Biharban született…

A pandémiás helyzet javulásának hála idén július végén Pásztai András és Kocziha Attila barátunkkal közösen fedezhettük fel a Pádis-fennsík csodavilágát. A túráról nem hiányozhattak a Felvidék Csavargók sem. A csapat egyik oszlopos tagja, Borka Zoltán barátunk egy színes beszámolóban hozza közelebb a 2. Bihari Hazajáró Túra hangulatát. Köszönet neki érte.

Időtálló tétel nálam, a világlátás és ezzel együttjáró identitás – és világkép meghatározása hazai pályán kezdődik. A hon ismerete megkerülhetetlen egy csavargó számára. Ezen ismeretek nélkül csak fejetlen csirkeként fogsz futkosni a nagyvilágban és istenigazából nem fogod érteni a körülötted lévő történéseket sem. Minden egyes Kárpát-medencei terepszemle, amolyan megszületés számomra. Biharban sem történt ez másképpen. Lelkem egy része ott maradt a helyszínen én pedig hűen őrzöm emlékét, várva a megfelelő alkalmat, hogy ismét földjére lépjek.

Mi is történt Biharban?

Július utolsó napjaiban, hárman Érsekújvárból úgy döntöttünk, elmerészkedünk a Bihari-havasok mesés vidékére, ahol Pásztai András és Kocziha Attila barátaink szerveztek túrát a Hazajáró Honismereti és Turista Egylet jóvoltából. Nem árultak ők ketten zsákbamacskát, hiszen a Pádis-fennsík, ahová a túrák helyszínileg ütemezve voltak, teli találat a túrázó számára. Pádis földrajzi feltárását az a Czárán Gyula végezte, akit méltán hívnak a magyar turizmus atyjának. Magyar tájnevek, illetve a mostani jelzett turistaútvonalak nagy része az ő nevéhez fűződik. Főhadiszállásunk a Sebisel Panzióban volt berendezve. Hát, jól eldugták azt a panziót. Miután elhagytuk Vasaskőfalvát, első letérőnél balra fordultunk, ahonnan nagyjából hat kilométeres, eléggé ratyi minőségű útszakaszon keresztül vezet az út a panzióig. Balázs pajtásunk Dacia Dusterének szerencsére a silány minőségű útszakasz meg sem kottyant. Leparkoltunk, becsekkoltunk Tündénél, túracuccainkba belebújtunk, finomra fényezett túracipőnkbe beleléptünk és jöhetett a bihari discovery. Péntek délutáni túránk mondhatni bemelegítése a szombatinak. Príma tempót jött a csapat. Schmidl és Három királyok vízesések, valamint a Boga-völgye csak úgy adta magát vad szépségével. Záporoztak a fotók ezerrel, így elégedetten zötykölődtünk vissza panziónkba. Este még jött köszöntő András részéről, majd össznépi zabálás után aki még akart az iszogathatott.

Szombat korán reggel. Csipás szem, semmi térerő, internet hozzáférés legfeljebb buja gondolatokban. Ez lenne a világvége egy kozmopolita-urbánus számára. Mi azért felkészültünk erre a zárt világra, így helyettük kaptunk nyugodt környezetet, friss levegőt és barátságos túratársakat. Két opció közül választhattunk, ami a túraútvonalat illeti. Gáborunk az Aragyásza barlang rövid, de annál technikásabb körtúráját választotta. Azt a csapatot Pásztai Andris vezette. Én és Balázs az Égett-kő és Horgas-havas megrohamozását tűztük ki célul. A mi gárdánkat Kocziha Attila rázta gatyába. Semmi szöszmötölés, kiváló tempót diktáltunk. Az égiek fentről most sem voltak sóherek, ami a napos időt illeti, ami nagy teljesítmény, hiszen Andris úgy készített fel minket, mondván “itt a Pádison szinte mindig esik”. Mivel nagyon jó időt jött a csapat, Attila a túravezetőnk gondolt egyet és felajánlotta, aki akarja az mehet vele további helyeket meglesni. Többen visszafordultak és komótosan visszaindultak a kiindulási pontunkhoz. Balázs is így tett, mivel térde nekikezdett lázadni a kilométerek ellen. Én éreztem magamban annyi tökösséget, hogy Attilával tartsak. Nem bántam meg, mivel sokat tudtam vele beszélni. Átfogó képet adott a Bihari-hegység geológiájáról, de szót ejtettünk a Kárpát-medencét érintő geopolitikai és nemzetiségi kérdéseiről is. Nap végére bőven túlteljesítettük a harminc kilométeres távot. Az ott látott panorámát a frissen fújó szellő illatát, miközben mögöttünk a sötét erők felhői gyülekeztek soha nem fogom elfelejteni. Ott éreztem igazán, a fejem kitisztul és a lelkem telepumpálódik erővel. Bónuszként kaptunk egy parányi jeges esőt, de ez inkább humorkodás volt az égiek részéről. Szerencsére utazótársaim bevártak. Gábornak jutott idő még a Mócok templomának/kilátójának megmászására. Balázs addig jegeltette a térdét, míg engem megvárt. Vacsorára csorba leves és mics, majd utána közös játék, ahol nyereményekkel gazdagodhattak a résztvevők.

Nagyon patent három nap volt mögöttünk. Igyekeztünk korán ágynak dőlni, mivel másnap azért szép kis táv várt minket hazafelé. Egy laza ebédre betévedtünk még Nagyváradra, utána még grasszáltunk egy bő órácskát belvárosában. Lőttünk jó pár fotót, élveztük a pezsgést, még mielőtt visszatértünk volna abba a putri Szlovákia név alatt futó politikai viccképződménybe.