelemmel kirobbanó szabadságharc kiindulópontja meglehetősen bizonytalan. A „hivatalos” álláspont szerint Giacomo Barbiano di Belgiojoso felső-magyarországi főkapitány azért rendelte el Bocskai őrizetbe vételét és birtokai lefoglalását, mert egy kisebb összecsapás után egy menekülő erdélyi deáknál – egyesek szerint magánál Bethlen Gábornál – megtalálták a főúr és a Porta levelezését. Tekintve, hogy bizonyíték nem maradt fenn, és későbbi jelentésében Belgiojoso sem hivatkozott az állítólagos levelekre, az eljárás jogalapja igencsak vitatható, és szorosan illeszkedik azon koncepciós perek sorába, melyeket I. Rudolf (ur. 1576-1608) – az elhúzódó háború költségeinek fedezésére – a protestáns arisztokraták ellen indított. Tény, hogy Bocskai – Habsburg-pártisága ellenére is – komoly népszerűséggel bírt Erdélyben, és lehetséges fejedelemként neve a Portán is felmerült, ám vélhetően azután sodródott csak a szervezkedés élére, hogy vizsgálat indult ellene.
Bocskai – érthető okokból – nem bízott a korrekt eljárásban, ezért ahelyett, hogy Belgiojoso hívására Rakamazra utazott volna, némi puhatolózás után bihari birtokaira vonult, és hajdúkapitányaival felkészült a várható támadásra. Bocskai bizonytalan helyzetét mutatja, hogy október 2-án Székely Ferenc kapitány harc nélkül átadta Szentjobbot Cyprian von Concini váradi alkapitánynak, Kereki vára azonban – Örvendi Pál irányításával – vitézül ellenállt az ostromló csapatoknak. Erre válaszul Belgiojoso hamarosan mintegy 10 000 főnyi katonasággal és ostromágyúkkal indult Bocskai megbüntetésére. Október 10-én a császári had már Adorján váránál, a Berettyó partján állt, itt azonban a főkapitány a Rakamazról érkező Johannes Pezzen ezredes bevárására kényszerült, ugyanis az ő hadteste biztosította volna a Kereki ostromához szükséges ostromeszközöket.
Az erőviszonyok tekintetében Belgiojoso elsöprő fölényben volt: Bocskai mindössze néhány száz hajdúra és a környékbeli lakosság támogatására számíthatott, míg a főkapitány mintegy 10 000 katonával rendelkezett. Másfelől ugyanakkor azt is el kell mondanunk, hogy a császári had egyharmada ugyancsak hajdúkból állt, akik protestáns hitük miatt állandó konfliktusban álltak parancsnokaikkal és a prágai udvarral. Jóllehet, Belgiojoso egyhavi zsold megelőlegezésével igyekezett erősíteni katonái hűségét, Bocskai a táborozás alatt felvette a kapcsolatot az ellenséges seregben harcoló hajdúk kapitányaival, és áttérítette őket a maga hűségére. Az átállás azután zajlott le, hogy a főkapitány október 14-én hírül vette, hogy Pezzen már Álmosdnál jár, és kiadta a parancsot az indulásra. Belgiojoso csapatai egyesítését az éj leple alatt akarta végrehajtani, ezért a hadmozdulat csak éjfél után vette kezdetét; a menetoszlop élén az – árulásra készülő – könnyűlovas hajdúk vonultak, akiknek az első csoportja a diószegi hídnál atrocitás nélkül elhagyta Pezzen hadát, a második lovascsapat érkezése azonban már felkeltette az ezredes gyanúját, és a szóváltásból fegyveres összecsapás lett.
A csel tehát nem sikerült tökéletesen, a puskalövések zajára azonban Bocskai közelben rejtőző katonái is előtörtek a sűrűből, és véres küzdelemben pirkadatra szétverték az ostromágyúkat szállító hadtestet. Pezzen oldalán sziléziai vértesek is harcoltak, akik többször is visszaszorították a könnyűlovas hajdúkat, a német gyalogság pedig több órán át kitartott a csata elején összevont szekérvárban, ám hajnalban egy lőporrobbanás megpecsételte a védők sorsát. Pezzen hadteste szinte teljesen megsemmisült, az ezredes Bocskai István fogságába került.
Az Álmosd és Diószeg között vívott csatában tehát a későbbi fejedelem valójában csak Belgiojoso seregének egyik hadtestét győzte le, ez a csapás azonban igen érzékenyen érintette a főkapitányt, hiszen ostromágyúi a felkelők kezébe kerültek. A hajdúk átállása és Pezzen katasztrofális veresége után Belgiojoso vélhetően pánikba esett, ugyanis annak ellenére, hogy még mindig túlerőben volt Bocskaival szemben, előbb Váradra vonult, majd visszahúzódott a Felvidékre. Kezdetét vette a két esztendőn át tartó szabadságharc, amelynek eredményeként – és Bocskai István körültekintő politikájának köszönhetően – Erdély megtarthatta korábbi részleges szuverenitását, ezzel együtt pedig a tizenötéves háború is lezárult.

 

Magyarremete

Magyarremete

A fekete-körösi völgyfüzér gyöngyszeme, a Bihar-hegység lábánál, a Mézgedi-patak mentén megbújó Magyarremete. A kisközség büszkesége a 13. századi román stílusú, reformátussá lett templom. Egyedülálló a Kárpát-medencében, hogy falfreskóin együtt láthatjuk Árpád-házi szent királyainkat: Istvánt, Imrét és Lászlót. (A templomba való bejutáshoz hívjuk Bajnai Balázs lelkészt: 0040748771008)
Volt idő, amikor szentjeink együtt sem védhették meg magyar híveiket. A templomi áhítatba egy 1944-es tragédia emléke nyilall bele. 1944. szeptember 24-én a bevonuló román katonák megöltek 43 ártatlan magyar embert. Először végig járták a magyarlakta házakat és az ott talált férfiakat a község központjába vitték. Az ellenszegülőket megverték és helyben agyonlőtték. A község bíróját kérték a katonák, nézze meg, nincs-e köztük román. Ezután agyonlőtték az embereket, majd kifosztották a holttesteket, értéktárgyaikat elvették. Az áldozatok nevét ott olvashatjuk az 1944-es magyarirtás kopjafás emlékművén a református templom mellett. 2020-ban Szent László is szobrot kapott ugyanitt. Magyarremete büszkesége a falu keleti határában, a Mézged felé vezető út mentén álló 400 éves tölgy.

A jelvényszerző mozgalom igazolópontja a magyarirtás emlékműve.

Menyháza – Czárán Gyula sírja

Menyháza – Czárán Gyula sírja

„Január 8-án déltájban szomorú menet indult a községi temetőbe. A rokonokon és a jóbarátokon kívül száz meg száz román ünneplő ruhában; messzi falvakból ide zarándokoltak ez egyszerű emberek, hogy lelkük őszinte háláját leróják a halott iránt. Nagyszívű embernek kellett annak lenni, akit ilyen menet kísér utolsó földi útjára, ahol úr és paraszt egyaránt könnyűit ontja az elhunytért. A menet a temetőbe ér. Mikor a koporsót a sziklás sírba bocsátják, hirtelenül beborul az ég Menyháza fölött. Mintha a kősziklák is sírnának, mintha az erdők fái is búcsút integetnének; mert leghűbb fiukat, legjobb ismerősüket: Seprősi Czárán Gyulát temetik. Ki volt ő, azt tudja minden magyar turista. A Bihar grófja – mondja a vidék népe, a turisták atyamestere – mondjuk mi, tisztelői.” (Papp Károly: Czárán Gyula, 1906)
Menyházán hunyt el 1906. január 9-én Czárán Gyula, a bihari turistaság apostola, az Erdélyi-szigethegység turizmusának úttörője. Az örmény származású Czárán család Gyergyóból költözött 1820-ban az Arad vármegyei Seprősre. Az 1847-ben született Czárán Gyula sok helyen megfordult Európában, de 24 évesen – apja betegsége miatt – meg kellett szakítani tanulmányait, és birtok gazdálkodásának kellett szentelni idejét. Ez nem volt mindig ínyére és „ilyenkor a Moma Codrut bújta, annak szépséges vidékén érezte magát jól, valósággal megújhodott s megnyugodva tért mindenkoron haza” (Záray Jenő: A Természetjárás apostola). Apja halála után 2000 hold szántóföldet örökölt, amelyet bérbeadott és nagy lendülettel vágott a turistalátványosságok nem kis anyagi áldozatokat kívánó feltárásába. „Ebben az időben vásárolta meg gróf Wenckheim Frigyes a kies fekvésű Moneasa-Menyháza fürdőt egy millió forintért s az új gazda több befektetést eszközölt. Czárán Gyulának igen tetszett a telep s mikor a Paradeiszer villát az ő ízlése és beosztása szerint építették fel, azt 10 évre bérbevette és gazdagon berendezte, s nyaranta, – amikor ő távol volt – rokonainak és barátainak rendelkezésre bocsátotta. Czárán már akkor a Moma Codruban kutatásokat végzett. Feltárt néhány nagyobb üreget, míg a déznai csodás szépségű várromokhoz saját költségén utat építettet. Utasításai szerint készültek a sétautak, kikeresve végcélul a legszebb pontokat, kilátókat.”
Czárán Gyula sok helyen megfordult Európában, de szívügyének mégis a kiterjedt birtokain található turistalátványosságok feltárását tartotta. Volt mit felfedeznie, hisz csak Menyháza szűk környezetében közel 30 barlang és 6 zsomboly található. A romos Tündérrózsás-villától 250 méterre nyílik a Medve-barlang (Grota Ursului). Sokáig csak egy rövid szakaszát ismerték, de 1984-ben egy magyar barlangász sikeresen feltárta kiterjedt járatait. Egy hosszúkás teremből a barlang kettéágazik. Bal oldalon negyven méter után újabb szifon következik, míg a jobb oldali járat kétszáz méter hosszú. A helyi tanács 1985-ben átvágta az első szifont a hosszúkás teremig, hogy lehetővé tegye a barlang turisztikai hasznosítását. A barlang hétvégén 11:00 és 16:00 óra közt van nyitva, de azért nem árt odatelefonálni, mert van, hogy elfelejtenek kinyitni. A másik híres barlang a katolikus templom feletti hegyoldalban található Denevér-barlang (Pestera Lilelcilor), ahova a kék jelzés vezet (400 m a főúttól). Menyházától 1,4 kilométer a kék jelzésen a 30 mély az Izoiu Mare-zsomboly.
Nem véletlen, hogy a Fürdővölgy bejáratánál emlékmű tiszteleg Czárán Gyula emléke előtt. „Mindjárt a fürdő völgy elején több méter magas, különös alakú sziklatömb vonja magára az arra haladó figyelmét. Nagy fáradsággal a Moma-Kodru bérceiből hozta le és állította fel itt az Aradi Turista Egyesület, a magyar turistaság atyamesterének, seprősi Czárán Gyula emlékének.” (Ritt Gyula: Barangolások a trianoni gyűrűben, 1926)

A jelvényszerző mozgalom igazolópontja ennek ellenére azért mégiscsak Czárán Gyula sírja a római katolikus temetőben.

Menyháza villái

Menyháza villái

Ki gondolná, hogy a Béli-hegység gyöngyszeme, a pazar fekvésű Menyháza – vagy ahogy először az írások 1597-ben említették: Monyásza – még 1746-ban is csak pár házcsoportból állt. Aztán 1760-ban nagyot fordult itt a világ: Bohus Imre, Rajnald modenai herceg tiszttartója 28 római katolikus német bányászcsaládot telepített itt le, létrehozva a mai falu legfelső részén fekvő Jumelt telepet. Ők vasércet termeltek ki és dolgoztak fel vízierővel működő hámorokban és kohókban. Itt az egykori Jumelt telepen találjuk az 1861-ben épített, 11 méter magas, téglával bélelt gránit vasolvasztó kemence romját. A telepeseket kezdetben ferences atyák gondozták, a településnek csak 1784-től lett önálló plébániája. A 19. században már gyógyfürdők is voltak itt. 1891-ben Wenckheim Frigyes vásárolta meg Menyházát, majd 1893-ban a Wenckheim-uradalom területén megépült a Borossebes–Monyásza keskeny nyomtávú vasút, elsősorban a vas, a fa és a szén szállításának megkönnyítésére, de a fürdőéletet is föllendítette. (Az 1960-as években számolták föl.) A 19. század végén a borossebesi Wenckheim-uradalomnak négy vasbányája volt a falu környékén.
Wenckheim Frigyes 1895-ben megkezdte a fürdőtelep kiépítését. Mélyfúrással biztosította a termálvíz-ellátást, fenyőkből és hársfákból parkot alakíttatott ki, két szabadtéri medencét építtetett, kiépíttette a közvilágítást és Borosjenőről cigányzenekart fogadott. A patak felduzzasztásával létrehozott tóba Félixfürdőről betelepítette a tündérrózsát. A fürdőtelepen az aradi elit építtetett magának villákat. Először az 1860-as években a gyógyfürdőt kezdte el szépítőleg Menyházának hívni Kéry Imre Arad vármegyei főorvos, majd 1896-ban a belügyminisztérium a fürdőt ezen a néven vette nyilvántartásba. 1907-ben az Országos Községi Törzskönyvbizottság, a község döntése ellenére, magának a településnek a nevét is erre változtatta. Aztán jött Trianon és a háborúk, Menyháza pedig azóta sem ragyog régi fényében. 1976 és 1986 között három modern szállodát építettek. Öt forrásának bikarbonátos, kalcium-, magnézium- és nátriumtartalmú vizét mozgásszervi, idegrendszeri, emésztőszervi és nőgyógyászati betegségek kezelésére használják. A századfordulós épületek közül az 1. számú pavilon (amelyet a helyiek Tündérrózsás villának neveztek) építése után kabinokra oszlott, amelyekben a vendégek vörösmárvánnyal burkolt kádakban fürödhettek. Ma ez is romos állapotban áll. A villák közül (Központi szálloda, Nárcisz-villa, Mager-villa, Zubor-villa, Wenckheim-villa, Andrényi-villa) számunkra a legkedvesebb, az egykori Paradeiser-villa. Falán márványtábla emlékeztet, hogy itt töltötte a teleket Czárán Gyula.

A jelvényszerző mozgalom igazolópontja ez utóbbi villa. A márványtáblát a főút felőli fronton találjuk.

Dézna vára

Dézna vára

„A Kodru hegység déli oldaláról hosszan nyúló lejtők ereszkednek alá s ezeknek egyikén, a völgybe mélyen benyúló sziklás fokon áll a vár. Az 1850-es évek végén lejött ide Déznára Jókai, barátját Török Gábort, Arad megye egykori alispánját s országgyűlési követét meglátogatni. Az új szerpentin-út, mely e sziklák közt a várba felvezet, Jókai-út nevet visel a nagy költő tiszteletére, s itt-tartózkodásának emlékére. Néhány napot töltött itt csendes idilli magányban a költő; élénk képzelőtehetségét megkapták a letűnt századokról mesélő romok, s egy történeti elbeszélés tárgyává tette azokat, melynek a déznai vár képezi színhelyét. Természet és költő együtt dolgoztak itten, hogy egymás művét kiegészítsék s megörökítsék, s a várhegy szépsége még élénkebb zománcot kap a nagy költő nevének reá eső sugarától.” (Czárán Gyula: A déznai várhegy, 1906)
Czárán Gyula azt persze szerényen elhallgatja, hogy a várba vezető utakat ő maga építtette, saját költségén. Jókai Mór azután a Vasárnapi Újság hasábjain “More patrio” név alatt örökítette meg partiumi élményeit. Egyébként a vár 1317-től Zaránd vármegyei királyi vár és uradalmi központ volt, 1387 és 1552 között a Losonczy család birtoka. 1566-tól, Borosjenő eleste után végvár, majd 1574 és 1596 között török kézen volt. Az 1693-as császári ostrom során vált rommá. Az alatta fekvő település a 17–19. században mezőváros volt. Dézna 1732-ben Rajnald modenai herceg birtokába került, ekkor már folyt a környéken vasérckitermelés. 1802-től a Török, majd a Wenckheim családé lett. A hámorok mellé magyarokat és felvidéki szlovákokat telepítettek, de a faluból is sokan jártak fel dolgozni. 1848–49-ben ágyúgolyókat öntöttek itt. A Wenckheim-birtokon működött az akkori Magyarország egyik első modern halgazdasága, falu fölött, a patak mentén ma is vannak halastavak.
A jelvényszerző mozgalom igazolópontja a déznai vár, ahova több útvonalon is feljuthatunk a vár alatti parkolóból. A sárga jelzés egy könnyed útvonalon kanyarog fel a várba (1,3 km), a piros háromszög „direktben támad” a várhegy gerincén (540 m), de ha van via ferrata felszerelésünk, akkor a vár alatti sziklafalon is felmászhatunk. Odafent már csak pár fal áll, de a kilátás elég jó, mind a Béli-hegység magasabb régiója felé, mind a Fehér-Körös völgyére és a mögötte emelkedő Zarándi-hegység vonulatára.