Dunán innen, Tiszán túl

Dunán innen, Tiszán túl

Úti­tár­sul ott van a této­va sóhaj is, meg a bács­kai rögök­ből kiál­tó sok-sok fáj­da­lom, meg a jövőt sötét­be borí­tó kilá­tás­ta­lan­ság. Hány­szor gya­lul­ta már le a halál Nyu­gat-Bács­kát, hány­szor töröl­te ki mesé­it, moso­lyát, hőse­it, nap­szá­mo­sa­it az emlé­ke­zet­ből. De vala­mi­ért még­is ott van­nak az élet­re emlé­kez­te­tő jele­ink a táj­ban, ott szunnyad­nak a hosszú évszá­za­dok a nép­lé­lek­ben.

Mi magya­rok még min­dig ott vagyunk a tör­té­ne­lem Bács­ká­ban igen csak gyor­san moz­gó for­gó­szín­pa­dán; sok helyen isko­la és mun­ka nél­kül, par­la­gon maradt föl­dek­kel kör­be­vé­ve, búcsúz­tat­va a nyu­gat­nak indu­ló fia­ta­lo­kat, de még­is min­den reg­gel reménnyel kel­ve a Telecs­ka nap­ra­for­gós domb­ja­i­tól, a Dunát kísé­rő árté­ri töl­gye­se­kig. Az élet­nek meg kell adni a jus­sát – gon­dol­ták török után, gon­dol­ták min­den rác­já­rás után, és gon­dol­ják ma is azok, akik­ről a Haza­já­ró nagyon szí­ve­sen meg­ír­ja a leg­újabb kori „Végek dicsé­re­tét”!

Vala­hol Bács­kos­suth­fal­ván hagy­tuk abba kirán­du­lá­sun­kat még jó pár esz­ten­de­je Közép-Bács­ká­ban, illő volt tehát innen foly­tat­nunk utun­kat Bács­ka azon vidé­kei felé, amer­re még nem jár­tunk. Így kerül­tünk júli­us első nap­ja­i­ban Nemes­mi­li­tics, Cso­nop­lya és Bács­gyu­la­fal­va tér­sé­gé­be, majd Zom­bor­ba. Ne feled­jük, szór­vány­vi­dé­ken járunk, ezért is nagy szó, hogy Kupu­szi­ná­ban egy szen­zá­ci­ós magyar közös­ség­re buk­kan­tunk, amely a Kár­pát-meden­ce leg­dé­leb­bi palóc szi­ge­te. A végé­re kicsit gaszt­ro­tú­rá­vá is vált nyu­gat-bács­kai kirán­du­lá­sunk, hisz a mili­ti­csi sza­lá­mi és a híres kupu­szi­ni mákos rétes után a bez­dá­ni pap­ri­kás halász­lét is kipró­bál­tuk. 

A más­nap reg­gel már a Tiszán­tú­lon ért ben­nün­ket, ahol haj­dan, még a vizek sza­bá­lyo­zá­sa előt­ti világ­ban nagyo­kat kanyar­gott a Béga és a Temes a báná­ti pusz­tán. Áldás és átok kísér­te útját, éppen mikor mit adtak a nagy hegyek ott kele­ten a Szö­rény­ség­ben. Lát­ta Ajtony és Gyu­la pogány iste­ne­ket tisz­te­lő népét, ame­lyet aztán csak meg­tör­tek Ist­ván keresz­te­sei. De lát­ta Dózsa keresz­te­se­it is, aztán hosszú szá­za­do­kon át csak Osz­mán vad népét, majd a Habs­bur­got, aho­gyan itt újra­szer­ve­zi az éle­tet, külön ren­de­let­ben meg­tilt­va magyar lakos­ság bete­le­pü­lé­sét. Aztán végül csak meg­ér­kez­tünk mi is Békés­ből, Csong­rád­ból, hogy a már meg­rend­sza­bá­lyo­zott Temes és Béga men­tén fel­tör­jük a föl­det, és immár a rác elől ment­sük min­de­nün­ket. A Kik­in­da, Becs­ke­rek és Temes­vár alkot­ta közép-báná­ti három­szög­ben ma is mos­to­ha idők jár­nak, külö­nö­sen a román-szerb határ meg­hú­zá­sá­val peri­fé­ri­á­ra került tele­pü­lé­se­ken. És lám, néme­tek már sehol, de mi még­is itt vagyunk Bánát­ban, a száz­szor elát­ko­zott, sok­szor magá­ra hagyott bánat föld­jén, ahol ugyan romok­ban fek­szik a fáj­da­lom, de gaz­zal benőtt moso­lya­ink, neve­té­sünk nem csak a múl­tat jelen­ti… és aho­gyan a bánat eltö­röl­he­tet­len, a remény­ség is meg­tör­he­tet­len.

Magyar sza­va­kat kere­ső sur­já­ni sír­fel­ira­tok… a pusz­tu­ló módo­si temp­lom szí­nes ólom­ab­la­kán éppen vala­me­lyik szen­tünk ajánl­ja Isten keg­xel­mé­be éle­tét. Ilyen is van Bánát­ban, meg van Kos­suth szo­bor is, utób­bi Itta­bén, ahol már helyi fia­ta­lok sze­gőd­tek úti­tár­sa­ink­nak. Velük fedez­tük fel Toron­tált­or­da és Magyar­cser­nye magyar közös­sé­ge­it is, majd Török­to­po­lya búcsú­já­ró kegy­he­lyét. Beod­rá­ban a Karát­so­nyi-kas­tély­nak már csak üres, romos tánc­ter­mét tud­tuk vol­na meg­mu­tat­ni, ezért is áll­tunk tovább Aracs­ra, hogy a dél­vi­dé­ki magyar­ság jel­ké­pé­nél, a pusz­ta­temp­lom­nál zár­juk leg­újabb báná­ti fil­mün­ket.

A két dél­vi­dé­ki epi­zód vár­ha­tó­an ősszel kerül a köz­mé­dia műso­rá­ra.