Wass Albert emlékek a Maros-völgyében

A Maros­ba a Gör­gé­nyi-hava­sok­ból érke­ző Sza­lárd patak völgy­ben, az Élte­tő csa­lád egy­ko­ri vadász­há­zá­nál bújik meg egy for­rás, ahol elő­sze­re­tet­tel üldö­gélt és alko­tott Wass Albert. Emlé­ké­re tisz­te­lői 2008-ban a for­rást az író­ról nevez­ték el, ám a táb­la állí­tá­sát a ható­sá­gok meg­aka­dá­lyoz­ták. Nem messze a Sza­lárd tor­ko­la­tá­tól, a Maros túl­ol­da­lán Palo­ta­il­va felett a Fun­tin­el patak völ­gyé­ben érhe­tő el a Fun­tin­el-mező. Wass Albert: „A fun­tin­eli boszor­kány” c. regé­nyé­nek szín­he­lye, a bük­kö­sök­kel tar­kí­tott mező remek kilá­tást nyújt a kör­nye­ző hegyek­re és a Kele­men-hava­sok főge­rin­cé­re.

Csíkszentdomokos

Fel­csík leg­né­pe­sebb köz­sé­ge, a közel 7000 lako­sú szín­ma­gyar tele­pü­lés az Olt folyó part­ján. Itt szü­le­tett Erdély nagy püs­pö­ke, Már­ton Áron, aki­nek szob­ra, Szer­vá­ti­usz Tibor alko­tá­sa a köz­pont­ban áll. A szent éle­tű püs­pök szü­lő­há­zát emlék­táb­la jelö­li. Az árpád-kori ere­de­tű kato­li­kus temp­lom mel­let­ti isko­la épü­le­té­ben kiala­kí­tott múze­um­ban is lehe­tő­sé­günk nyí­lik meg­is­mer­ked­ni Már­ton Áron pél­da­mu­ta­tó élet­út­já­val. A falu hatá­rá­ban a Pász­tor­bükk nevű dom­bon gyil­kol­ták meg 1599-ben az oláh vaj­da által fel­bé­relt szé­ke­lyek Bátho­ry And­rás bíbo­rost, erdé­lyi feje­del­met.

Kolcvár

Kolcvár

A Kend­e­ffy csa­lád Árpád-kori legen­dás várá­nak rom­jai a Malom­víz patak fölött maga­sod­nak. A XIV. szá­zad­ban épült vár tulaj­do­no­sai a Kend­e­ffyek után a Ken­de­ressy neme­si csa­lá­dok vol­tak. A rom­mal átel­len­ben lévő par­ton egy XIII. szá­za­di, ere­de­ti­leg római kato­li­kus, ma már orto­dox temp­lom áll. Bra­zi tele­pü­lés fölött a Sebes­víz patak völ­gyé­nek egy eldu­gott szik­la­fa­lán 1896-ban emlék­táb­lát állí­tot­ták annak emlé­ké­re, hogy 1882-ben a Retyez­át­ban ren­dez­tek vadá­sza­tot Rudolf trón­örö­kös szá­má­ra.

Menedékkő

Menedékkő

A „sze­pe­si lán­dzsás szék” a XII. szá­zad­ban kapott önkor­mány­za­tot. Ekko­ri­ban karszt­vi­dé­kün­ket, mint „Sze­pe­si erdő” emlí­tik az ira­tok, aho­vá a Sze­pes­ség lakos­sá­ga vész ese­tén fel­hú­zód­hat. A vész pedig meg is érke­zett a tatár képé­ben 1241-ben, mire Jor­dán sze­pe­si gróf (a Gör­geyek őse) veze­té­sé­vel a kör­nyék népe az itte­ni erdők­ben és a karszt­fenn­sí­kon kere­sett mene­dé­ket. A tatár elvo­nul­ta után el is nevez­ték a hegy­te­tőt Mene­dék­kő­nek, a tör­té­ne­tet pedig maga Tom­pa Mihály is fel­dol­goz­ta „Mene­dék­kő” című regé­nyé­ben. A fenn­sí­kon 1305-ben foga­da­lom­ból kar­tha­u­zi kolos­tor épült, ame­lyet Vörös­ko­los­tor­nak nevez­tek el. Ide fész­kel­te be magát Basó Mátyás murá­nyi rab­ló­lo­vag 1531-ben, és innen rémiszt­get­te a Her­nád-völgy uta­sa­it 18 éven keresz­tül. 1549-ben aztán elfog­ták, és lefe­jez­ték, a kolos­tort pedig Salm csá­szá­ri tábor­nok lerom­bol­tat­ta. Az elfe­le­dett, gaz­zal benőtt romo­kat a 20. szá­zad­ban kezd­ték fel­tár­ni.

A Mene­dék­kő-fenn­sí­kon a kolos­tor rom­jai mel­lett lát­hat­juk a hegy­ség áldo­za­ta­i­nak szim­bo­li­kus teme­tő­jét, illet­ve a Kolos­tor mene­dék­há­zat és a hegyi men­tő­szol­gá­lat állo­má­sát. A mene­dék­ház­ban van étel-ital, és bérel­he­tünk a Kysel-szur­dok via fer­ra­tá­já­ra fel­sze­re­lést is. A köze­li Rózsa-bar­lang­ban Hajts Béla kuta­tá­sai sze­rint a szer­ze­te­sek alki­mis­ta tevé­keny­sé­get foly­tat­tak.

Tom­pa Mihály: Mene­dék-kő
Sze­pes­ben, Lőcsé­hez közel,
Erdő­bo­rí­tott hegy­te­tőn,
Ó zár­da pusz­tult omla­dé­ka áll;
A régi temp­lom- és cel­lák­ban
Sugár, magas feny­vek növé­nek immár;
Mohos, halot­tas omla­dék­ra
Ifjan tenyé­sző zöld élet borúl.
Midőn honunk­ra ront­va a tatár,
Hatá­ri­ban gyil­kolt és ége­tett:
Vidé­ke rémült lakó­i­nak
E rej­tett zár­da nyuj­ta men­he­lyet,
S innen vevé nevét.
Idő s viszály később lerom­bo­lá,
És már csak tor­nya állt,
Repedt tor­nyá­ban kis harang.
Csen­gő sza­vú, de néma régen.

Nedec vára

Nedec vára

Keve­sen tud­ják, hogy Tri­a­non bizony még len­gyel szom­szé­da­ink­nak is sza­kí­tott egy-két darab­kát ősi föl­dünk­ből. Pedig ez a Dunaj­ec-par­ti csi­nos ura­da­lom, Nedec ősi vára ma már a Pie­ni­nek len­gyel olda­lát gaz­da­gít­ja. A közel száz­mé­te­res mész­kő­szir­ten emel­ke­dő len­gyel-magyar határ­vár annak a Kár­pá­tok kőszirt­je­in kiépí­tett erő­dít­mény rend­szer­nek a része, amit a tatár­dú­lást köve­tő­en IV. Béla kirá­lyunk kez­de­mé­nye­zett. A magyar-len­gyel kap­cso­la­tok­ban jelen­tős sze­re­pet ját­szó várat, — mint oly sok min­dent a kör­nyé­ken — a Ber­ze­vi­czyek épí­tet­ték az 1300-as évek­ben. Fény­ko­rá­ban a Dunaj­ec men­ti és mag­urán­tú­li ura­dal­mak köz­pont­ja­ként műkö­dött és hosszú évszá­za­do­kon keresz­tül olyan magyar csa­lá­dok vál­tot­ták itt egy­mást, mint a Dru­get­hek, a Sza­po­lya­i­ak vagy a Palo­csay Hor­vát­hok. Aztán jött a nagy hábo­rú, majd a vörö­sök, akik annak rend­je és mód­ja sze­rint, a vég­ső harc jegyé­ben elül­döz­ték innen a magyar tulaj­do­no­so­kat. Ma már a kör­nyék nép­raj­zi érté­ke­it bemu­ta­tó múze­um­nak adnak ott­hont a sokat látott falak. A fel­ső vár tera­szá­ról, a négy­szög­le­tes öreg­tor­nyony árnyé­ká­ból körül­te­kint­ve meg­ál­la­pít­hat­juk, mennyi min­den meg­vál­to­zott itt 100 év alatt. Hogy múlt el a világ és ben­ne hazánk dicső­sé­ge: az egy­ko­ri sekély határ­fo­lyót erő­mű cél­já­ból hatal­mas táro­zó­vá duz­zasz­tot­ták. A tó túl­ol­da­lán a len­gye­lek határ­vá­ra, a csor­szti­ni vár köszön ránk. De a szom­széd­vá­rak ma már nem a határ két olda­lát jelö­lik, azt ugyan­is a kímé­let­len tör­té­ne­lem uszk­ve 200 kilo­mé­ter­rel délebb­re tol­ta. Nede­cen Ala­pi Sala­mon Andor magyar kirá­lyi hon­véd tüzér­őr­nagy sír­em­lé­ke, a Szent Rozá­lia kápol­na és a Nede­ci tűz­vé­szek emlék­mű­ve is a magyar vonat­ko­zá­so­kat gya­ra­pít­ja.

A vár nyit­va­tar­tá­sá­ról és a jegy­árak­ról itt olvas­hatsz.

Szimbolikus temető

Szimbolikus temető

Bár­mi­lyen jól is sike­rül­jön egy-egy tát­rai túra, bár­mi­lyen gaz­da­gon is lett élmé­nyek­kel meg­pa­kol­va a lélek, a Men­gusz­fal­vi-völgy­ben haza­fe­lé tart­va alább­hagy a derűs jókedv…
A Magas-Tát­ra áldo­za­ta­i­nak és neves sze­mé­lyi­sé­ge­i­nek emlé­két őrző Szim­bo­li­kus teme­tőt az 1930-as évek­ben kezd­ték el kiala­kí­ta­ni. „A hol­tak­nak emlé­kül, az élők­nek intel­mül” szol­gá­ló kegy­hely szik­lá­in ma már több mint 300 elhunyt emlé­két őrzi emlék­táb­la. Köz­tük a leg­ré­geb­bi Wach­ter Jen­őre emlé­kez­tet, aki 1907-ben a Simon-torony ormán vesz­tet­te éle­tét. De van­nak saj­nos egé­szen új emlék­táb­lák is. Töb­bek között ráta­lál­ha­tunk a Tát­ra nagy cso­dá­ló­ja, Far­kas Zsolt dom­bor­mű­jé­re is, akit 1997-ben, mind­össze 28 éve­sen, hegy­má­szás köz­ben ért halá­los tra­gé­dia a Tát­rá­ban. A Szim­bo­li­kus teme­tő kápol­ná­ját a hegyek áldo­za­ta­i­nak emlé­ké­re szen­tel­ték fel 1934-ben. Itt gyújt­ha­tunk mécsest, hogy néma főhaj­tás­sal emlé­kez­zünk mind­azok­ra, akik az elmúlt szá­za­dok­ban örök idők­re a Tát­ra rab­jai let­tek.

A Szim­bo­li­kus teme­tő a Pop­rá­di-tótól és a Men­gusz­fal­vi-völgy felől is a sár­ga jel­zé­sen érhe­tő el, itt olvas­hatsz róla bőveb­ben.

(A jel­vény­szer­ző moz­ga­lom iga­zo­ló­pont­ja a teme­tő kápol­ná­ja.)

Élet Háza — Zarándokház — Csobánka

Élet Háza — Zarándokház — Csobánka


Buda­pest­től 25 km-re talál­ha­tó Cso­bán­ka köz­ség. A Pilis-hegy­ség­ben, az Oszoly-csúcs (327 m) — Csúcs-hegy (352m) — Kis-Kevély (488 m) — Cso­bán­kai-nye­reg és a Hosszú-hegy cso­port­ja által hatá­rolt meden­cé­ben húzó­dik. Tőle észak­nyu­gat­ra emel­ke­dik a hegy­ség két leg­ma­ga­sabb pont­ja, a Pilis (757 m) és a Dobo­gó­kő (700 m). Itt pár fok­kal min­dig ala­cso­nyabb a hőmér­sék­let, mint a kör­nye­ző tele­pü­lé­se­ken, ennek köszön­he­tő külön­le­ges szub-alpin klí­má­ja, mely a lég­ző­szer­vi beteg­ség­ben szen­ve­dők­nek gyógy­írt jelent­het. A tele­pü­lés neve “pász­tor­fa­lut” jelent.

A Dera-patak part­ján elte­rü­lő Mar­git-liget a szá­zad­for­du­ló kör­nyé­kén új kor­sza­kot nyi­tott Cso­bán­ka fej­lő­dé­sé­ben. A patak­völgy leg­szebb sza­ka­szán Mar­tin Sán­dor orvos 1897–98-ban épí­tett sza­na­tó­ri­u­mot, s a kör­nyé­ket elhunyt fele­sé­gé­ről nevez­te el Mar­git-liget­nek. 1909-ben Wet­tens­tein József, a tüdő­vész elle­ni szé­rum fel­ta­lá­ló­ja vet­te meg és tüdő­sza­na­tó­ri­um­má ala­kí­tot­ta. 1917-től hadi­ár­va­ház­ként műkö­dött, mely­ben a szol­gá­la­tot a Kato­li­kus Egy­ház szo­ci­á­lis misszi­ós nővé­rei lát­ták el. 2007-ben 100 évre átad­ták az épü­le­tet a Dévai Szent Ferenc Ala­pít­vány­nak. A nővé­rek nyom­do­ka­i­ba lép­ve, ebben a keresz­tény­sé­get meg­pró­bá­ló idő­ben, fel­ada­tunk­nak érez­zük, hogy min­den ember­rel meg­is­mer­tes­sük Krisz­tus sze­re­te­tét és közel hoz­zuk az embe­re­ket az egy­ház­hoz és egy­más­hoz, ezért szü­le­tett meg a Zarán­dok­ház gon­do­la­ta. A ház­ban 17db szo­ba talál­ha­tó, 3 — 4 illet­ve 5 férő­he­lyes elren­de­zés­ben. 3 db közös kony­ha, 3 db közös wc és zuhany­zó szol­gál­ja a nálunk meg­pi­hen­ni vágyó zarán­do­ko­kat. A ben­ti illet­ve a sza­bad­té­ri kápol­ná­ban lehe­tő­ség van lel­ki fel­töl­tő­dés­re, a kas­tély körü­li idil­li kör­nye­zet biz­to­sít­ja a meg­fe­le­lő nyu­gal­mat és kel­le­mes kikap­cso­ló­dást. A béke szi­ge­té­nek szok­ták nevez­ni. Ven­dé­ge­ink a saját maguk által hozott nyers­anya­gok­ból elké­szít­he­tik éte­le­i­ket a kony­há­ban vagy jó idő ese­tén a kert­ben lévő sza­lon­na­sü­tő­nél. Az udva­ron lévő kemen­cé­ben lehe­tő­ség van kenyér, lán­gos és hús­fé­lék süté­sé­re.

Csobánkán a zarándokok kedvelt pihenőhelye a Szentkút:

A hely legen­dá­ja sze­rint 1842-ben a Pilis erdő­sé­gé­ben egy nyá­ját legel­te­tő pász­tor­nak meg­je­lent Mária egy for­rás miatt mocsa­ras helyen. A láto­más után a falu­si­ak ivás­ra és mosa­ko­dás­ra hasz­nál­ták a for­rás vizét, s a víz­től töb­ben cso­dá­la­tos módon meg­gyó­gyul­tak. A legen­da egy másik vál­to­za­ta sze­rint a favá­gók kivág­tak egy fát, ame­lyen egy Mária-kép füg­gött. A fa vérez­ni kez­dett, s ennek hatá­sá­ra kez­dőd­tek meg a búcsú­já­rá­sok. Akár­hogy is, a for­rás­nak már a Mária-jele­nés előtt, a XIX. szá­zad ele­jén gyó­gyí­tó híre volt: Láz­ku­tacs­ka, Fieberb­ründl volt a neve. A jele­nés után kap­ta a Mária­kút, Szent­kút nevet.

Ugyan­csak a szom­széd­ság­ban helyez­ke­dik el a Viseg­rá­di-hegy­ség leg­ma­ga­sabb pont­ja Dobo­gó­kő (699 m). A vul­ka­ni­kus ere­de­tű Viseg­rá­di-hegy­ség meg­kö­ze­lí­tő­leg egy három­szög ala­kú terü­le­ten helyez­ke­dik el a Duna és a Pilis által köz­re­fo­gott tér­ség­ben. A hegy­sé­get észa­kon és kele­ten a Duna, délen a Két-bükk­fa-nye­reg és a Dera-patak hatá­rol­ja, dél­nyu­ga­ton a Pomáz és Esz­ter­gom közöt­ti völgy öve­zi. Dobo­gó­kő kli­ma­ti­kus gyógy­üdü­lő­hely, téli-nyá­ri kirán­du­ló- és síköz­pont, zarán­dok­hely, ahol szám­ta­lan medi­tá­ci­ó­ra alkal­mas hely talál­ha­tó. Dobo­gó­kő kilá­tó­i­ból pedig az ország egyik leg­szebb pano­rá­má­já­ban gyö­nyör­köd­het.

ÉLET HÁZA – ZARÁNDOKHÁZ