Turócszentmihály nem csak régi templomáról nevezetes, hanem Balogh Miklós váci püspökről is, aki itt született 1625-ben. Egyébként a Szent Mihály tiszteletére szentelt templomot a 13. század második felében építették, de csak 1352-ben említik először egyházát „Ecclesio Sancti Michaeli” alakban. 1436-tól a 16. századig a Turócziak birtoka, később több nemes család osztozott rajta. A jelvényszerző mozgalom igazolópontja a templom kertje.
Archives
Turócliget
Turócliget ma már Stubnyafürdőhöz tartozik. 15. századi plébániatemploma máig megtartotta gótikus stílusjegyeit, Szent Kozma és Damján tiszteletére van felszentelve. A jelvényszerző mozgalom igazolópontja a templom kertje.
Necpál
Necpál déli határában áll a Brotnici kilátó, ahonnan igen szépen mutat Necpál és a Turóci-medence, illetve a felette emelkedő Kis-Fátra, de gyönyörködhetünk a Nagy-Fátra mélyére induló Necpáli-völgyben is, amely felett őrt áll a Lysec orma. Ebbe a festői turóci tájba teremtettek életet Necpál első lakói, közel ezer esztendeje.
A 13. században nyomban templomot is építettek maguknak, amit Szent László király tiszteletére szenteltek fel.
A Neczpáliak ősi birtoka a 15. században lett a Justh családé, akik egészen a 19. század végéig birtokolták a települést. A család uralma alatt Necpál mind gazdasági, mind kulturális értelemben felemelkedett. A 16. században Necpál lakossága az evangélikus hitre tért. 1592-ben megalapították az evangélikus gimnáziumot, Turóc vármegye első középiskoláját. A család tagjaival ma már csak a templom melletti síremléküknél találkozhatunk. Ott hagyták a kézjegyüket a falu központjában is, ahol 17. századi kéttornyos emeletes reneszánsz várkastélyuk nyugszik, feltámadásra várva. A kastély parkjában nem lelhetett örök nyugodalmat Rákóczi kiváló tábornoka, Petrőczy István sem, akit egykoron itt temettek el, de hiába keresnénk síremlékét, az egykori díszes kertben már a gaz az úr, ami mindent lehúz, altat és befed. Vajon ezt érdemli az a szabadsághős, aki oly híven harcolt hazájáért és népeinek szabadságáért?
Költői a kérdés, álljunk is odébb, mert akad még kastély Necpálon. A Justh család várkastélyával szemközt, a tér túlsó oldalán áll a Kék kastély, amely szintén rossz állapotban van, csak a külső homlokzata fest jól.
A Franklin kastély a település felső részén található; a 19. században épült és egészen az 1960-as évekig lakott volt. Ma ez is romos állapotban van.
Nem úgy az ún. Alsó kastély, amely eredetileg reneszánsz stílusú volt, de a 18. század második felében barokk-klasszicista stílusban építették át. A 20. század elején Révay Ilona bárónő vásárolta meg, majd házasságával férjének, Justh Ödönnek adta át és az ő tulajdonában volt 1948-ig. Később mezőgazdasági iskola működött benne, majd az 1960-as évektől gyermekotthonként funkcionált. 2002-óta magánkézben van, szép angolpark övezi, de látogatni nem lehet.
De hagyjuk a kastélyokat, ideje ellátogatni az 1843-ban épített evangélikus templomhoz. Ennek az evangélikus templomnak a helyén egy evangélikus fatemplom állt a XVIII. század végén. Abban a fatemplomban pedig két olyan necpáli születésű gyermeket kereszteltek meg az 1790-es években, akik fél évszázad multán örökre beírták magukat a magyar történelembe. A szlovák Hrúz Mária a szabadságharc költőjével ajándékozta meg a nemzetet, míg a német Lahner György egyike volt az aradi tizenháromnak. Hogy az 1791-ben született Hrúz Mária és az 1795-ben született Lahner György gyermekként valaha játszott-e vagy beszélt-e egymással a necpáli utcán, azt talán soha nem fogjuk megtudni. Ma mindkettőjüknek van magyar nyelvű emlékhelye Necpálon; Hrúz Máriának az evangélikus templomban találjuk emléktábláját.
Lahner György szülőházát Turóc vármegye jelöltette meg emlékoszloppal, kivégzésének 50. évfordulóján, 1899. október 6-án. Az egyszerű, kőből faragott obeliszk hasáb alakú talapzatán áll a csonkagúla oszlop. Az oszlop felirata jelzi, hogy e helyen állott egykor a hős tábornok szülőháza. A ház már nincs meg, az oszlop az alsó kastély parkjában áll, ahova egy kiskapun juthatunk be. Az oszlopon az alábbi rövid verset olvashatjuk: „Buzduljunk a múltakon, élni és halni A magyar hazáért!”
A jelvényszerző mozgalom igazolópontja Lahner György emlékoszlopa.
Lahner György német polgárcsaládból származott, és bár jól beszélt magyarul, élete végéig megmaradt német akcentusa. Hivatásos katonai pályára lépett: 1812-től a császári hadsereg tisztje lett. 1848-ban felajánlotta szolgálatait a magyar kormánynak. Rövid délvidéki szolgálatot követően a független magyar kormány Honvédelmi Minisztériumában kapott beosztást. Feladata az új hadsereg felszerelése, az önálló magyar hadiipar megteremtése volt. Előbb Pesten, majd Nagyváradon alakította ki a hadiipar bázisát, amely a szabadságharc bukásáig eredményesen működött. Neki is köszönhető, hogy a forradalmi Magyarország sikeresen megszervezhette honvédő háborúját. A szabadságharc bukását követően hadbíróság elé állították az akkorra már vezérőrnagyi rangig emelkedő tábornokot, és kötél általi halálra ítélték. Így lett Lahner az aradi 13 vértanú tábornokok egyike. 1849. október 6-án, 54. születésnapján akasztották fel. Híressé vált a kivégzése előtt elhangzott utolsó mondata:
„Krisztus keresztje és a bitófa oly rokon. És az isteni áldozat mellett oly törpe az én áldozatom”.
Bábony
A Bábony-patak félreeső völgyében találjuk Kalotaszeg egyik legeldugottabb községét, Bábonyt. Bábonyban szerencsére van kivel magyar szót váltani. És van gótikus eredetű temploma is, melynek helyére maga Kós Károly tervezett új Istenházát, 1935-ben.
A jelvényszerző mozgalom igazolópontja a templom előtti utca. Amennyiben be is szeretnénk jutni, hívjuk az alábbi telefonszámot: 0040762766304
Felsőfüld
Ahogy az idő megkoptatta a Kalotaszeget nyugatról védő Sebesvár romjait, úgy bontotta meg az Erdélybe vándorolt románság Kalotaszeg összefüggő magyar tömbjét. A Köröstől északra, Alszegen is találunk elrománosodott falvakat. Itt lapul a dombok között Felsőfüld, amelynek 1727-ben épült görögkatolikus, utóbb ortodox fatemplomának fiatornyai is jelzik, az új honfoglalók előszeretettel vették át a kalotaszegi magyar népi építkezés elemeit. Ahogy Kós Károly találóan megfogalmazta: „Az öntudata és magabecsülése óvta meg attól, hogy az őt minden oldalról kerítő románságba beolvadjon, vagy annak másjellegű művészetéből egy cseppnyit is átvegyen; viszont ez a románságtól is elismert felsőbbrendűsége és kultúráltabbsága lett az oka annak, hogy a közötte élő román népre a kalotaszegi magyarság művészetének igen nagy hatása volt az idők folyamán mind a mai napig.”
A jelvényszerző mozgalom igazolópontja a templom kertje. Amennyiben be is szeretnénk jutni, hívjuk az alábbi telefonszámot: 0040785831410