Csalhó-hegység túra a Hazajáró nyomában

Csalhó-hegység
Hangu, Neamț, Románia

GPS: 47.07836, 26.04941

A Biha­ri Túrák Köz­hasz­nú Egye­sü­let által közö­sen szer­ve­zett négy napos túrán a Haza­já­ró nyo­má­ba ered­ve a Kele­ti-Kár­pá­tok keve­set láto­ga­tott hegy­ség­be, a Csal­hó­ba láto­ga­tunk, ahol a magas­ba emel­ke­dő szik­la­töm­bök­kel díszí­tett észak-dél irá­nyú főge­rin­cet jár­juk végig.1. nap
Indu­lás haj­na­li 04:00-kor Békés­csa­bá­ról, az OBI And­rássy úti olda­lá­ból, vagy meg­egye­zés sze­rin­ti hely­ről kis­busszal.

Békés­csa­ba – Nagy­sza­lon­ta – Nagy­vá­rad útvo­na­lon hala­dunk Kolozs­vár felé, majd észak fel­öl kerül­ve a várost, Szász­ré­gen – Déd­a­biszt­ra – Maros­hé­víz – Bor­szék – Gyer­gyó­hol­ló – Gyer­gyó­töl­gyes tele­pü­lé­sek érin­té­sé­vel, majd Töl­gye­si-szo­ro­son átkel­ve Mold­vá­ban talál­juk magun­kat. Itt a Kis-Besz­ter­ce men­tén uta­zunk tovább a Kele­men-hava­sok­ból érke­ző Besz­ter­ce patak 1960-as fel­duz­zasz­tá­sá­ból szü­le­tett Békás-tó érin­té­sé­vel a Schit völ­gyön fel­fe­lé halad­va Csal­hó nyu­ga­ti lábá­nál fek­vő Dar­nó (Durău) üdü­lő­fa­lu­ig, ahol jár­mű­vün­ket elhagy­va gya­log túrán­kat indít­juk.

Dar­nó hatá­rá­ban a Nem­ze­ti Park láto­ga­tó­köz­pont­já­ban kivált­juk a park­ra szó­ló belé­pé­si enge­dé­lyün­ket, azután elin­du­lunk a jel­zé­sen fel­fe­lé a fenyő­er­dő­ben kanyar­gó ösvé­nyen, majd 350 szint leküz­dé­se után a Poia­na Ves­uri tágas lege­lő­jé­re érünk. A réten dél­nek for­du­lunk, majd újra erdős vidé­ken olda­laz­va éke­zünk meg a 35 m magas­ról két lép­cső­ben lezú­du­ló Dör­gő víz­esés­hez (Cas­ca­da Duru­i­to­a­rea) mely­ből a bővi­zű Rup­tu­ri patak táp­lál­ko­zik. Egy kis pihe­nő után a jel­zé­sen foly­tat­juk utun­kat mere­dek, szik­lás ösvé­nye­ken egy­re fel­jebb, míg nem a Piat­ra Lac­ra­mea mel­lett fel nem érünk Csal­hó gerin­cét jelen­tő pla­tó­ra. Innen észak felé for­du­lunk, és jel­zé­se men­tén az 1845 m magas Bat­ca lui Ghe­de­on alatt elha­lad­va végül elér­jük az 1750 m magas­ra épí­tett Dochia mene­dék­há­zat (Caba­na Dochia), mely­ben éjsza­kai mene­dé­kün­ket is meg­ta­lál­juk.
Napi táv: 8,1 km; szint: +1020 m ‑85 m

2. nap
A magunk­kal hozott reg­ge­li elfo­gyasz­tá­sa után dél felé indu­lunk, hogy meg­lá­to­gas­suk a tér­ké­pe­ken a hegy­ség leg­ma­ga­sabb pont­ja­ként jegy­zett 1907 m magas Nagy-Aklos csú­csot (Vf. Oco­lașul Mare). A csúcs­ról meg­cso­dál­hat­juk a szom­szé­dos hegyek nyúj­tot­ta pano­rá­mát, majd vissza­for­du­lunk, és a mene­dék­ház érin­té­sé­vel elő­ször a szom­szé­dos Lespez 1850 m magas csú­csá­ra kapasz­ko­dunk, majd észak felé hala­dunk tovább a jel­zés men­tén, hogy a hegy­ség jel­ké­pe­i­nek szá­mí­tó szik­la­tor­nyok men­tén a Tóka csúcs­ra (Vf. Toa­ca 1900 m) ahol ismét gyö­nyö­rű pano­rá­ma tárul elénk a hát­tér­ben a Békás-tóval, vala­mint a Szép­les- Rad­nai- és Kele­men-hava­sok vonu­la­ta­i­val. Innen a 80 m magas Pan­aghia legen­dás szik­lá­ját, majd a Dara­bont Kucs­má­ja nevű szik­la alak­za­tot érint­ve rövid távon eresz­ke­dünk le az 1220 m magas­ra épí­tett Kút mene­dék­há­zig (Caba­na Fântâ­ne­le), ahol rövid pihe­nőt teszünk. A pihe­nőt köve­tő­en a jel­zés­re tér­ve az erdők mélyé­re hato­lunk, ahol az ösvény vissza­ve­zet ben­nün­ket a Dar­nó szé­lén hagyott jár­mű­vünk­höz és elin­du­lunk a Béká­si táró­zó men­tén a hegy­ség déli szom­széd­já­hoz a Hagy­más-hegy­ség észa­ki végét hatá­ro­ló Béká­si-szo­ros­hoz, ahol éjsza­kán­kat sát­ra­ink­ban tölt­jük.
Napi táv: 13,8 km; szint: +530 m, ‑1450m

3. nap
A reg­ge­lit köve­tő­en elbont­juk sát­ra­in­kat és a Hagy­más hegy­ség észa­ki végé­ben talál­ha­tó Szur­dok-havas­ba indu­lunk. A Veres­kő-nye­reg­ből a Szur­dok útján a jel­zést követ­ve hegyi lege­lő­kön át leeresz­ke­dünk a Kis-Békás patak völ­gyé­be. Egy mezít­lá­bas patak­át­ke­lést köve­tő­en fel­ka­pasz­ko­dunk a Kis Szur­dok-kő (1068 m) és a Lucs-kő (1232 m) csú­csok köz­ti nye­reg­be. Innen hegyi kaszá­lók és esz­te­nák érin­té­sé­vel eresz­ke­dünk le a Kis-Békás szo­ros szur­dok­völ­gyé­be. Egy füg­gő hídon való átke­lést köve­tő­en leér­ke­zünk a Magya­rok híd­já­hoz a Békás-szo­ros főút­já­ra, ahol kis­bu­szunk vár ben­nün­ket. A nap máso­dik felé­ben átau­tó­zunk a Gyil­kos-tóhoz ahon­nan a jel­zés men­tén indu­lunk el fel­fe­lé a Gyil­kos kilá­tó­ja 1379 m magas csú­csá­ra, ahon­nan külön­le­ges pano­rá­ma nyí­lik a Gyil­kos-tóra. Ez után vissza­té­rünk a kis­bu­szunk­hoz és átuta­zunk a legen­dás Kovács Péter hágó­ba, ahol az Olt folyó for­rá­sa ered. Éjsza­kán­kat a bővi­zű for­rás tövé­ben fel­ál­lí­tott sát­ra­ink­ban tölt­jük.
Napi táv:8,4 km, Napi szint: +890 m, ‑890 m

4. nap
Reg­gel sátor­bon­tás után még egy­szer fel­tölt­jük víz­kész­le­tün­ket majd az Olt men­tén Balán­bá­nyá­ra uta­zunk, ahol utol­só túránk indul. A jel­zést követ­ve a Hagy­más-hegy­ség ikon­já­nak szá­mí­tó Egyes-kő 1587 m magas csú­csá­nál lévő mene­dék­há­zat vesszük cél­ba. Itt egy kis pihe­nő után a Lósós­di-nyak (1505 m) érin­té­sé­vel jutunk fel a főge­rinc­re, majd dél felé tér­ve az Öcsém-tető 1707 m magas csú­csá­ig kapasz­ko­dunk, mely a hét­vé­génk utol­só állo­má­sa is egy­ben. Innen vissza­té­rünk a kis­bu­szunk­hoz és a túra után elin­du­lunk haza­fe­lé.

Négy napi össz. táv: 61,3 km, négy napi szint + 2965 m – 2935 m

Aján­lott fel­sze­re­lés: Túra­ba­kancs, réte­ges öltö­zet, eső­ka­bát, vál­tás zok­ni, kamás­li (láb­szár­vé­dő), sap­ka, vagy ken­dő a nap elle­ni véde­lem­re, köze­pes (55–70 l) háti­zsák (eső­vé­dő­vel), sátor, derék­alj, háló­zsák, túra­bot, fej­lám­pa, meg­fe­le­lő mennyi­sé­gű enni és inni­va­ló, seb­ta­pasz.

Rész­vé­tel költ­sé­ge: 18.800.- Ft/fő, mely tar­tal­maz­za az uta­zás költ­ség­té­rí­té­sét.