Kárpátalja bércein — Túrák honismereti vezetéssel

Helyszín

Beregszász

GPS: 48.19719, 22.6371

Kár­pát­al­jai bará­tunk, Bíró And­rás olyan uta­zást kínál Nek­tek, mely­ben Kár­pát­al­ja 3 hegy­vo­nu­la­tá­val ismer­ked­het­tek meg. A Gor­gá­nok hegye­i­vel, a Borzsa-hava­sok­kal és a Verec­két is őrző Kele­ti-Besz­ki­dek­kel. Ket­tő­ben túra kere­te­in belül, vala­mint meg­is­mer­ked­het­tek az itt élő boj­kó ruszi­nok kul­tú­rá­já­val, éle­té­vel és éte­le­i­vel is. Magyar tör­té­nel­münk fon­tos hely­szí­ne­it érin­ti a kirán­du­lás. Hon­fog­la­ló őse­ink­re emlé­ke­zünk Mun­ká­cson és Verec­kén, hazá­juk hatá­ra­it védő hon­vé­dek emlé­ke előtt tisz­tel­günk egy fel­ső­ge­re­be­ni Árpád-vonal bun­ker­nél, mely­be 50 méte­res mély­ség­be megyünk le és 800 méte­res távot jár­ha­tunk be, vala­mint a kuruc sza­bad­ság­harc nemes pil­la­na­ta­it is fel­idéz­zük.
Úti cél: Kár­pát­al­ja
Út jel­le­ge: túra, gaszt­ro­nó­mia, város­né­zés, tör­té­ne­lem
Ár: 59 500 Ft
5000 Ft ked­vez­mény — Haza­já­ró Hon­is­me­re­ti és Turis­ta Egy­let tagok­nak, nyug­dí­ja­sok­nak, gyer­me­kek­nek 14 éves korig

Az ár tar­tal­maz­za:
 szál­lást *** hotel­ben két­ágyas elhe­lye­zés­sel (egy­ágyas fel­ár 5000 Ft)
 bősé­ges fél­pan­zi­ós ellá­tás­sal,
 uta­zást,
 hon­is­me­re­ti- és túra­ve­ze­tést,
 belé­pő­ket múze­u­mok­ba, ter­mé­szet­vé­del­mi terü­le­tek­re stb.

Az ár nem tar­tal­maz­za: biz­to­sí­tást
Indu­lás: Buda­pest,  7:00
Haza­ér­ke­zés: – Buda­pest­re vár­ha­tó­an 20:00 – 22:00 között

Útvo­nal: Buda­pest, M3. Menet köz­ben pihe­nők­nél bár­hol lehet csat­la­koz­ni, Bereg­su­rány –
Asz­tély határ­át­ke­lő, Bereg­szász, Mun­kács, Fülöp­fal­va

Köze­pes nehéz­sé­gű túrák

Hon­is­me­re­ti és túra­ve­ze­tő: Bíró And­rás — kár­pát­al­jai Haza­já­ró

1. nap – Bereg­vi­dék­ről a Kele­ti-Besz­ki­dek­be

Érke­zés Bereg­szász­ra a kora dél­utá­ni órák­ban, pénz­vál­tás.
Mun­kács  — Meg­lá­to­gat­juk Kár­pát­al­ja leg­is­mer­tebb épí­tett örök­sé­gét, a Rákó­czi
fészek­nek is neve­zett mun­ká­csi várat. Kelet­ke­zé­sé­nek, épí­té­sé­nek, fej­lő­dé­sé­nek
tör­té­ne­te, a tatár hor­dák, a törö­kök elle­ni har­ca, Zrí­nyi Ilo­na hősi­es vár­vé­del­me, és
II. Rákó­czi Ferenc sza­bad­ság­har­cá­ban ját­szott kiemel­ke­dő sze­re­pe teszi naggyá.
A vár tör­té­ne­té­vel való ismer­ke­dés köz­ben fel­ke­res­sük az itt kiala­kí­tott hely­tör­té­ne­ti
múze­u­mo­kat, kép­tá­ra­kat, fel­újí­tott kápol­nát, szob­ro­kat és emlék­táb­lá­kat
Fel­ső­ge­re­ben neve­ze­tű tele­pü­lé­sen az Árpád-vonal talán leg­na­gyobb bun­ke­rét
keres­sük fel. Mint­egy 800 métert sétál­ha­tunk a beton­bun­ker­ben, ahol 50 méte­res
mély­sé­gig eresz­ke­dünk le a lép­cső­kön. A Bun­ker maxi­má­li­san biz­ton­sá­gos!
Szál­lás elfog­la­lá­sa Fülöp­fal­ván hotel­ben.

2. nap – Asz­tag, a Borzsa-havas csú­csa és a Sipot — víz­esés
Uta­zás busszal: 15 km és vissza 15.
Túra: Kb. 20 km.
A túra vár­ha­tó idő­tar­ta­ma 7–8 óra 1200 méter­ről 1681 méter­re érke­zünk 481 méter
szint­emel­ke­dés­sel. Folya­ma­tos vissza­té­ré­si lehe­tő­ség.

Néhány kilo­mé­ter buszo­zás után meg­ér­ke­zünk a Borzsa-havas lábá­hoz. A
hegy­vi­dék­re jel­lem­ző kira­ko­dó vásár men­tén érke­zünk meg Kár­pát­al­ja nem csak
leg­is­mer­tebb, de leg­szebb víz­esé­sé­hez, a Sipot-víz­esés­hez.
A víz­esés fel­ke­re­sé­se után egy 1650 méter hosszú fel­vo­nó segít­sé­gé­vel jutunk fel a
Gem­ba neve­ze­tű hegy olda­lá­ba. Hip­pik által üze­mel­te­tett pano­rá­ma­ká­vé­zó­ba is
betér­he­tünk egy áfo­nya­lek­vá­ros pala­csin­tá­ra, amit  tea­kü­lön­le­ges­sé­gek­kel, vagy
ágyas pálin­ká­val öblít­he­tünk le.  A csúcs­ra, illet­ve a továb­bi gerinc­tú­rá­ra már
ter­mé­sze­te­sen gya­log megyünk. Folya­ma­tos, de nem túl meg­eről­te­tő emel­ke­dő­vel
hala­dunk. Aki a távot nem sze­ret­né végig vin­ni, az bár­mi­kor vissza­tér­het a kávé­zó­ig,
ott bevár­va a csa­pa­tot  Az Asz­tag csú­csát 1681 méte­res ten­ger­szint fölöt­ti
magas­ság­ban érjük el. Vissza­té­rünk a víz­esés­hez, majd 15 km buszo­zás után elfog­lal­juk a szál­lás­he­lyün­ket.

3. nap — Alsó­ka­lo­csa ruszin vilá­ga — túra a Szi­ne­vé­ri-tóhegy­re  4 – 4,5 km oda-vissza.
Szint­emel­ke­dés 210 m. 989 méter­ről 1200-ra
Túra vár­ha­tó idő­tar­ta­ma: 2 óra

Kis­sé pihen­te­tőbb, de ren­ge­teg élménnyel szol­gá­ló nap vár ránk!
Alsó­ka­lo­csa a maga nemé­ben rend­kí­vü­li tele­pü­lés. Kár­pát­al­ja 4 leg­lá­to­ga­tot­tabb
tele­pü­lé­se közé tar­to­zik! A boj­kó ruszi­nok által lakott tele­pü­lé­sen össze­sen 10
múze­um és 20 köz­té­ri szo­bor talál­ha­tó. Ezek közül fel­ke­res­sük a falu egy­ko­ri
fatemp­lo­mát és meg­is­mer­ke­dünk külö­nös tör­té­ne­té­vel. Ma hely­tör­té­ne­ti múze­um­ként
üze­mel. Aztán a „Régi falu” sza­bad­té­ri falu­mú­ze­u­mot láto­gat­juk, ahol kizá­ró­lag
egy­ko­ri alsó­ka­lo­csai háza­kat, isko­lát, asz­ta­los­mű­helyt, kora­be­li sza­u­nát,
kes­keny­nyom­tá­vú vas­úti moz­donyt és sze­rel­vé­nye­ket stb lát­ha­tunk.
A cso­port­tal való meg­egye­zés sze­rint ebé­de­lé­si lehe­tő­sé­günk van egy­ko­ri cseh
csend­őr­lak­ta­nyá­ból átala­kí­tott étte­rem­ben. Ruszin étel­kü­lön­le­ges­sé­gek között
válo­gat­ha­tunk. Két­fo­gá­sos ebéd vár­ha­tó költ­sé­ge 1500 — 2000 Ft. (Fakul­ta­tív)
Tovább­utaz­va Alsó­szi­ne­vé­ren mint­egy 10 bun­ker­ből álló kör­let szé­pen kar­ban­tar­tott
rend­sze­ré­ben tehe­tünk rövid sétát, majd a Szi­ne­vé­ri Nem­ze­ti Park leg­lá­to­ga­tot­tabb
ter­mé­sze­ti kin­csé­hez érke­zünk, a Szi­ne­vé­ri-tóhoz. A tó 989 méter­rel a ten­ger szint­je
fölött talál­ha­tó 1500–1600 hegyek között. A Szi­ne­vé­ri-tótól mind­össze 4 km-es túrá­ra
készü­lünk. 1200 méte­res szint­ma­gas­ság­ra érke­zünk, a Tóhegy olda­lá­ba, ahon­nan
gyö­nyö­rű kilá­tá­sunk nyí­lik a tóra, a Gor­gá­nok és a Borzsa-havas hegye­i­re is.
Vissza­úton meg­ál­lót tar­tunk egy med­ve­park­nál. A rezer­vá­tum med­véi itt egy 12
hek­tá­ros terü­le­ten sétál­hat­nak, de min­dig van néhány med­ve a kifu­tón, illet­ve a
kerí­té­sek men­tén, így garan­tált, hogy leg­alább 4–5 maci­val is talál­ko­zunk.

4. nap – A Tala­bor legen­dás völ­gye és a Feke­te-bérc
Uta­zás busszal 70 km este vissza szin­tén 70 km.
Túra: 20 km oda-vissza. 1140 méter szint­emel­ke­dés, vissza­té­rés azo­nos útvo­na­lon.
Folya­ma­tos vissza­té­ré­si lehe­tő­ség.

Alsó­ka­lo­csá­ra érke­zünk ismét buszunk­kal. A Tala­bor folyó part­já­ról indít­juk a
túrán­kat. Ahogy emel­ke­dünk a hegy olda­lá­ban folya­ma­to­san egy­re inkább látunk rá a
folyó cso­dá­la­tos völ­gyé­re. Az 1461 méte­res Bár­vi­nok olda­lá­ban kapasz­ko­dunk fel,
majd a csúcs alatt mara­dunk és a gerin­cen halad­va igyek­szünk a Horb (1687) hegy
felé, végül elér­jük a Feke­te-bérc (Neg­ro­vec) 1709 méte­res csú­csát.

A lát­vány káp­rá­za­tos! A völgy­ben Alsó- és Fel­ső­ka­lo­csa elnyúj­tott tele­pü­lé­sit
lát­hat­juk. Fölé­jük maga­so­dik a Kalo­csa-bérc tagolt vonu­la­ta, végig­lá­tunk a Kis- és
Nagy Gro­pa gerin­cén, a Topá­szon és a Sztrim­ba kövek­kel borí­tott csú­csán.
Este kb. 18:00–19:00 körül érünk vissza a szál­lás­ra

5. nap — Hon­fog­la­lás­tól Rákó­czi­ig

A már ismert útvo­na­lon indu­lunk vissza Fülöp­fal­vá­ról Bereg­szász irá­nyá­ba.
Verec­kei-hágó. Hon­fog­la­ló őse­ink útja és szá­mos más tör­té­nel­mi ese­mény
hely­szí­ne.  Ez az a vidék, ame­lyet min­den magyar igyek­szik leg­alább egy­szer
fel­ke­res­ni. Érde­mes! A hágó tör­té­nel­mi leve­gő­je mel­lett gyö­nyö­rű a kilá­tás a táj­ra. Itt
talál­ha­tó a mil­le­cen­te­ná­ri­u­mi emlék­mű, melyet Árpád sere­gei bevo­nu­lá­sá­nak
emlé­ké­re állí­tot­tak 1996-ban.
Követ­ke­ző úti­cé­lunk a bereg­szent­mik­ló­si vár­kas­tély. Sok fon­tos tör­té­nel­mi
ese­mény mel­lett emle­get­jük, hogy Zrí­nyi Ilo­na és Tököly Imre e falak között
ismer­ke­dett meg, s itt töl­töt­ték a nász­éj­sza­kát is. Bar­tos József vár­úr mutat­ja be a
vár­kas­télyt!
Végül Bereg­szász­ban, a kár­pát­al­jai magya­rok fővá­ro­sá­ban bel­vá­ro­si sétá­ra indu­lunk:
római kato­li­kus temp­lom, az egy­ko­ri Kaszi­nó épü­le­te,  refor­má­tus temp­lom, az
egy­ko­ri tör­vény­szék épü­le­te, ma  II. Rákó­czi Ferenc nevét vise­lő magyar főis­ko­la.
Köz­ben meg­is­mer­ke­dünk szá­mos magyar vonat­ko­zá­sú emlék­táb­lá­val és szo­bor­ral.
Vásár­lá­si lehe­tő­ség a helyi szu­per­mar­ket­ben, vagy a pia­con.
Határ­át­ke­lő
Buda­pest­re érke­zés vár­ha­tó­an este 20:00 – 22:00 között.

Ha bár­mi kér­dé­sed van a túrá­val kap­cso­lat­ban, keresd bát­ran Bíró And­rás bará­tun­kat az aláb­bi elér­he­tő­sé­ge­ken:
Tel.: +380 66 55 30 445, +380 97 040 28 48
E‑mail:

A Borzsa-havas és a Feke­te-bérc túrák a Haza­já­ró Kupa részei.